Rabu, 24 Jun 2015

Isu MARA - Najib Akhirnya Kantoikan Dirinya Sendiri - Najib Perlu Didakwa Kerana Bersikap Cuai Membelanjakan Wang Pembayar Cukai.

Janji Najib ;


Hal yang terbongkar ;


Korang faham tak cerita dia neh macam mana?

- Pada tahun 2012, MARA buat keputusan untuk membeli sebuah blok appartment di Australia.

- Kertas kerja dan segala dokumentasi dibuat bagi membawa keputusan tersebut ke mesyuarat dan kelulusan dari pihak atasan.

- Selepas melalui proses semakan, akhirnya ianya diluluskan oleh Najib selaku pengerusi. Najib meluluskan pembelian tersebut selepas semakan dan perbincangan.

Nampak?

Kertas kerja untuk beli blok appartment dah sampai ke pengetahuan Najib. Kepala hotak dia dah semak dokumentasi yang sepatutnya dia semak.

Kenapa ketika dia menyemak dokumentasi tersebut dia tak melakukan proses pengesahan?

MARA bagi kertas kerja dengan harga sekian2. Macam mana dia nak tahu apa yang disebutkan oleh MARA itu benar dan betul? Sebagai PM takan otak dia tak boleh fikir nak minta pandangan kedua atau lakukan semakan (pemantauan) samada harga yang dinyatakan itu benar2 harga pasaran ataupun lebih mahal dari harga pasaran? 

Ini bukan kita cerita pasal seringgit dua ringgit. Ini kita cerita tentang 65 juta ringgit. Semua tue duit pembayar cukai.

65 juta ringgit, Najib semak dokumentasi then terus lulus? Betul ke tak betul cara dia tue? Nampak sangat dia sebagai pengerusi telah melakukan kecuaian dalam kerja. Bukan hanya pihak2 yang terlibat dalam penyelewengan tersebut je perlu disiasat bahkan dia selaku pengerusi sendiri perlu bertanggungjawab disebabkan cuai. Kalau dia tak luluskan, boleh ke 65 juta keluar dari kementerian untuk beli blok appartment tersebut. 

Nampak?

Nampakk?

Taktik Najib. Sekarang nak menutup kecuaian dia. Dia dok sibuk berjanji sakan nak siasat penyelewengan. Statement dia ;

Datuk Seri Najib Razak berkata laporan sebuah akhbar Australia semalam yang mengaitkan seorang pegawai tinggi Majlis Amanah Rakyat (Mara) dalam kes salah laku pembelian hartanah A$22.5 juta (RM65.2 juta) di Melbourne akan disiasat.

"Pihak berkuasa di sini akan menyiasat secara terperinci dakwaan tersebut, dan seandainya ada sebarang salah laku dan penyelewengan, tindakan akan diambil," kata Najib dalam kiriman Facebook malam semalam. -TMI.

Bukan seandainya tetapi sememangnya berlaku penyelewengan apabila appartment dibeli melebihi dari harga pasaran. Dan jangan tutup cerita setakat itu. Berlaku juga pengaliran wang dari Aussie ke Malaysia. Yang mana duit lebihan yang digunakan untuk bayar appartment tersebut dipindahkan ke Malaysia. Ini dah terbukti berlakunya penyelewengan. Tak perlu guna perkataan SEANDAINYA la.


Yang aku pelik. Kenapa Najib tak pinpoint kesalahan dia sendiri? Dia kan pengerusi yang luluskan pembelian tersebut? Takan dia terlupa peranan dia? 

Hanya ada 2 penyebab kepada berlakunya penyelewengan di atas. Tak kisah la mana satu sekalipun. Yang penting kedua2nya mencalarkan reputasi Najib sebagai perdana menteri.

Yang pertama. 

Jika Najib hanya berperanan meluluskan pembelian, dia sendiri perlu disiasat dan didakwa kerana bersikap cuai dan sambil lewa dalam menyemak urusniaga tersebut. Selaku PM, takan la dia tak boleh berfikir bahawa setiap urusniaga perlu disemak secara teliti terlebih dahulu sebelum tiba ke proses kelulusan. Jika semakan dilakukan mesti boleh kesan punya bahawa harga aset yang mahu dibeli MARA ialah melebihi dari harga pasaran. Yakni boleh selamatkan 13.7 juta ringgit dari diselewengkan.

Yang kedua. 

Boleh jadi peranan Najib bukan sekadar pelulus cadangan. Siapa tahu kecuaian itu disengajakan dengan niat mendapat manfaat? Kau tahu? Aku pun tatau. Tetapi belum tentu perkara ini tidak boleh berlaku. 13.7 juta. Bukan kecik anak punya duit. Macam2 boleh buat kalau dibahagi sama rata kepada 4,5 orang kepala besar wo. Lue fikirlah sendiri.

Pokoknya. Yang pertama dah confirm. Yang kedua boleh jadi jika siasatan dilakukan. Secara telus dan tanpa halangan. Media Aussie pun hanya berani petik 'pegawai tertinggi Malaysia'. Tak berani dia sebut nama. Kenapa pula? 

Lue fikirlah sendiri ek.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...