Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 Februari 2020

Saya Ok Jika Muhyiddin, PM. - Tun Mahathir.

ULASAN | Siapa tengok LIVE kat ASTRO AWANI tadi? Selepas tamat sahaja pengumuman pakej rangsangan ekonomi, wartawan bertanyakan beberapa soalan isu semasa kepada Tun Mahathir. 




Antara soalan yang ditanyakan ialah mengenai pencalonan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

Berikut adalah jawapan Tun Mahathir Mohammad : "Jika dia (Muhyiddin) jadi Perdana Menteri saya ok".

Tun Mahathir menjelaskan beliau bersetuju dengan pemilihan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai PM, jika Muhyiddin mempunyai majoriti di Parlimen, Muhyiddin berhak membentuk kabinet yang baru. 

Penjelasan bagaimana menentukan posisi Perdana Menteri;

- Tun kata Parlimen akan bersidang pada 2 Mac 2020 ini dan usul memilih Perdana Menteri akan dibawa keluar, kemudiannya semua Ahli Parlimen akan memilih calon Perdana Menteri masing-masing, yang dapat undi majoriti akan menjadi Perdana Menteri. 

Penjelasan mengenai jawatan Pengerusi PPBM;

- Tun kata beliau meminta masa untuk memikirkan samada mahu kembali sebagai Pengerusi PPBM atau tidak selepas perletakkan jawatannya ditolak tiga hari lalu. 

Sebagai rekod, selepas balik dari perjumpaan dengan YDPA, Tun mengumumkan kembali sebagai Pengerusi PPBM.

Penjelasan Unity Government;

- Ialah pentadbiran yang mana semua parti akan mempunyai wakil di kerajaan. Golongan profesional juga layak dipilih untuk menjadi sebahagian dari pentadbiran.

Plot twist ini, yang paling terbaru. Bermakna, PPBM menyokong Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri dan bukan lagi Mahathir. Jika ini berlaku, bagaimana dengan kartel? Dah tinggalkan parti kena nak jadikan Tun Mahathir PM sepenggal. Nampak tak? - 27 Februari 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...