Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 Julai 2017

Rakaman Video Isham Rais Kena Tibai Dengan Penonton Forum.

Pada selasa lepas, 25 Julai 2017 satu forum telah diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Dan Selangor (KLSCAH). Tajuk forum tersebut ; Mahathir - Agen Perubahan ataupun Agen Pemusnah.


Poster - Mat Sabu
4 Panelis dijemput hadir bagi membincangkan persoalan mengenai peranan Mahathir dalam pembangkang khususnya dalam Pakatan Harapan. 

Dr. Jeyakumar - ahli parlimen Sungai Siput 
Harris Ibrahim - aktivis ABU 
Mat Sabu - Presiden Amanah 
Isham Rais - aktivis rakyat / blogger 

Moderator pada malam itu ialah Masjaliza. 

Tujuan forum diadakan adalah bersempena dengan berita perlantikan Mahathir sebagai ketua kepada Pakatan Harapan. 

Forum pada awalnya memberikan laluan kepada panelis Harris, Mat Sabu, Isham Rais dan Jeyakumar untuk memberikan pandangan masing-masing sebelum memberikan peluang kepada para penonton untuk mengemukakan persoalan. 

Dan pada ketika inilah mood forum yang aman damai berubah menjadi rancak dan panas. 

Di kalangan penonton yang bertanyakan soalan - 90% menolak penglibatan Mahathir dalam pembangkang terutamanya apabila PH mengangkat Mahathir sebagai ketua. 

Malahan ada penonton yang memberikan pandangan bahawanya Pakatan Harapan kini telah dikawal oleh Mahathir sepenuhnya. Hujah beliau yang dikenali dengan nama Raj, ini kerana manifesto Pakatan Harapan telah berubah - yang pada awalnya lebih mementingkan kebajikan rakyat namun menjadi kepada manifesto apa yang Mahathir ingin lakukan. 

"Saya mahu berbeza dengan Dr. Kumar. Kononnya ada banyak calon berpotensi dalam Pakatan Harapan. Anda perlukan peranan Mahathir untuk setup logo dan sebagainya itu membuktikan tiada calon yang berkelayakan pun dalam pembangkang (menyatukan). 

Jika dulu manifesto pembangkang lebih menumpukan kepada kebajikan rakyat, seperti pendidikan percuma, hapuskan tol, turunkan harga minyak dan sebagainya tetapi itu semua tiada lagi dan sekarang lebih kepada agenda Mahathir - nak hapuskan GST, reformasi dan sebagainya dan ya saya fikir Mahathir sekarang menguasai (mengawal Pakatan Harapan) anda," kata beliau. 

Pendapat seorang penonton yang bernama Ahmed pula, bekas penyokong Pakatan Rakyat, beliau mempersoalkan kewajaran Mahathir mengetuai pembangkang. Beliau turut mempersoalkan siapakah calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. 

"Saya tanya siapa calon Perdana Menteri Pakatan Rakyat. Saudara Isham menjawab. Kita belum beli lembu, kita tak tahu. Dia cakap kan. Saya nak tanya. Sebelum kita beli sesuatu barang kita mesti nak tengok barang dulu, betul. Dalam online kita beli, Kat LADAZA, kat ONLINE kalau kita beli barang kita tengok gambar dulu, betul. Dalam gambar tu siap 3D boleh pusing-pusing. 

Tapi Perdana Menteri dalam Pakatan Harapan kita tak tahu siapa. Kita tak boleh ada interim. Kita tak boleh ada Wan Azizah jadi PM sekejap. Tunggu Anwar keluar penjara. Ini semua bullshit kawan-kawan. Kita nak benda konkrit. Saya nak mengundi. Pakatan Harapan perlu jujur jawab benda ini," katanya. 

Forum tersebut bertambah panas apabila seorang penonton yang dikenali dengan nama Harris bangkit dan menempelak Isham Rais. 

"Saya ini adalah generasi reformasi. Kita setiap hari dihasut oleh Isham Rais neh untuk membenci Mahathir. Dia siap kata pada kita. Palang pada huruf T titik pada huruf i pada Dr. Mahathir pun dia tak percaya. Tapi sekarang dia percaya kenapa??? Sendiri cakap tak boleh percaya. Lepas tu suruh orang percaya. Kenapa nak percaya cakap Mahathir," katanya. 

"Tak habis-habis nak tibai Najib, Najib, Najib. Tak pernah nak belajar daripada Sejarah. Di Sarawak kita (pembangkang) tibai Taib kan, bila Taib letak jawatan, Adenan menang kerusi lebih banyak ke lebih sedikit? 

Katakanlah Najib letak jawatan sekarang dan naik sesiapa sahaja, apa akan berlaku? Nak maafkan kesalahan Najib? Seperti apa yang dimaafkan kesalahan Mahathir sekarang. Mengarut la semua ini. Sekarang kita orang dah penat dengan ceramah air liur, ceramah politik badut-badut ini. Sekarang masa anak-anak muda bangkit. Ini masa kita," kata saudara Harris. 

Seorang penonton lain bernama Anas pula berpendapat politik pembangkang lebih kepada mengangkat personaliti dan bukannya idelogi. 

"Kenapa Pakatan Harapan terpaksa bergantung kepada Dr. Mahathir? Ini kerana mereka memainkan politik personaliti dan bukannya politik idea. Dan kenapa kita cakap begitu? Sebab bahasa yang Isham sendiri guna. 'Saya', pengalaman 'saya' (merujuk pada individu). Itu ialah politik berdasarkan individu dan bukannya politik berasaskan idea. Daripada segi bahasa pun kita tahu. Tiada apa yang baru," katanya. 

"Satu lagi yang Isham cakap. Kita perlukan Mahathir untuk call cukong (ahli perniagaan kapitalis). Saya nak cakap berkenaan Najib. Najib semata, sekarang ini 42% saham dalam BSKL, adalah saham GLC. Dia tak perlu bergantung pada mana-mana kapitalis. 

Najib sekarang tiru (buat) Singapura. Mahathir dulu buat public transport bagi pada kroni. Najib sekarang buat pengangkutan awam di bawah kerajaan. Kalau nak main macam neh, Najib lebih bijak (dari Mahathir) sekarang. Kalau you cakap nak dapatkan sokongan orang kampung, Najib bagi BRIM," kata Anas lagi.
 
Untuk rakaman penuh lihat video ;
 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...