Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 23 April 2011

Tutorial : Selamatkan entry blog anda!

Benda neh aku dapat tahu lebih kurang minggu lepas. Yelah kot. Aku dapat tahu dari blog munzirshafie. Yeke neh nama dia? Arhh pandai2 lah search sendiri. Aku dah malas neh sebab bengang. Aku bengang pasal ada perempuan2 yang tak senonoh pergi citer kat public [facebook] yang dorang pakai tuala wanita jenis apa dan mengaku terang2an yang dorang pakai benda tue pada hari itu dan sebagainya.

Agak2 lah nak brcerita pasal tue pun tengoklah kiri kanan dulu. Tapi agak payahlah nak tegur dorang neh setelah aku melihat mentaliti org yg buka topic tue. Mungkin hari neh dia kurang faham, esok lusa insya-Allah dia ustazah tersohor, siapa tahu.

Lupakanlah perbuatan yang membengangkan aku dan membangangkan maruah wanita2 neh, kita sambung balik topic di atas.

Kalau hari tue aku ada buat totorial nak pindah wordpress ke blogspot kan? Kali neh aku buat tutorial macam mana nak selamatkan entry2 korang dari dibaham / hilang angkara individu2 yang report blog korang @ dipadam google akibat report dari pihak kerajaan terhadap korang. Heheheh nasiblah kan. Dah anti kerajaan kena berani berdepan dengan risiko tersebut.

Perkara pertama yang korang kena buat untuk selamatkan blog korang ialah ;

1. Hapuskan dulu peluang2 untuk orang lain report blog korang. Contohnya macam neh ;



Caranya korang kena hide dulu lah benda2 tue. Macam mana nak hide? Mudah je. Klik sini.

Then settle satu masalah. Dan bagi mencegah ataupun mengurangkan risiko sakit ahti yang amat sepertimana yang terjadi kat albanjari online dan kedahlanie korang kena buat persediaan awal. Caranya? Lagi mudah.

Mula-mula pergi kat ;

1. dashboard

2. setting

3. eksport blog

4. save dalam pc / laptop korang.

5. Buat seminggu sekali ataupun 2 minggu sekali. Tetapi aku pilih seminggu sekali. Kalau blog aku kena hack, at least aku dah siap sedia dari awal2. Aku boleh bina balik blog baru dan upload balik content2 lama dalam blog aku yang dah kena hack. 1 hari je dah siap setting. Tapi memanglah sayang kalau blog kena hack. Tapi nak buat macam ini risiko yang perlu dihadapi bila menulis pasal politik.

Lagi satu tutorial neh terpakai gak untuk wordpress sebenarnya. Korang pergi kat dashboard wordpress dan cari eksport. Then save. Sama je. Senang sangat. 


Ameno : Baru buat 2 kali. Minggu lepas  dan minggu neh.

Share this

2 Responses to " Tutorial : Selamatkan entry blog anda! "

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...