Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 21 Ogos 2020

Jika Semua Tak Puas Hati, Bertandinglah Sendirian - Dewan Pemuda PAS.

KENYATAAN MEDIA | DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

HENTIKAN DEBAT TERBUKA, KEMBALI KE MEJA RUNDINGAN

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia meneliti dengan serius perkembangan yang berlaku di antara parti-parti yang berada di dalam kerajaan Perikatan Nasional pada hari ini, terutama sekali beberapa siri kenyataan Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajdi berhubung isu penggunaan bendera BN, penyertaan PPBM dalam Muafakat Nasional dan pendaftaran Perikatan Nasional.


2. Pemuda PAS berpandangan bahawa Perikatan Nasional mahupun Muafakat Nasional ialah manifestasi daripada rasa tidak puas hati rakyat terhadap prestasi pentadbiran Pakatan Harapan selama 22 bulan sehingga membawa kepada jatuhnya kerajaan PH pada bulan Februari yang lepas. Ia berlaku apabila Tun Dr Mahathir meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan terlantiknya Tan Sri Muhyiddin Yasin untuk menyelamatkan situasi pada masa itu.


3. Rata-rata rakyat hakikatnya cukup berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan di bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yasin. Ditambah dengan suasana pandemik COVID19 pada hari ini, kita yakin rakyat tidak mahu dihidangkan dengan cerita-cerita politik yang tidak boleh diterjemahkan untuk menjadi hidangan untuk mereka sekeluarga di atas meja. Dengan isu pekerja kehilangan mata pencarian hari ini, pertumbuhan ekonomi yang membimbangkan dan pelbagai isu yang berlaku, adalah sangat tidak sesuai untuk rakyat dihidangkan dengan pertembungan di antara parti-parti yang sama-sama mendokong kerajaan di bawah Tan Sri Muhyiddin Yasin.

4. Pemuda PAS menyeru semua pimpinan parti di dalam kerajaan, bawalah pandangan ke meja rundingan, tidak perlu berdebat secara terbuka yang tidak membawa apa-apa faedah kepada rakyat bahkan semakin menambahkan tanda tanya dan kekusutan kepada rakyat, dan keputusan dalaman yang dibincangkan di peringka tertinggi mestilah secara telus diterangkan dengan baik dan positif kepada rakyat, bukannya hanya bersifat kepentingan peribadi.

5. Jika semua pihak kelihatan lebih cenderung untuk berdebat secara terbuka dan tidak mahu lagi menggunakan meja rundingan, Pemuda PAS mencadangkan agar tidak perlu lagi diadakan rundingan dan semua pihak yang tidak berpuas hati dipersilakan masing-masing bertanding secara sendirian di dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Ahmad Fadhli Shaari

Timbalan Ketua

Dewan Pemuda PAS Malaysia

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...