Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 1 Ogos 2012

Rafizi didakwa di bawah akta BAFIA yang palsu ka?





Aku terima satu inbox oleh rakan facebook aku. Dia cakap dia copy paste benda neh dari rakan facebook dia. Terai korang baca neh jap ;


Mengikut BAFIA Act 1989 hanya memperuntukkan ke atas pengarah atau pegawai mana-mana institusi berlesen. Jadi, Rafizi tidak boleh didakwa dibawah BAFIA kerana beliau tidak memegang/ pernah memegang sebarang jawatan di dalam institusi kewangan.
THE BANKING AND FINANCIAL INSTITUTIONS ACT, 1989 Kewajipan kerahsiaan Seksyen 97 (1) memperuntukkan bahawa tiada pengarah atau pegawai mana-mana institusi berlesen, sama ada semasa tempoh memegang jawatan atau semasa tempoh pekerjaannya atau selepas itu, boleh memberi, mengemukakan, membuka, mendedahkan, menyiarkan atau selainnya menzahirkan kepada mana-mana orang apa-apa maklumat...

Kepada rakan2 yang tahu secara langsung apa itu BAFIA dan bagaimana akta neh sepatutnya dan seharusnya berfungsi sila nyatakan kepada kami disini supaya kami lebih jelas dengan akta yang dimaksudkan.

Dalam masa yang sama, andai benar rafizi tidak layak diBAFIAkan, ini bererti persepsi ali abu mengenai penahanan rafizi sebenarnya bertitik tolak dari usul dan idea rafizi mengenai proton. Rujuk sini. Ada juga rakan2 cakap mungkin juga ada kaitan dengan pendedahan rafizi mengenai george kent. 

Tapi aku cenderung mengatakan sebenarnya proton. NFC cuma nak cover up ajek. Pasal aku tengok isu george kent tue kira cam samar2 lagi tak cukup kuat untuk membentuk persepsi dan tanggapan umum.. berbanding isu proton yang jelas mencuri tumpuan orang ramai.. sama macam NFC.

Apa pun kita tunggu dan lihat betui ka tak betui..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...