Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 12 April 2014

Suruh Baca Buku Pun Kena Halau - Hanya Di Malaysia.

Aku cadangkan.

Mungkin kerajaan boleh buat penghapusan terhadap mana2 manusia yang bergaji rendah. yang mana memasukkan dia dalam kategori miskin. Manusia2 macam tue kasi bunuh saja. Sebab langgar undang2 negara. Tanpa orang2 miskin mungkin Malaysia lebih aman. Malaysia huru hara sebab orang2 miskin jenis bangkit melawan. Malaysia juga huru hara dek orang2 miskin yang dimiskinkan angkara polisi berat sebelah kerana tidak mahu tunduk ke atas tekanan kerajaan. Untuk selesaikan masalah, bunuh saja semua orang miskin. 

HAHA.

Tadi, berlaku di Ipoh.

 



Apa kisahnya?

Kena halau.

Siapa halau?

DBI = Dewan Bandaraya Ipoh

Kenapa pula?

Sebab suruh orang baca buku. Geng2 buku Jalanan di Ipoh offer bacaan buku2 secara percuma untuk rakyat di sekitarnya. Buku2 ini ada pelbagai genre. Pilih saja ikut suka ahti kamu, janji berani membaca.

Motif?

Melahirkan masyarakat yang membudayakan bahan bacaan. Seperti yang kita sedia maklum, masyarakat yang membaca ialah masyarakat yang matang akal fikirannya. Bila kita matang, maka segala tindak tanduk kita juga akan sematang ikut pemikiran kita yang matang tadinya tue. Dan bila semuanya matang, ia lebih baik untuk negara ini. Takde la jadi huru hara tentu pasal sana sini. Yang jadi huru hara neh bila tak matang vs tak matang. Yang matang dok tepuk tangan je. Kadang2 yang matang pun terjebak sekali sebab perangai si tak matang ini betul2 pengacau. Habis rosak segala.

So, kenapa DBI kita halau?

Kenapa, kenapa, kenapa?

Entah. Jangan tanya aku. Tanya DBI. Apa yang dia dengki sangat ke arah melahirkan masyarakat yang bertamadun dan berilmu. Lue fikirlah sendiri ek.

Baca ;

Orang Miskin Di Larang Membaca...
Group buku jalanan sri iskandar dihalang dari menjalankan aktiviti buku jalanan mereka di stesen railway oleh dewan bandaraya ipoh.
Nampak tak mengapa kerajaan halang orang membaca... sebab dengan ilmu sajalah kerajaan akan di tumbangkan. ..
Zaman penjajah dulu orang putih tak bagi orang kampung belajar di sekolah inggris hanya anak anak raja saja boleh belajar di sekolah Inggeris. ..
Anak raja belajar sekolah mana pun tetap tak akan pandai sebab hati anak anak raja ni benak. .. dok makan hasil rakyat.. jadi british tak kisah anak raja masuk sekolah Inggeris sebab selain boleh sapu duit yuran dari sultan Inggeris juga tahu anak raja bila besaq tak akan melawan Inggeris. ..
Yang British takut ialah bila rakyat jadi pandai.. sebab tu rakyat biasa hanya di benarkan bersekolah di sekolah sekolah melayu cukup sekadar boleh membaca untuk jadi kerani di pejabat british. ..
Setelah hampir 60 tahun merdeka kerajaan warisan british sedar yang hayat mereka akan berakhir sekiranya rakyat menjadi pandai maka segala ilmu mesti di hadkan... cukup sekadar membaca menulis dan mengira apa yang ada di sekolah dan universiti. .. kalau ada bahan ilmu yang mengajak orang jauh berfikir maka usaha ini wajib di halang...
Sejarah Pak Sako telah menjadi bukti jelas orang miskin yang cerdik akan menjatuhkan kerajaan yang jahat jika orang miskin di beri peluang untuk membaca dan belajar...

Rujukan : sini

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...