Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 20 Februari 2019

Kewangan Tenat Tapi Umum Pula Bantuan Sara Hidup Bujang RM100 Ketika Semenyih Kini PRK..

Khairy Jamaluddin | Menteri Kewangan, Lim Guan Eng hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa pemberian Bantuan Sara Hidup (BaSaH) kepada golongan bujang akan dikembalikan seperti mana pemberian BR1M kategori bujang berjumlah RM450 ketika pentadbiran kerajaan BN dahulu. Buat permulaan, jumlah BaSaH kategori bujang ini adalah RM100 dan akan dibuat suatu kajian untuk menentukan jumlah yang sepatutnya.


Kita memang tahu kerajaan PH adalah kerajaan ujikaji, kerajaan eksperimen atau kerajaan masih dalam kajian, tetapi bagi bantuan BR1M kategori bujang ini, ianya telah terbukti membantu mereka yang memerlukan sejak ianya mula diperkenalkan pada tahun 2013.

Tidak perlu lagi membazir masa atau sumber untuk membuat kajian baru. Tan Sri Muhyiddin, Timbalan Pengerusi Pakatan Harapan sendiri pastinya lebih tahu tentang perkara ini kerana beliau sendiri pernah menjadi Pengerusi Jawatankuasa Khas Kabinet bagi menangani kenaikan kos sara hidup pada tahun 2014 ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri. Jadi rasanya tidak perlu lagi dibuat kajian tentang perkara ini.

Kerajaan PH tidak perlu berbohong lagi kononnya kedudukan kewangan negara dalam keadaan kritikal. Jika lihat peruntukan Belanjawan 2019 berjumlah RM316.55 bilion, jumlahnya adalah jauh lebih besar dari peruntukan tahun 2018 yang dibuat oleh BN iaitu RM282.25 bilion.

Anggaran hasil negara bagi tahun 2019 juga, sekalipun jika tidak mengambil kira RM30 bilion dividen khas Petronas adalah hampir sama dengan kutipan pada tahun 2018 iaitu sekitar RM230 bilion.

Jadi tidak timbul langsung kerajaan tiada duit. Lagipun, sampai bila kerajaan PH nak guna alasan yang sama? Rakyat pun dah bosan.

Kembalikan bantuan RM450 untuk golongan bujang sekarang! - 20 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...