Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 16 Jun 2014

#SaveChubadak - Orang Melayu Dihalau Macam Anjing - Baca, Faham Dan Sebar.


Penduduk kampung Chubadak bukan setinggan. Mereka peneroka asal. Dan ini terbukti menerusi court order dari mahkamah yang bertarikh 1996. Dari sudut sejarah. Orang2 melayu dipanggil duduk kat bandar oleh pemimpin2 UMNO bagi mengimbangi populasi kaum2 cina di bandar pada ketika itu. Tahun 1965. Maka datang la kaum melayu beramai2 ke bandar bagi menyahut seruan pemimpin2 UMNO. Itu kisah tahun 1965. 49 tahun yang lepas. UMNO sendiri bagi mereka harapan tapi kenapa bila dah jadi macam neh UMNO tak bersuara langsung?

Aku petik kata2 makcik Munah dalam SK.
Kami memang menyokong Barisan Nasional (BN) malah tempat ini juga turut dijadikan pusat kempen baik untuk Wanita, Pemuda mahu pun Puteri.

“Bila jadi macam ni, saat kami amat memerlukan mereka, tak seorang pun tampil apalagi hendak bersuara membela nasib kami.

“Berjaya atau tidak itu untuk menyelamatkan kami di sini itu soal lain tetapi apa peranan pemimpi-pemimpin ini yang pernah datang meminta bantuan kami,” katanya penuh kesal.

Menurut Munah, apa yang berlaku memang sukar diterima penduduk kampung itu tetapi lebih menyedihkan perjuangan mereka sebagai bangsa Melayu tidak dipedulikan oleh pemimpin Melayu.

Kami faham mungkin terdapat kerumitan untuk selesaikan tuntutan kami tetapi apalah salahnya jika ada pemimpin yang boleh membantu kami menangguhkan kerja-kerja menghalau kami?

“Satu dunia nampak apa yang berlaku di sini. Satu dunia nampak kami merayu pihak DBKL supaya tidak merobohkan rumah kami dan takkanlah tak ada seorang pun pemimpin Melayu yang boleh bersuara supaya kami tidak dihalau sebegini rupa?

“Tak lama lagi umat Islam akan menyambut puasa dan kemudian hari raya. Cubalah bayangkan bagaimana dan di mana kami hendak meraikan bulan-bulan kebesaran Islam itu setelah kami kini tiada tempat tinggal,” katanya. -SK-

Point.

1. Mereka penyokong BN.

2. Mereka faham mungkin pemimpin2 UMNO ada kerumitan nak selesaikan tuntutan mereka namun berharap agar pemimpin2 UMNO tampil bersuara.

3. Dihalau tanpa belas kasihan dari DBKL.

Okay. Jangan salah faham. Bukan nak mempolitikkan isu neh. Benda dah jadi. Tapi masih belum terlewat jika pemimpin2 UMNO mahu membantu penduduk KG. Chubadak. Sekarang masalahnya, nak bantu ke taknak? Bila taknak bantu maka banyakla alasannya. Jika mahu bantu aku yakin pemimpin2 UMNO boleh membantu mereka. Maka langkah permulaan tue kena buat la. Iaitu sudi datang ke situ, tinjau suasana, collect info dan mulakan misi membela hak penduduk2 KG. Chubadak. Boleh?

Isunya.

1. Penduduk2 di Kg. Chubadak dihalau macam anjing. Takde langsung ahti perut ko. Ada pasangan suami isteri tidur dalam bangsal selama 3 hari. Bukan orang muda. Tapi warga emas. Isteri berusia 73 tahun. Suami berusia 76 tahun. Bayangkan. Warga emas dilayan macam sampah oleh kakitangan DBKL. Meskipun kakitangan DBKL bagi alasan mereka juga ada rasa simpati tapi tak guna semua tue. Akhirnya ko tetap robohkan rumah dorang2 tue juga. AKhirnya ko tetap balik rumah dan tidur dengan selesa juga. Akhirnya ko tetap mandi basah, tidur lena, makan kenyang juga. Ada tak rasa sedih dan simpati ko tue membuatkan ko tak mampu nak berfikir dengan baik dan bertenang sekalipun? Takde. Korang tetap hidup macam biasa. Gelak macam biasa. Tonton WC macam biasa. Kutuk orang macam biasa. Tapi penduduk KG. Chubadak hilang rumah begitu sahaja.

2. Bayangkan. Rumah diroboh dengan barang2 masih ada lagi dalam rumah. Rumah kena roboh tapi barang2 ada lagi dalam rumah. Akai ada ka?

3. Tak dinafikan. Ada barang2 yang DBKL bawa keluar. Tapi gaya bawa keluar dengan mood yang macam nak bunuh orang buat apa? Hey. Lue yang nak robohkan rumah orang, lue pula nak sentap dengan penduduk yang angin dengan tindakan lue. Betul ka tak betul cara lue berfikir tue?

4. Bukan semua barang2 yang dibawa keluar pula tue. Lepas robohkan rumah orang baru menimbun2 kutip barang penduduk. Satu tindakan yang kurang ajar sebenarnya. Tak fikir ke yang barang2 orang mungkin rosak.

5. Lepas tue pindahkan penduduk2 neh kat rumah PPR.

6. Woahhhh. Sekali dengar macam la penduduk2 neh dapat rumah baru.

7. Bestnya. Dapat rumah batu plak tue. Dari kayu ke batu. Tapi lagi macam HARAM. Rumah PPR neh rumah sewa sampai mati. Kena bayar rm130 sebulan. Bukan rumah sendiri. Buatnya dorang nak robohkan pula rumah PPR atas alasan kemajuan ke apa ke pada masa2 akan datang kena halau lagi. Apa ke logiknya tue?

8. Yang ko halau neh bukan setinggan. Tapi peneroka. Jadi tolong la bayar pampasan yang berpadanan. Tolong la bagi dorang rumah sendiri sorang sebijik satu keluarga. Kalau rumah PPR tarafnya layaknya memang kena kira seunit satu keluarga. Rumah landed dengan rumah flat tak sama. Rumah landed biarkan kayu at least ruang tak sempit. Rumah flat nampak cantik, batu, kukuh tapi masalahnya sempit. So tak boleh kira 1 rumah kayu = 1 rumah ppr. Kena kira 1 keluarga = 1 unit rumah. Baru adil.

9. Sewa untuk rumah PPR ialah RM130 sebulan. Masuk rumah PPR tue pula bukan percuma. Kena bayar rm480. Air dan api. Dan bukan semua orang ada duit nak bayar. Lebih2 lagi ko main halau aje secara drastik tanpa beri orang masa untuk buat persediaan.

10. Yang bangangnya juga. Pakcik umur 76. Makcik umur 73. Dibagi rumah PPR tingkat 8. Patutnya warga emas ko bagi la dia rumah bawah. Tingkat 1. Senang dia nak turun naik kalau apa2hal lif rosak. Ini pun aku tatau ada lif ke takde. Tak tanya pula tadi. Hadoi. Terlupa.

11. Nak bagi pampasan RM7,000 katanya. Tapi tak patut sebenarnya. Merendah2kan nilai orang melayu. Meremeh2kan status peneroka penduduk KG. Chubadak. 

12. Satu lagi. Tapi benda neh masih dalam siasatan. Aku dengar dorang cakap rumah PPR yang didiami tue takde sijil CF la pula. Takde CF biasanya tak penuhi spesifikasi pembinaan perumahan yang sepatutnya. Senang cakap tak selamat untuk diduduki.

13. Aku merayu juga la dengan geng2 UMNO. Kita berbeza dalam banyak perkara. Tapi dalam perkara neh kita sekufu la. Walaupun penduduk KG. Chubadak tue ada yang mengaku sokong BN aku pun tak kisah. Pasal hak dorang untuk mengundi dan sokong sapa2 pun. Hormat sudahla. Dan kita pun tak patut juga ejek2 dorang sebab dorang undi BN apa semua. Ejek2 pun masalah tetap masalah. Takan la nilai2 kemanusiaan kita di ukur melalui idelogi politik. Betul tak?

Jadi kita tepikan kejap perbezaan kita. Kita cari jalan macam mana nak push pemimpin2 di atas yang buat pekak badak dengan masalah penduduk KG. Chubadak. Dari info yang aku collect penduduk2 Chubadak mahu berusaha untuk mendapatkan pampasan yang sepatutnya. Sesuai dengan nilai mereka sebagai peneroka. Bukan mereka mahu melarang pembangunan. Kemajuan. Ataupun apa2. Bukan juga dorang merampas tanah kerajaan. Dirikan penempatan haram atas tanah kerajaan. Jauh sekali bertaraf setinggan. Mereka ialah peneroka asal di KG. Chubadak. Jadi peneroka sebab pemimpin UMNO la yang bagi mereka peluang tersebut. Setelah mereka usahakan, datang ke bandar, mahu seimbangkan populasi antara kaum, mengikut seruan dan saranan kerajaan, apakah ini yang mereka layak dapat?

Lue jangan setakat fikir. Jom la kita sama2 cari jalan untuk bantu dan desak pihak2 yang berkaitan beri pampasan yang setimpal kepada pihak2 yang dihalau dari penempatan mereka.

Lihat gambar2 kat bawah. Gambar2 di mana rumah2 pakcik dan makcik yang sempit ini terpaksa dihimpit dengan barang2an dan termasukla sampah sarap pegawai2 DBKL hantar masuk ke dalam rumah tingkat 8. 

Tak kesian ka?

Kalau ini ibu kita?
kalau ini ayah kita?
Kalau ini adalah diri kita?
Apa yang kita rasa?

 






Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...