Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 25 Januari 2020

#Koronavirus : Tiada Sekatan Ke Atas Pelancong China Setakat Ini - Tun Mahathir.

THE MALAYSIAN INSIGHT | TIADA rancangan untuk melarang pelancong dari China daripada memasuki negara buat masa ini susulan penularan wabak koronavirus, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.


Bagaimanapun katanya, pihak berkuasa akan meningkatkan pemeriksaan di pintu masuk negara dan memeriksa setiap pelancong yang masuk ke Malaysia.

“Kita tiada rancangan untuk halang mereka. Kita akan jalankan pemeriksaan terhadap pelawat yang masuk. Kita boleh kesan mereka pada peringkat awal dan kita ada bukti mereka dijangkiti virus berkenaan,” kata Dr Mahathir kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Tahun Baharu Cina Gerakan, di ibu negara hari ini.

Terdahulu hari ini, Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad mengesahkan tiga individu dijangkiti koronavirus.

Dzulkefly berkata, ketiga-tiga mangsa yang berasal dari Wuhan, China memasuki negara ini dari Johor Bahru kini sedang dirawat di Hospital Sungai Buloh dan berada dalam keadaan stabil.

“Mereka dilaporkan menaiki penerbangan dari Guangzhou ke Singapura pada 20 Januari. Saringan awal tidak menunjukkan tanda-tanda demam dan mereka tidak ada simptom jangkitan.

“Seterusnya sampel klinikal mereka diambil untuk ujian pengesanan dan ujian Novel Coronavirus di Makmal Kesihatan Awam di Sungai Buloh dan kes itu disahkan malam tadi,” katanya. –  25 Januari 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...