Jumaat, 26 Jun 2015

Najib Tak Luluskan Pembelian Appartment Di Melbourne Kata Annuar (Uturn) - Dan Malaysiakini Dedah Bukti Rakaman, Annuar Musa Kantoi!

Kan dah kantoi. Mampuih la Annuar Musa kau nak menjawab.

KAH KAH KAH

Kronologi.

1. Media Aussie dedahkan MARA + bekas ahli politik + pemimpin tertinggi kerajaan terlibat dalam skandal penyelewengan babitkan hartanah di Aussie.

2. Kemudian laporan tersebut viral di Malaysia kerana dipetik oleh media2 Malaysia.

3. PDRM dan SPRM kemudian mengambil pendekatan akan menyiasat kejadian berkenaan.

4. Najib juga menjanjikan perkara yang sama.

5. Pengerusi MARA, Annuar Musa membuat pengakuan kepada wartawan bahawa pembelian appartment tersebut telah melalui satu proses kelulusan yang ketat dan diluluskan pembeliannya oleh Najib juga.

6. Then sekali lagi Najib diasak kontroversi apabila didesak marhaen untuk menjalani siasatan kerana terlibat dalam proses meluluskan pembelian.

7. Najib menafikan kenyataan Annuar. Katanya, media putar belit statement Annuar.

8. Annuar juga menafikan kenyataan media (kenyataan dia sendiri) dan mengeluarkan satu kenyataan baru.

Kata Annuar ;


Pengerusi MARA, Tan Sri Annuar Musa berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak bertanggungjawab meluluskan pembelian hartanah kontroversi di Melbourne, Australia.

Menurut laporan Bernama menyebut, Annuar berkata Najib “tidak meluluskan pembelian itu pada 10 Mei”.

Tarikh 10 Mei itu merujuk kepada tarikh surat Najib yang merakamkan bantahannya ke atas pembelian tersebut.

"Sebenarnya, Najib tidak meluluskankan, dan ini ditulis dalam satu surat bertarikh 10 Mei.


"Kementerian Kewangan memaklumkan bahawa perdana menteri tidak memberikan kelulusan untuk pembelian itu," kata Annuar seperti dipetik dalam satu laporan bahasa Inggeris Bernama.

Seterusnya, keputusan itu dirayu oleh MARA dan kementerian pembangunan luar bandar dan wilayah, katanya lagi.

"Kemudian MARA dan kementerian membawa rayuan kepada Majlis Ekonomi untuk dibincangkan kerana ia melibatkan pinjaman luar negara dan (Majlis Ekonomi) luluskan hanya 30 peratus dana MARA digunakan untuk pembelian itu.

“Bakinya dipinjam daripada bank luar negara," kata Annuar lagi seperti dipetik dalam laporan bahasa Melayu Bernama. -Mkini.

Dan-dan ada surat bertarikh 10 Mei la pula.
Dan-dan Najib tak luluskan pembelian la pula.

Lawak bangang apekah yang mereka sedang cipta neh?
Bodoh sangat ke kita sampai tak boleh nampak permainan mereka?

KAH KAH KAH

Fikir fikir fikir.
Fikir guna akal yang waras.
Kalau Najib tak luluskan selaku pengerusi, macam mana MARA boleh proceed kepada pembelian? MARA lawan boss ke macam mana?

Protocol pun MARA langgar ke kalau Najib bantah pembelian tersebut?
Dah MARA langgar arahan Najib (bila mana Najib tak luluskan pembelian), tidak kah Najib mahu menyiasat kenapa MARA beria2 nak beli bagai walaupun dilarang?

Nampak?

Dibawa ke majlis ekonomi. Kelulusan untuk guna dana MARA hanya 30 peratus. Baki 70% pinjaman dari bank luar negara. Konon2nya Annuar Musa kau nak mewujudkan satu persepsi. Rakyat perlu bertenang. Bukan guna duit dorang pun. MARA pinjam oke. Buat relax sudah la semua.

Kepala hotak kau berjambul.

Bila MARA pinjam itu lagi kerja gila.
Pinjam dah tentu riba.
Riba dah tentu berganda.
Bayar dah tentu mahal.
Dengan nilai matawang yang susut, bayaran boleh jadi meningkat berbanding tahun2 sebelumnnya. Sudah kah dihabis bayar hutangnya?

Masa sesak2 itulah. MARA akan mula memotong peruntukan itu ini pada pelajar dan sebagainya. Untuk tampung bayaran semula pinjamannya kepada bank luar negara. Boleh pasti ke MARA gunakan keuntungannya semata2 untuk bayar pinjaman? Tak usik langsung dana dan peruntukan dari kerajaan pusat? Kau semua mempercayainya begitu ke?

Aku minta maaf. Aku tak percaya langsung. Terlalu banyak cerita2 negatif berkenaan MARA dan biasiswa pelajaran yang aku dengar sejak 3,4 tahun lepas. Jika ada peluang untuk menyiasat, aku pasti kaitan tetap ada.

Pokoknya. Annuar Musa dah kantoi kaw2 bila Malaysiakini dedahkan rakaman yang menyebut Annuar Musa mengesahkan Najib meluluskan pembelian. Bukan putar belit media. Memang sah dia yang sebutkan begitu. Bila ditanya sekali lagi oleh wartawan, Annuar mengesahkan. Wartawan bertanya kali kedua untuk memastikan, Annuar mengesahkan juga. Jadi, kenapa nak menyalahkan wartawan bila mulut kita sendiri yang berbicara begitu?

Lihat rakaman suara tersebut disini.

Dan sekarang mula fikirkan persoalan2 ini ;

- Kenapa Najib kau laju2 salahkan media (putar belit) berbanding marah Annuar yang mengeluarkan kenyataan sebarang? Apa dia Annuar neh sampai Najib kau backup der?

- Kenapa Annuar tiba2 uturn selepas dedahkan protokol pembelian memerlukan kelulusan Najib untuk proceed kepada pembelian?

- Kenapa tiba2 wujud surat bertarikh 10 mei? Kenapa perlu ada gambaran bahawa Najib menghalang pembelian?

- Kenapa Majlis Ekonomi hanya sanggup beri 30% dana untuk purchase appartment? Apa yang menghalang mereka dari beri kelulusan 100%? Nampak macam takde apa tetapi mesti ada apa2 kenapa mereka taknak beri kelulusan 100%. Benda neh pun penting untuk kita cari tahu.

Apa2 hal. Annuar kantoi. Itu dah tentu confirm.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...