Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 6 Julai 2013

Tentera Mesir Kejam, Musnahkan Terowong Gaza [BACA DAN SEBARKAN]


Perangai macam sial.

Sejurus merampas kuasa, tanpa berfikir dua atau tiga kali mereka terus tutup laluan Mesir ke Gaza, Gaza ke Mesir. Adakah anti Morsi menyukai akan hal tersebut? Adakah rakyat2 yang menjerit dan melaungkan slogan MORSI HARUS BERUNDUR menyukai akan hal tersebut?

Aku tak faham dengan rakyat Mesir.

Ko boleh bersabar dengan kekejaman Hosni selama 30 tahun. Tapi ko kecoh nak mampos pada pemerintahan Mursi selama setahun? Apa neh?

Adakah rakyat Mesir yang sekular + liberal = anti Palestine juga? Pro Israel juga? Kekejaman tak kenal bangsa dan agama, kan? Macam tak percaya pula aku wujudnya rakyat2 Mesir sendiri yang sanggup berkerjasama dengan pemerintahan tentera bagi menutup laluan/terowong yang menghubungkan antara GAZA dengan Mesir yang memudahkan rakyat Palestine mendapatkan bantuan selepas Hosni jatuh.

Allahuakhbar.

Berita ini sangat sangat sangat sangat menyedihkan. Apa yang tentera Mesir lakukan sangat sangat sangat sangat sangat menyakitkan ahti. Tak tergambar dek kata2. Yang aku tahu ia memang menyakitkan ahti. Rasa macam nak bunuh dan bom tentera2 di Mesir tue sekarang juga. Macam tue la rasanya sakit ahti aku.

Menurut laporan oleh Sinar Harian yang aku baca tadi ;

1. Selepas Mursi dijatuhkan, tentera tanpa berlengah lagi terus mengarahkan kerja2 menutup dan memusnahkan satu2 terowong utama yang menghubungkan laluan antara Mesir dan Genting Gaza.

2. Media RNN melaporkan kerja2 pemusnahan itu dikawal ketat oleh tentera. Siap ada senapang apa bagai bagi memastikan kerja2 jahat dan haram mereka terlaksana tanpa ganguan. Memang celaka.

3. Jentolak untuk memusnahkan terowong tue dah berada dalam disitu, sebelum hari Mursi jatuh lagi. Tapi kerja2 pemusnahan berlaku pada hari Mursi di jatuhkan. Boleh jadi tentera tak berani melakukan apa2 selagi Mursi berkuasa sebab Mursi memang berjuang bersama2 rakyat Palestine. Selama neh Mursi mempertahankan Palestine. Mempertahankan GAZA. Kelantangan dan keberanian Mursi dan IK sangat2 menakutkan orang sekular + liberal di negara mereka bahkan negara2 arab yang menjadi jiran mereka. Sebab itulah Arab Saudi tepuk tangan Mursi jatuh. Arab Saudi memang B******. <-- Isi sendiri tempat kosong.

Ini jek dah membuktikan yang kejatuhan Mursi sebenarnya dipengaruhi beberapa sentimen. Contohnya sentimen tak sukakan pembaharuan yang Mursi dan IK ingin buat. IK pro Islam so tak aneh kalau perubahan2 yang mereka nak buat lebih selari dengan SISTEM ISLAM itu sendiri. Tapi rakyat Mesir yang muslim pun tolak IK sedangkan IK bukan nya gerakan Islam yang jumud dan keras. Mereka bersederhana. Sesuai dengan konsep Islam itu sendiri.

Pembaharuan2 dan perubahan2 tue sebenarnya akan menyebabkan beberapa pihak di Mesir terkesan dan terjejas. Itu tak masuk lagi ganguan2 yang Mursi dan IK alami sepanjang masa untuk membentuk dan membersihkan sistem pentadbiran Mesir luar dalam.

Dan sudah tentu hubungan Mursi dengan Palestine, hubungan Mursi dengan beberapa gerakan yang pro pejuang2 rakyat dan juga sikap Mursi yang LANTANG mengutuk kekejaman ISRAEL menakutkan pihak2 yang bersekutu dengan Israel selama neh, contohnya ARAB SAUDI.

So tak aneh la kenapa ada orang Islam yang bersorak dan siap ucapkan tahniah bila Mursi jatuh. Bagi yang tidak tahu, King Abdullah individu pertama = muslim yang mengucapkan tahniah kepada Mesir sejurus kejatuhan Mursi. Tiada mana2 pemimpin, raja, sultan, atau pemerintah NON MUSLIM yang ucapkan tahniah kepada Mesir atas perlantikkan Adly Mansour sebagai presiden sementara Mesir pada hari pertama Mursi digulingkan. So sendiri mao fikirlah apa itu ARAB SAUDI.

Oke bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...