Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 19 September 2014

Sebab Pemuda PAS Keluar Dewan - Menyampah Kat Mat Sabu Sebab Dia Sokong Jokowi Rupanya..


Semalam 50 orang ahli PAS yang dikatakan puak dari Pro Ulamak telah menjadi mangsa belasahan perwakilan PAS dari Kuala Krai.

Zulkifli Mohamad ketika meluluskan minit mesyuarat muktamar lepas di sesi Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor berkata, setiap lapisan kepimpinan seharusnya dihormati ahli PAS.

"Adakah di kalangan kita yang berhasrat menjatuhkan presiden? Bangun! Ada atau tidak?" katanya.  

"Kalau tiada kenapa tulis di belakang, kami menyokong presiden, kami menyokong Majlis Syura Ulama?" katanya lagi mengulas dakwaan insiden keluar dewan ketika perasmian Muktamar Pemuda PAS di Kota Tinggi pada Selasa oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

"Berlainan pandangan dengan presiden bukan bermakna kita lawan presiden."

Perwakilan itu berkata, insiden berkenaan harus disiasat oleh Jawatankuasa Disiplin PAS dan sekiranya benar, tindakan tegas perlu diambil.

"Saya mahu Lembaga Pemerkasaan parti melihat adakah berlakunya sabotaj semasa muktamar pemuda. Kalau benar, kita ambil tindakan.

"Ada kata nak pergi ambil wuduk, sembahyang. Ya Allah, alimnya. Ini jawapan politik.

"Bukan saya nak sokong Mohamad Sabu, tapi hormatlah beliau. Banyak jasa dia. Siapa kamu nak dibandingkan dengan Mat Sabu?" katanya merujuk kepada panggilan mesra Mohamad.

Zulkifli berkata, tanpa mengira kedudukan, kepimpinan PAS seharusnya dihormati.

"Adakah sebab kesalahan sedikit jadi alasan untuk kita lakukan tindakan sedemikian?

"Adab seperti ini hendaklah dibuang daripada adik-adik kita," katanya. 

Sebab dah kena belasah semalam.. maka mahu tak mahu mereka terpaksa mencari alasan.. apa saja alasan yang difikirkan mereka sebagai lojik..


Ini alasan mereka sebenarnya..

Perwakilan dari Terengganu, Mohd Nor Hamzah, hari ini memberikan sebab kenapa perwakilan Pemuda termasuk dari Terengganu keluar meninggalkan dewan muktamar ketika Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu menyampaikan ucapannya.  
"Pemuda lari kerana timbalan presiden meminta kita menyokong Jokowi, sedangkan Jokowi disokong kuat oleh Amerika. Kita perlu contohi Rasulullah," katanya yang juga ketua penerangan PAS Terengganu merujuk kepada presiden Indonesia yang baru dipilih, Joko Widodo.  
Kira-kira 50 perwakilan Muktamar Dewan Pemuda di Kota Tinggi Rabu lepas keluar meninggalkan dewan sebaik saja Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu memulakan ucapan perasmian muktamar dewan itu.  
Ia dimulakan perwakilan dari Terengganu yang memakai jaket hitam dengan tulisan "Kami sokong Presiden dan Majlis Syura Ulama" dan diikuti perwakilan negeri lain khasnya Pahang, Selangor dan Wilayah Persekutuan. 

Sumber : ASD.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...