Isnin, 30 Mac 2015

Demo Lawan Kerajaan Suram Tanpa Sokongan PAS, DAP & Rakyat.

Gambar edit dari BN utk sindir PR

Beberapa minggu lepas sehingga la kepada semalam, beberapa siri demo diadakan secara mingguan di beberapa lokasi. Yang terbaru demo anjuran PKR, demo 'edisi perkahwinan' bagi meraikan majlis perkahwinan anak PM Najib Razak.

Dan kalau korang semua perasan la kan. Sampai ke hari ini mana-mana pihak media belum lagi menyiarkan gambar2 event perkahwinan anak Najib. Sekadar ada gambar pasangan sedang berjalan menuju ke tempat persandingan aje. Gambar pelamin dan beberapa gambar berkaitan tiada. Gambar2 majlis nikah pun macam tue juga sebenarnya.



Pada awalnya aku tak dapat tangkap kenapa benda tue berlaku. Aku cuma terfikir-fikir yang VVIP ada la kot share di platform mereka. Dan aku pula bukan VVIP. So tak terdedah la dengan penyebaran gambar2 berkenaan. Ini apa yang aku fikir. Rupa-rupanya bukan. Yang sebenarnya memang ada larangan berkongsi di sosial media. Sekalipun bukan untuk majlis pernikahan tetapi untuk majlis persandingan larangan memang jelas dan terbukti.

Lihat ;



Kenapa larangan ini wujud ek? Dan kenapa pula para tetamu jenis menghormati larangan tersebut ek? Mestilah disebabkan kuasa, pengaruh, politik, hubung-kait dalam perniagaan, pentadbiran dan hal2 berkaitan selain kronisme dan nepotisme.

Haha.

Takut juga Najib kau neh dikatakan membazir dan bermewah-mewahan dalam menganjurkan majlis perkahwinan ek.

Almaklumla. GST on the way. Taknakla majlis perkahwinan itu dijadikan point oleh rakyat bagi mengkritik pentabdbiran Najib. Di satu sisi Najib sembang kencang bab wasatiyyah. Di satu sisi dia sendiri bermewah-mewahan. Di satu sisi katanya GST tidak akan membebankan rakyat dan menaikkan harga barangan dan perkhidmatan. Tapi anak dia dan anak PM dedua kahwin sebelum GST. Tah hapa-hapa tah.

Berbalik kepada tajuk asal, pada hari anak Najib bersanding, hari itu juga PKR turut menganjurkan demo. Penganjuran demo itu sebenarnya telah membuatkan beberapa pimpinan PKR dan PAS ditahan untuk disoalsiasat. Antara Rafizi, Mat Sabu dan Tian Chua sebelum semuanya dibebaskan pada pagi tadi,

Tujuan penangkapan itu sebenarnya mungkin berkaitan dengan niat peserta demo yang mahu 'meraikan majlis perkahwinan anak Najib' di KLCC pada sabtu lepas.

Selain berjaya menakutkan orang awam dari turut serta, demo tersebut juga kurang mendapat sambutan dari segi jumlah kehadiran. Berita melaporkan kehadiran paling tinggi 500.

500. Ya. 500 orang.

Demo UMNO bangang-bangang tue pun kadang-kala tak sampai seratus. Nak dibandingkan dengan 500 orang, demo PKR kali neh tetap dikira win.

Itu kalau nak fikir positive la kan.

Untuk rekod, demo berkenaan juga tidak mendapat sambutan dari rakan partisan seperti PAS dan DAP. DAP secara jelas menunjukkan unsur2 penolakan dengan mengeluarkan satu kenyataan manakala PAS lebih selesa memilih pendekatan berdiam diri.

Kesian?

Kesian ke?

Pada aku bukan kesian. Tapi lebih kepada padan muka.

Disebabkan percakaran dalaman parti, usah kata demo kritik Najib, demo lawan GST pun tidak mendapat sambutan dan respon positif dari rakyat marhaen sungguhpun rakyat kita marah dengan pelaksanaan cukai tersebut.

Sesuatu yang menjejaskan hidup mereka, memberikan kesan dalam kewangan mereka pun mereka takde keinginan nak bangkit dan melawan. Jadi malas, redha dan lebih selesa menyerah. Kenapa agaknya ini berlaku?

Mudah. Kajang Movie adalah punca, akibat, kesan kepada situasi sekarang.
Disebabkan PKR keterlaluan ingin mengeluarkan Khalid Ibrahim, tidak sanggup untuk bersabar 3,4 tahun lagi maka PR hari neh telah musnah dan hilang kepercayaan rakyat serta penyokong.

Sebab tue bukan layak dikesiankan. Tapi layak dipadan mukakan. Aku tak tuju secara peribadi kepada peserta2 demo tetapi kepada parti PKR solely sebab semua masalah ini berpunca dari PKR sebenarnya.

Rasa malu mesti ada bila kena ejek dan sindir dengan geng2 UMNO. Macam itu juga la agaknya yang UMNO rasa bila kita ejek demo2 mereka suatu ketika dahulu.

Akhirnya semua demo-demo PKR langsung takde sambutan.

Event ceramah PKR tak silap aku di Terengganu juga baru-baru neh juga lengang. Boleh dikatakan macam event UMNO. Silap-silap lagi memalukan gamaknya.

Aku tak pasti sampai bila PKR nak tebal muka menafikan hakikat yang mereka dah kehilangan sokongan dan kepercayaan rakyat secara mendadak. Tapi aku fikir kalau dorang nak jadi JOKER pun biarlah dalam diam melakukan usaha untuk memperbaiki keadaan agar kembali seperti sedia kala.

Aku masih ingat macam mana ahli2 PKR berbangga kerana PKR la punca DAP dan PAS bersatu. Pendek kata, PKR memainkan peranan yang cukup besar dalam mewujudkan PR dan Anwar Ibrahim ialah sosok yang bertanggungjawab atas penyatuan tersebut.

Adakah mereka masih akan berbangga macam tue lagi korang rasa?

Ini kerana PKR yang menyatukan, telah bertukar menjadi punca PAS dan DAP retak menanti belah, bercerai talak tiga, dan individu yang dianggap bertanggungjawab satukan PAS dan DAP telah bertukar menjadi point kenapa PAS dan DAP perlu berpecah.

Dalam erti kata lain, PKR memang bertanggungjawab dalam menubuhkan PR. Dan PKR juga la yang bertanggungjawab apabila PR hancur sekarang. Kamu membunuh apa yang kamu lahirkan, PKR.

Bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...