Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 25 Julai 2017

Disaman Kerana Parking Dalam Hutan - Dengan Gambar & Bukti.

Siapa tahu rupa-rupanya menjadi satu kesalahan di negara ini jika anda meletakkan kenderaan anda di dalam hutan. Inilah yang berlaku ke atas peneroka #Gatco yang berlawan mempertahankan hak mereka selepas disaman kerana meletakkan kenderaan di dalam hutan oleh PDRM tengahari tadi.

Perkara itu telah dikongsikan oleh Dinesh Selvarajoo yang menulis di Facebook beliau.

"Well done PDRM. Polis saman kereta peneroka Gatco. Saman parking dalam hutan. Nama jalan ini Tan Sri Khalid Abu Bakar ke atau Dato Rena Ramalingam / Thuraisingam," tulis beliau di post tersebut.

Gambar saman turut dikongsikan oleh Dinest Selvarajoo dalam post itu.



Saman dikeluarkan atas alasan menghalang lalu lintas seperti yang tertera di atas resit saman.




Ada ramai netizens yang mempersoalkan kewajaran tindakan polis trafik itu. Menurut Elangkathir Sundram, pihak polis sepatutnya hanya boleh menyaman di kawasan / jalan yang telah digazetkan dan tidak boleh menyaman ke atas mana-mana jalan yang belum digazetkan secara undang-undang.

Pihak kami tidak pasti tentang peraturan undang-undang mengenai kesalahan lalu lintas tetapi apabila dikatakan kenderaan tersebut menghalang lalu lintas memang menimbulkan persoalan yang pelik-pelik dalam pemikiran kami.

Meme - Google
Sebelum ini pada 18 Julai lepas, 28 orang dari Kampung Gatco telah ditahan pihak polis kerana menghalang pemaju dari mengangkut pokok getah (yang ditebang) keluar dari kawasan tersebut. Mereka seterusnya direman tiga hari dan akan didakwa di mahkamah dalam masa terdekat. 

Selepas dibebaskan, pada semalam sekali lagi 30 orang dari Kampung Gatco ditahan oleh pihak polis atas alasan yang sama.  

Sebelum ini dilaporkan pihak pemaju Thamarai Holdings Sdn Bhd, sebuah syarikat milik Lotus Group, telah banyak kali menceroboh tanah penduduk Kampung Gatco, walaupun kes pertikaian tanah masih belum selesai di mahkamah. 

Baca : Latar Belakang Kes Peneroka Gatco (akan dikemaskini kelak).

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...