Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 25 Mac 2013

Review berita RTM..

Pernah tak korang tengok berita? Ah mesti la pernah kan. Jangan bohong la kata tak pernah. Melainkan korang budak2. Sebab budak2 tak berapa faham program tue ialah program BERITA. Kalau KARTUN dorang tahu le.

Hehe.

Citer dia gini.

Aku neh memang la BERZAMAN tak layan tv1. Tv2 pun sama. TV3? Aku layan juga. Satu PROGRAM je. Iaitu BULETIN UTAMA. Aku kadang2 memang SAJA tengok. Ada beberapa sebab. Antaranya.. nak fahamkan otak pemimpin BN. Kalau kita nak memahami strategi pemimpin BN tengok aje la tv3. Kat situ secara kasarnya tercatat apa yang BN akan buat selepas ini sekian2.. sebab tue aku TENGOK. Walaupun lebih banyak TAK TENGOK dari TENGOK.

Bukan apa beb. Kalau ko tengok secara tetap.. setiap hari. Cukuplah 3 hari. Confirm la ko akan rasa eh patut ke aku pecahkan saja tv ini?

So untuk elakkan diri aku dari memarahi tv itu maka aku akan tengok skip2. Maybe tengok sekejap2. Lebih kurang 5 minit dan blah. Ataupun tengok hari neh then skip seminggu baru tengok balik. Begitulah aku buat untuk selamatkan tv di rumah aku. Dan selamatkan diri aku sendiri. Berita2 di tv3 aku tak boleh tengok secara kerap. Ia terlalu SAMPAH.

Kalau bukan kerana aku mendokong prinsip bahawa aku perlu mendengar penjelasan dan pendapat dari kedua2 belah pihak then simpulkan sesuatu maka percayalah.. berita2 di arus perdana ini memang tak hingin aku nak layan pun. Macam aku tulis kat atas tadi. SAMPAH.

Then ada la hari tue aku buka berita di tv1. Ia adalah luar biasa sebenarnya. Untuk aku petik channel rtm pun sebenarnya dah cukup luar biasa. Bukanlah aku boikot RTM ataupun kerajaan pun. Kalau aku boikot takde la aku layan Alhijrah kan. Alhijrah tue kira fabret aku gak tue.

So aku pun petik ah channel 101. Aku guna astro. Bersabarlah wahai duit2 ku. Selepas pakatan rakyat menang kelak astro tahu la nasib ko macam mana.

Nampak muka Rais Yatim. Pongpang2. Maleh aku nak tulis semula apa yang dia pongpangkan since aku dah pernah tulis hari tue. Rujuk sini.

Then lepas tue mana2 menteri plak pongpang2.

Then iklan plak, aku cakap..

Semua iklan2 ialah iklan puji BN.

Ingat ye PUJI BN.

Lepas tue ada iklan menari2 pasal toreh getah. Tah aku patut gelak ke apa tengok iklan tue.. aku pun runsing memikirkan ia. Nak gelak kesian plak kat pakcik2 yang berlakon iklan tu. Tapi taknak gelak pun tak boleh. Lawak gile.

Then baru aku. Itu bukan iklan rupanya. Itu ialah platform promote BN ya sekali lagi. PROMOTE BN. Adoi. Ini zaman 2013. Ko punya iklan err cara ko promotekan sesuatu.. haizhhh. Aku tak heran kenapa orang jauhkan diri dari RTM. Maaf cakap la ek. Usaha lagi oke Rais Yatim. Itupun kalau ko jadi menteri lagi la.

Hehe.

Then aku tumpukan diri aku kepada berita sekali lagi.

Berita2 dari awal sampai akhir tidak lari dari format ini.

1. Puji BN terbaik, terbagus, terhebat, ter seme yang bagus2 belaka, BN la partinya.

2. Kutuk PR, tak bagus, buruk, keji akhlaknya, sochai, sohai.. tahap setan dah aku tengok PR neh.. lebih kurang itulah persepsi aku melihat cara pemberitaan RTM..

3. Desak PR menjawab, bertanya, memberikan penjelasan.. minta pandangan dan sebagainya..

4. Sendiri menjawab bagi pihak PR..

5. Iklan2 [kalau boleh dinamakan as iklan] yang memuji + membodek + mengampu bn habis2an. Cerita pasal internet 30 minit pun puji melambung2. Tanya kat pakcik2, kat pesawah2. Ya baguslah internet 30 minit neh. Ya saya rasa kita orang2 kampung seronok dengan internet percuma tu. Aku rasa berdosa.Rasa bersalah pun yer juga. Tak dapat nak selamatkan pakcik2 itu.

Mereka bercakap memuji bn. Tetapi tiada expression. Ia hambar. Macam bercakap sesuatu yang mereka sendiri tak fahamkan apa yang mereka cakapkan tue.

Kesimpulannya duit rakyat membazir. Ya. Mungkin ramai yang tidak tahu. Bahawa RTM itu di operasikan menggunakan WANG RAKYAT. Selama ini korang ingat RTM beroperasi guna dana siapa beb?

DUIT RAKYAT le.

RTM di bawah kementerian penerangan blablab apa tah. Yang Rais Yatim jaga tu.

Dan di bawah BN, mereka dah memperlakukan RTM seolah2 media penerangan yang mewakili BN. Mana boleh. 

Sebagai rakyat aku entitle untuk masuk RTM dan bercerita mengenai penindasan dan kezaliman yang di alami oleh aku. Tetapi hak itu telah di tutup oleh RTM seolah2 RTM itu beroperasi menggunakan dana BN. Dari berita, rencana program apa jadah seme puji2 BN je.

Apa ko ingat BN yang bayar gaji korang seme?

Sudah sampai masanya RTM harus dijadikan tv saluran rakyat. Kembali kepada tugas dia yang asal. Harus ada beberapa rancangan khusus yang membawakan permasalahan2 rakyat dari segenap lapisan tanpa kira status. Ko nak kutuk PR ke BN ke apa ke lantak lue la. Janji lue meluahkan permasalahan yang lue hadapi. Macam rancangan dalam kepala hotak gua. Rancangan tanya YB. Setiap mereka2 yang bergelar YB haruslah kita TERJAH dan tanya apa ko buat kat KAWASAN ko hah? Takan makan GAJI buta je kot.

Itu contoh je la.

Tak semestinya semua YB jahat.

Lebih kurang kita berinteraksi bersama YB2 kita. Kita mengenali cara mereka buat kerja. Mereka pula mendekati masalah2 kita. Orang kata hubungan dua hala. Baru la kita boleh tengok tang mana silap dan salahnya kita. Yang bawa masalah tue rakyat ke ataupun YB yang tak buat kerja.

MOHON PR alert pasal neh. Aku nak jadi salah seorang wartawan dalam program tersebut. YB yang aku nak TERJAH tak lain tak bukan Hishammuddin Hussien la orang yang pertama. Ya itupun kalau dia still YB lagi la kalau PR perintah kelak. Idea aku neh ada harapan kalau PR yang pegang. Kalau BN? Boleh pergi mampos la jawabnya.

KAH KAH KAH 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...