Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 7 Ogos 2011

Pengakuan sebenar orang islam yang diserbu JAIS - Lue sendiri cari pasal.




Seorang pengikut beragama Islam di Gereja Methodist Damansara Utama (Di serbu Jais) yg enggan dikenali,mendakwa dia menghadiri Majlis Gereja itu lebih setahun lalu selepas dibebani pelbagai masalah kewangan.Pelbagai bantuan saya terima,syaratnya,saya harus menyertai setiap program termasuk minum sejenis air.Sehingga semalam,sudah tiga kali saya dipanggil Jais utk beri keterangan krn menyertai kumpulan ini,tetapi secara jujur,kumpulan ini byk berjasa kpd saya dan tiga anak saya,malah sehingga kini mereka sudah memberi kan bantuan lebih RM 20,000 kpd kami.Apa yg saya tahu 100 ibu tunggal beragama Islam seperti saya mengikuti kumpulan ini serta menghadiri setiap majlis yg diadakan di Gereja Methodist Damansara Utama ini,katanya yg ditemui di luar Gereja itu

Kalau rajin baca artikel MAZA kat sini. Kupasan yang menarik aku rasa. Pandangan aku atas kes neh mudah je. Sendiri yang cari pasal. Bukan masalah kristian ataupun gereja. Sendiri yang tak reti nak minta tolong pada badan yang berkaitan. Lepas tue nak pongpang2 menyalahkan gereja.

Dalam isu neh bagi aku ;

JAIS tak salah <-- buat kerja sebab terima aduan. Terbukti sekarang aduan benar.

Gereja tak salah <-- cara dia berdakyah, dia punya pasal lah. Itu hak dan kebebasan dia. Dijamin dalam perlembagaan kena ingat tue

Mangsa serbuan [yeke mangsa?] <-- Salah. Of course. Mak aku ibu tunggal. Tapi satusenharamjadah pun mak aku tak pernah meminta tolong kat gereja. Benda macam neh boleh menimbulkan was2. Bila dah was2, mangsa amek mudah. Blame gereja. Blame seme benda yang dia boleh blame. Padahal dia yang terdesak amek bantuan tue. Dan dia juga yang rela amek bantuan tue. Pihak gereja tak paksa dia pun. So dia nak cakap gereja bagi dia minum2 air? Dah tue minum pasai pa? Dia pergi pasal duit. Hubungan dia dan gereja terbina pasal duit. Dan duit itu penentusahkan. Kalau takde duit dia pun takmo jejak gereja. Sama macam masjid. Pasal tak bagi duit punyalah banyak orang islam malas datang masjid. Ace ko soh masjid bagi duit. Penuh kalah solat jumaat pun mao.

Khalid ibrahim <-- Salah. Pasal belum apa2 dah pongpang2 kutuk JAIS. Orang bijak dengar penjelasan dari kedua2 belah pihak. Baru pongpang2. Macam TGNA. Dengar dan tunggu. Sebab tue boleh lihat kebanyakkan hujah tokoh2 ilmuwan agama macam MAZA dan TGNA tidak cenderung memihak dan berpihak. Mereka tunggu dan komen dengan penuh ilmu. Khalid dalam situasi neh memang terbukti hampeh. Tak hairan napa dia sokong MTV. 

Bagi aku isu neh memang macam ada something yang cuba disorokkan. Mari kita lihat sedikit ;

1. Sapa yang melapor kepada jais? Jais bertindak atas aduan. So jais samasekali tidak patut dipersalahkan. Bila dia nampak ada orang islam berbuka puasa di gereja dalam keadaan yang mencurigakan, memang hak jais untuk melakukan sportcheck. Bukan niat nak kacau di rumah ibadat kristian.

2. Mangsa2 [mangsa ke?] yang menghadiri majlis berbuka puasa di gereja sepatutnya fikir guna akal. Kenapa mereka cenderung hadir tanpa guna akal? Macam yang kita tahu orang yang anjurkan majlis berbuka puasa neh orang islam. So salah meh? Mana ada salah berbuka di gereja. Aku melihat ini sangat positif untuk damaikan kedua2 pengikut agama. Tapi benda neh menimbulkan syak wasangka. Sebab dibuat secara misteri. Kalau tak misteri, nak lari buat apa?

3. Orang islam yang anjurkan majlis neh sepatutnya dihukum keras. Dia menggunakan rumah ibadat kristian untuk meraih simpati dan sokongan. Tindakan dia neh juga dilihat tidak bijak kerana memecahbelahkan hubungan kristian dan islam. Sepatutnya dia gunakan akal dia untuk berfikir berkali2 sebelum anjurkan program neh. Tak boleh nak salahkan gereja dan penganut kristian. Mereka memang open dalam menjalin kerjasama. Boleh lihat cara kristian berdakwah macam mana. Mereka anjurkan kerjasama dan hubungan dua hala. 

4. Pengakuan mangsa yang dapat rm20k harus disiasat habis-habisan. Betul ke gereja bagi dia rm20k asalkan dia hadir dalam majlis tersebut tiap2 minggu dan minum sejenis air? 

Untuk rekod orang yang bertanggungjawab agih2 zakat neh ialah kerja jabatan kebajikan masyarakat dan pusat2 zakat negeri dan pusat. Takde kena mengena dengan jais tetapi jakim boleh dipersoalkan dalam isu neh. Jakim + umno + bn + pakatan rakyat harus bertanggungjawab dalam isu neh.

Ibu tunggal neh duduk di mana? Selangor? Selangor bawah sapa? Umno? Umno tak bantu dia punya pasal. Pasal dia memang begitu. Yang PR juga tidak bantu kenapa? Owhh pusat zakat bukan di bawah kawalan PR? Habis tue.. apa kawalan PR? Tak boleh buat sportcheck dari rumah ke rumah detect orang susah? Then bawa orang susah tue pergi mohon bantuan JKM dan Pusat Zakat? Tak boleh? Tak boleh takpa. Biar orang yang boleh macam aku dan berjuta2 lemon rakyat yang boleh pegang negara neh. Habis citer. Sekian.

Nota : Jangan jadikan miskin + susah + berhutang utk ko berpaling dari rahmat Allah swt. Ko yang pandai buat hutang, ko pandailah cari jalan bayar hutang.

Ameno : Sendiri punya salah tak nampak. Lame.

Share this

0 Comment to " Pengakuan sebenar orang islam yang diserbu JAIS - Lue sendiri cari pasal. "

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...