Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 16 Februari 2020

Tun Mahathir Pakai Kasut Masuk Rumah Orang, Ini Penjelasan Saksi.

Sosmed | Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dikritik netizens kerana memakai kasut ketika masuk ke rumah yang dipercayai rakan lamanya.


"Alah, Atuk ni masuk rumah orang tak buka kasut ni kurang asam garam tau," tulis Rita Sarbanon Ismail.

Rita turut berkongsikan gambar Tun Mahathir yang memakai kasut ketika berada di bahagian ruang tamu rumah sahabat lamanya itu.

Kritikan Rita itu kemudiannya dijelaskan oleh Nasir Zakaria, yang turut bersama-sama Perdana Menteri itu semasa menziarahi rumah sahabat Tun Mahathir.

Jelas Nasir ramai yang salah faham kerana tidak tahu cerita sebenar. Bahkan ia menjurus kepada fitnah kerana netizens membuat andaian yang bukan-bukan.

Berikut adalah penjelasan dari Nasir;

"Tun mai Kampung Kuala Pai, rumah kawan dia Pak Su Mid dan Rumah Abang Saad kawan dia. Dia mai ziarah spontan ja. Sampai di rumah Abang Saad, keluarga abang Saad dok tunggu dah.

Masa saya dok sebelah Tun iring dia nak masuk rumah, Tun nak buka kasut. Abang Saad kata tak payah buka, masuk terus, Anak dia pon suruh terus masuk, tak payah buka. Tun masuk la.. Dah tuan rumah cakap macam tu.. Rumah depa. Baiklah cuba kita tengok dari segi hukum.

1. Berdosa ka Tun pakai kasut tu. Jawabnya tak berdosa aih. Kalau ada najis, basuh ja karpet tu.. Kalau kering kasut dia, tak perlu pon basuh. Nak solat pon takpa. Sebab antara keistimewaan Umat Nabi Muhammad SAW ialah bumi ini di mana sahaja umatnya boleh solat dan sujud. Bila nak solat terus solat.

2. Berdosa ka Tun tak ikut cakap tuan rumah supaya buka kasut. Tak berdosa aih. Dah depa tuan rumah. Bukan netizen tuan rumah.

3. Berdosa ka Tun tak ikut adat orang Melayu masuk rumah tak buka kasut. Tak berdosa aih. Adat bukan ibadat.

4. Berdosa dak netizen dok buat andaian dan buat spekulasi yang bukan-bukan. Sedangkan depa tak dok situ. Manakala saya pulak ada di situ dan dengar kata-kata tuan rumah. Maka hukumnya adalah HAROM. Sebab boleh timbulkan fitnah.

Apa la... Sekali dengan saya pening. Pakat tepon mai tanya.. Tengah solat maghrib pon tepon tanya pasai kasut. Ingatkan apa-apa yang penting sangat call kita waktu maghrib. Call call balik tanya pasai kasut.. Adosssss
," jelasnya dalam kenyataan itu. - 16 Februari 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...