Sabtu, 18 November 2017

Ahmad Maslan Bengang Difitnah, Lapor SKMM.

Sejak khamis terdapat beberapa pro pembangkang (atau lebih tepat pembangang) yang menyebarkan satu poster yang menfitnah Timbalan Menteri di MiTi, iaitu Datuk Ahmad Maslan.


Poster tersebut menyatakan kononnya Ahmad Maslan menyebut, "Kerajaan naikkan harga minyak untuk mengurangkan kemalangan jalanraya," dan ianya tular kerana disebarkan secara berleluasa oleh penyokong-penyokong pembangkang. 

Penyebaran poster itu akhirnya sampai ke dalam pengetahuan Ahmad Maslan. Maka, dia meluahkan rasa bengangnya menerusi Twitter.

"Infografik yang disebar ini fitnah bodoh. Dahlah fitnah, bodoh pula. 

1. Saya tak pernah sebut kenyataan ini. 

2. Apa hal saya nak sebut tentang harga minyak, bukan bawah MITI. 

3. Harga minyak Msia ikut harga minyak dunia, bukan Kjaan yang naik atau turunkan. #SKMM elok tangkap mereka ini!," katanya dalam satu kenyataan pada jumaat.

Turut difahamkan yang pegawai Ahmad Maslan telah membuat laporan SKMM atas perkara tersebut. 

Yang sebarkan memang bodoh juga. Mungkin ada yang berniat troll. Tapi troll kalau tak nampak macam troll, ianya menjadi fitnah.

Sekarang neh musim tengah panas. Musim pilihanraya. Kita silap sikit, kita akan kena. Dan bila kita didakwa atas perbuatan dan kecuaian sendiri, apakah kita fikir akan ada pemimpin-pemimpin pembangkang disitu untuk membantu meringankan beban kita?

Jawapannya tidak ada. Sebab tu kena berpada dalam menyebarkan apa-apa sahaja perkara. Malahan kena berpada juga dalam membantu orang. Aku sendiri pernah kena sebab tolong orang. Dalam politik neh, bukan semua orang kau boleh percaya.

Berbalik kepada topik asal. Kenapa ada orang mempercayai kenyataan itu keluar dari mulut Ahmad Maslan? Kerana Ahmad Maslan ada track record yang cemerlang dalam mengeluarkan statement bodoh sebelum ini. Jadi bila nampak poster tu, tiada lagi sangka baik terhadap beliau. Dan orang mudah percaya berdasarkan 'sejarah' Ahmad Maslan.

Suatu ketika dahulu, ada dua orang menteri berkata rakyat sudah menerima kehadiran GST.

Ahmad Maslan dan Hassan Malek orangnya. Kedua-duanya berkata begitu tapi atas alasan yang berbeza. Ahmad Maslan sebut begitu dengan mengatakan rakyat sudah faham yang kerajaan akan manfaatkan GST untuk membantu rakyat.

Manakala Hassan Malek (bekas menteri) sebut begitu dengan mengatakan aduan ke atas GST susut, berkurangan dari sehari ke sehari.

Baik Ahmad Maslan dan Hassan Malek, kedua-duanya telah membayangkan rakyat 'okay' dengan GST.

GST dilaksanakan, subsidi dihapuskan, peruntukan untuk beberapa perkara dikurangkan, dikecilkan, ada yang dihapuskan, ditunda dan dibatalkan. 

Bermaksud, kau kena bayar lebih tetapi subsidi/peruntukan semakin berkurangan = ini maksudnya membantu rakyat dengan pelaksanaan GST ke?

Tahun 2016 menyaksikan khidmat doktor terbang, FDS (Flying Doktor Service) dibatalkan di Sabah.

Baca : FDS Sabah batal, gantikan klinik setempat

Bernama melaporkan kenyataan Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee yang perkhidmatan tersebut dibatalkan kerana kos. 

Ia dibatalkan pada tahun 2016; selepas GST dilaksanakan, selepas SUBSIDI dikurangkan, dimahsuhkan.

FDS ialah perkhidmatan kesihatan untuk masyarakat pendalaman.

Jadi, apa yang GST untuk bantu rakyatnya bila perkhidmatan yang mensasarkan rakyat dibatalkan? Mungkin betullah nak bina klinik, kita sangka baikla walaupun tak didedahkan dengan perkembangan selanjutnya.

Pada November 2016, ada NGO yang kutip derma, membina klinik di Sabah.

Baca : NGO kutip derma, bina klinik. 

Jadi, jika nak kata pelaksanaan GST memanfaatkan rakyat, dayus la pada rakyat yang tak merasakan langsung perkara tersebut kan?

Begitu juga tentang aduan GST. Yang miskin dah penat nak mengadu. Bukan ada apa-apa perubahan pun kalau kau mengadu, betul?

Mereka terpaksa membiasakan diri dengan GST sebab kalau tak nak terima pun bukan ada apa-apa perubahan. 

Tak patut kita menfitnah menteri. Dan menteri pun tak patut keluarkan kenyataan yang memperbodohkan diri dan rakyat. Apatah lagi kenyataan yang tak mencerminkan hakikat.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...