Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 19 Februari 2020

PH Mungkir Janji, Tak Baiki Sekolah Daif Dengan Wang RM1b Dakwa Sarawak.

The Malaysian Insight | KERAJAAN negeri Sarawak mendakwa Kerajaan Persekutuan mungkir janji untuk membaik pulih dan membina semula sekolah usang di negeri itu.

Ketua menterinya Abang Johari Openg hari ini berkata, kerajaan negeri telah membayar semula RM700 juta daripada RM1 bilion pinjaman daripada Putrajaya untuk membaik pulih sekolah, namun hingga kini tiada sebarang tindakan dibuat terhadap 1,454 sekolah yang memerlukan pembaikan.


Pinjaman sebanyak RM1 bilion dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan yang menuntut Sarawak untuk membayar semula lebih awal.

Abang Johari berkata, Sarawak telah membayar RM350 juta pada Ogos tahun lalu dan bayaran kedua dibuat pada 7 Februari lalu.

Bayaran terakhir sebanyak RM300 juta, yang sepatutnya dibayar dalam tempoh tiga bulan akan datang, mungkin akan ditangguhkan memandangkan tiada pembaikan yang dibuat terhadap sekolah terlibat, katanya.

“Sekiranya mereka tidak melakukannya, mengapa nak buat bayaran?”
katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kolokium Keagungan al-Quran Peringkat Negeri Sarawak di Dewan Kompleks Islam Sarawak, di Kuching hari ini.

Abang Johari berkata, kerajaan negeri bimbang dan aberkenaan disalurkan untuk kegunaan lain. Bagi menarik balik perjanjian pinjaman untuk pembaikan sekolah, beliau berkata Sarawak mahu wang itu disalurkan terus ke sekolah terlibat.

Kerajaan Sarawak juga mahu Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak dilantik sebagai agensi pelaksana dan semua tender akan dilakukan melalui Lembaga Tender Persekutuan di Sarawak.

Namun katanya, pada 18 September tahun lalu, Kementerian Kewangan berkata JKR persekutuan akan bertanggungjawab untuk kerja baik pulih, manakala JKR Sarawak hanya dilantik sebagai penolong pengurus projek.

“Mereka langgar perjanjian. Kita mengharapkan kerja baik puih itu bermula selepas bayaran sebanyak RM350 juta dibuat,” kata ketua menteri.

Bayaran pertama telah digunakan untuk membina semula atau menaik taraf 37 sekolah yang usang.

Abang Johari berkata walaupun jelas perjanjian itu tidak dihormati, kerajaan Sarawak tetap membuat bayaran kedua bagi menghormati perjanjian berkenaan.

Beliau berkata bayaran balik akhir bergantung kepada perbincangan antara Menteri Penyelidikan, Sains dan Teknologi, Michael Manyin dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada 12 Mac.

Menurut Abang Johari, Manyin telah diarahkan untuk bertemu Dr Mahathir, yang juga pemangku menteri pendidikan bagi menyelesaikan masalah itu.

Minggu lalu, Manyin mendedahkan bahawa Kementerian Kewangan telah mengubah pendirian terhadap beberapa perkara yang dipersetujui dalam perjanjian itu, seperti melantik JKR persekutuan sebagai agensi pelaksana.

Kementerian Kewangan juga dilaporkan menuntut untuk menyemak semula skop kerja dan senarai sekolah yang perlu dibaik pulih.

Manyin berkata, semakan semula itu akan menangguhkan proses pemberian tender.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...