Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 23 Januari 2020

Apa Yang Sedang Berlaku Dalam Tabung Haji Plantations Berhad? Ini Fakta Yang Anda Perlu Tahu.

Jamzuri Ardani | PENJELASAN ISU Tabung Haji Plantations

Tabung Haji Plantations Berhad (THP)


 
🔵 THP anak syarikat Tabung Haji, dahulunya dikenali sebagai Perbadanan Ladang-Ladang Tabung Haji Sendirian Berhad.

🔵 Dimiliki lebih 73% saham oleh Tabung Haji dan ditubuhkan sejak 1972

🔵 Kini diterajui CEO baru En Muzmi Mohamed, dan Pengerusi THP sekarang ialah Tan Sri Abu Talib Othman.

🔵 THP sebelum ini memecat Chief Financial Officer (CFO) Mohamed Azman Shah Ishak selepas satu forensik audit dijalankan ke atas syarikat.

🔵 THP merupakan syarikat berskala sederhana yang menjalankan aktiviti perladangan kelapa sawit, sebahagian kecil yang lain melibatkan getah.

🔵 THP memiliki tanah lebih 100,000 hektar, 80% darinya terletak di Sarawak, bakinya di Sabah dan Indonesia.

🔵 THP juga memiliki 6 buah kilang kelapa sawit.

🛑 Apakah yang berlaku kepada syarikat ini?

🟦 Syarikat ini sebuah syarikat yang 'tenat', jika diukur dengan 'failure indicator' sejak 2014, 'net liabilities lebih tinggi dari defisit', dan syarikat dikategori 'syarikat sakit'
 

🟦 Berdasar kepada Laporan Tahunan 2018, syarikat ini mengalami kerugian demi kerugian sehingga mencecah RM658 juta.

🟦 Untuk prestasi suku pertama Tahun 2019 sahaja, syarikat mencatat kerugian sebanyak RM76.7 juta

🟦 Manakala pinjaman syarikat seperti dilaporkan, untuk Tahun Kewangan 2018 berjumlah RM1.4 bilion

🟦 Bagi suku pertama 2019, jumlah pinjaman syarikat dicatatkan sebanyak RM1.29 bilion.

🟩 Hutang syarikat melibatkan pemiutang (creditors) sehingga Tahun Kewangan 2018, berjunlah RM213 juta, manakala untuk suku pertama 2019, berjumlah RM182 juta.

🟣 Bagaimana dengan aliran tunai yang dimiliki syarikat ini?

➡ Untuk Tahun Kewangan 2018, cash yang ada pada syarikat hanya sebanyak RM50.6 juta, manakala untuk suku pertama 2019, cash yang dimiliki berjumlah RM43.8 juta.

⛔ Berapakah jumlah bayaran (repayment) perlu dijelaskan syarikat setahun?

➡ Syarikat perlu menjelaskan bayaran hutang kepada pihak finance dan pemiutang setahun melebihi RM100 juta.

⛔ Jadi apakah yang berlaku?

➡ Syarikat tidak mempunyai cash yang mencukupi untuk membayar hutang kepada finance dan pemiutang dan keadaan ini berlaku sejak tahun 2015.

⛔ Apakah yang dibuat?

➡ Bermula 2015, syarikat terpaksa diberi bantuan (subsidi) pada setiap tahun oleh induk, TH, memandangkan syarikat tiada kemampuan untuk membayar hutang.

⛔Apakah puncanya?

➡ Syarikat mempunyai 'high borrowing' (jumlah hutang sangat tinggi) di mana syarikat dalam keadaan 'insufficient payment capability' (tiada kemampuan yang mencukupi membayar balik pinjaman) sejak 2015.

⛔ Apakah pelan yang dibuat syarikat pada tahun 2015?

➡ THP menjual 2 syarikat miliknya di Gemas dan Terengganu pada tahun 2015, dan setahun berikutnya 2016.

⛔ Tahun 2015 dan 2016 ini, di bawah pemerintahan siapa?

➡ Pada tahun ini di bawah pemerintah Barisan Nasional sebagai kerajaan.

⛔ Mengapakah syarikat ini menjadi syarikat sakit, dan apakah punca utama aktiviti perladangan yang dijalankan mengalami kerugian teruk sejak 2014?
➡ Aset dibeli THP melalui assesment yang salah oleh pengurusan lama THP, apa yang disebut 'poor study' yang mana akhirnya menyebabkan 'bad investment' berlaku kepada THP sejak 2014, dan tidak mampu bayar hutang sejak 2015.

➡ Tanah yang dibeli THP pada harga yang tinggi, ada juga tanah ' dipaksa beli' melalui cara 'inherited lands', yang mana majoriti aset ini melibatkan tanah yang tidak berdaya maju 'unperformed'.

➡ Pengeluaran juga dikenalpasti punca masalah berlaku kepada syarikat ini, sebagai contoh tanah di Sarawak, melibatkan dengan Tamaco, tanah yang dibeli THP dinyatakan seluas 5,700 hektar.

➡ Apabila audit forensik diadakan, didapati tanah itu sebenarnya bukan seluas 5,700 hektar, tetapi hanya sekitar 4,700 hektar, sudah 1,000 hektar hilang di situ.

➡ Manakala produksi dari projection THP juga terjejas teruk, pada tahun 2014, THP menjangkakan projection mencapai 68,000 tan, namun apa dicapai hanya 27,000 tan, bagi tahun 2015, sepatutnya THP mencapai projection sebanyak 97,000 tan, tetapi hanya dapat 31,000 tan.

Sehingga tahun 2018, jumlah sepatutnya diperolehi THP dari projection ialah 569,000 tan, namun apa yang berlaku, hanya 181,000 tan sahaja yang berjaya dihasilkan.

Di sini sahaja, THP kerugian 69% dari hasilnya.

⛔ Kenapa syarikat buat pinjaman tinggi?

➡ Syarikat pada awalnya optimis dapat mencapai hasil projection sehingga 569,000 tan, maka syarikat meminjam dengan jumlah pinjaman tinggi, dengan keyakinan dapat membayarnya, namun apa berlaku, 69% dari projection hilang dan rugi.

⛔ Dari tahun 2015-2018, bagaimana syarikat menjalankan operasi?

➡ THP bergantung kepada 'ihsan' subsidi dari TH selama 3 tahun tersebut memandangkan syarikat sakit, tak mampu bayar hutang, apatah lagi membayar gaji ALP, pengurusan, kakitangan dan buruh.

⛔ Tahun 2015, tadi disebutkan semasa era pentadbiran BN, THP ada menjual asetnya?

➡ Ya, TH menjual asetnya di Gemas, Negeri Sembilan dengan harga RM31.5 juta, manakala setahun berikutnya 2016, aset THP di Terengganu dijual dengan harga RM52 juta.

⛔ Apakah pelan rasionalisi dibuat Tabung Haji?

➡ TH telah memulakan pelan rasionasilasi untuk memulihkan prestasi kewangan institusi tersebut melibatkan anak syarikatnya TH Plantations Berhad (THP)

➡ THP mempunyai pegangan aset ke atas tanah berkeluasan 6,513.80 hektar di Sibu dan Bintulu, Sarawak.

➡ THP berkepentingan dalam dua buah syarikat berkaitan, iaitu Bumi Suria Ventures Sdn Bhd (BSV) dan Maju Warisan Sdn Bhd (MW)

➡ BSV terlibat dalam operasi penjualan Buah Tandan Segar (BTS) manakala MW pula syarikat terlibat aktiviti penyewaan hartanah pelaburan.

➡ Pelaburan THP dalam perladangan di Sibu dan Bintulu ini, pada awalnya dilihat mendatangkan keuntungan kepada syarikat dengan pelaburan awal melalui BSV sebanyak RM221 7 juta dan MW sebanyak RM42 49 juta, namun kemudiannya syarikat mula mengalami kerugian demi kerugian.

➡ Kedua syarikat ini dikenalpasti pengurusan tertinggi TH, tidak berdaya maju dan perlu dilepaskan kepentingan bagi mengelakkan THP terus menanggung beban hutang berpanjangan.

➡ THP mengambil keputusan tidak lagi berminat meneruskan operasi dan pegangan saham ke atas dua syarikat tersebut yang dilihat tidak memberi keuntungan jangka panjang kepada perniagaan.

➡ Ia bertujuan untuk mengurangkan pinjaman semasa THP dan meningkatkan kecekapan operasi syarikat tersebut.

➡ Selain itu, pengurusan tertinggi THP juga melihat kemerosotan prestasi pengeluaran Buah Tandan Segar (BTS) melibatkan perladangan di Sibu dan Bintulu, menjadi faktor THP membuat keputusan menjual aset tersebut.

➡ Dato' Seri Najib dalam kenyataannya, mendakwa THP tidak pernah rugi dari aktiviti perniagaannya sepanjang dia menjadi PM, apa disebut Najib hanyalah andaian, tiada dikemuka fakta dan laporan prestasi menyokong dakwaanya.

➡ Najib sebut BTS boleh hasil 52,040 se tan dari aset di Sibu dan Bintulu tersebut, namun hakikatnya ia tak berlaku seperti didakwanya.

⛔ Apakah kesan kepada THP selepas Penjualan Aset tersebut?

➡ THP mengunjurkan keuntungan hasil dari pelan rasionalisasi ini, dapat meningkatkan nisbah penggearan daripada 1.09 kali kepada 0.94 kali.

➡ THP juga akan mendapat perolehan keuntungan dari pelan ini sebanyak RM9.41 juta setahun, dan kedudukan semasa THP masih mempunyai 94,462.08 hektar aset dipegang melibatkan sektor perladangan kelapa sawit dan getah.

➡ Selain itu, pelan ini juga dilihat sebagai langkah untuk menjelaskan hutang THP kepada pemiutang berjumlah RM130 juta, sebahagian lain digunakan untuk modal kerja, bayaran kepada pemiutang dan beberapa perbelanjaan lain perlu dilunaskan THP.

➡ Perkembangan ini positif apabila saham THP melonjak naik 5 sen kepada 9.17% menjadikan jumlah pegangan keseluruhan bernilai RM525.89 juta.

Semoga penjelasan ini dapat memberi kefahaman jelas kepada pembaca.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...