Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 21 Disember 2010

Kelantan negeri miskin gilaa...!!!

Bukan saya cakap. Jangan nak marah saya melulu. Tengok berita kat bawah neh. Baca betul-betul. Faham betul-betul. Sebab tue umno suka cakap kelantan miskin. Sebab kelantan negeri no dua yang menerima bantuan kebajikan masyarakat. Ada faham?



Dah tengok? Dah faham? Biar saya terangkan serba sedikit bagi mereka yang otak yang cekap. Maaf, bukan niat memperkecilkan minda anda. Cuma saya lebih banyak makan kismis minda sebab tue saya lebih cekap. Itu aje. 

1.Kelantan ialah penerima kedua terbanyak bantuan dari JKM. Ini membuktikan pegawai-pegawai yang berkerja di kelantan kurang mengamalkan karenah suka bantu kroni sendiri. Ya betul. Itu orang bagitau saya. Tetapi saya tak pasti entah betul entah tidak.

2. Negeri yang paling banyak menerima bantuan tidak menjadikan ia negeri termiskin. Ini yang orang bagitau saya juga. Dia kata negeri termiskin di malaysia ialah sabah, sarawak dan perak. Aik mana kelantan?


3. Faktor utama kemiskinan meningkat ialah disebabkan kenaikan harga petroleum yang menyebabkan barang-barang lain turut naik harga. Ini apa yang tercatit dalam petikan di atas. Saya yakin dia menipu. Saya ada banyak sebab kenapa saya cakap dia penipu.

4. Negeri terkaya di malaysia seperti sabah dan sarawak mempunyai rakyat termiskin yang paling ramai. Negeri yang mempunyai ramai penduduk miskin seperti sabah, sarawak dan perak begitu sukar mendapatkan bantuan dari JKM akibat karenah pegawai kerajaan. Dan negeri yang paling banyak menerima bantuan JKM tidak menjadikan ianya sebagai negeri termiskin.  Faham?

Najib ada bagitau tiada rakyat yang akan terjejas dengan kenaikan harga minyak. Selain dari itu kerajaan juga rela membelanjakan duit buat iklan suruh jimat cermat daripada salurkan wang tersebut untuk imbangi harga minyak dunia. Kan itu bukti najib cekap? Lagipun kalau saya tak cakap dia penipu takan saya nak cakap najib penipu? Sudah tentulah tidak. Najib ialah perdana menteri malaysia. Mengumpat najib kita mungkin masuk neraka. Dan saya sangat takut neraka.




 
 

Lagipun kalau pembaca-pembaca suka menonton berita seperti saya, pembaca akan tahu najib telah membuat kenyatan balas secara terbuka kepada singapura berhubung isu wikileaks bahawa "Malaysia ditadbir oleh pemimpin politik yang cekap" nampak? Ada faham? Najib cakap umno cekap. Najib cakap pemimpin bn cekap. Dan najib juga cakap najib ialah cekap.

Jangan salah faham. Kita kena faham. Di dunia ini memang sukar nak cari orang yang boleh puji diri kita. Oleh itu kalau masuk bakul angkat sendiri tak salah. Lagipun zaman serba canggih. Ini bukan zaman bakul2. Ini zaman lif2. Heh

Ameno : Pegawai kerajaan bukan semua nya jujur.

Share this

22 Comments to " Kelantan negeri miskin gilaa...!!! "

Tanpa Nama berkata...

nak banding kelantan ngn perlis, perlis lg teruk kot.

Bigfish berkata...

Saya bukan orang kelantan tp orang yg berjiran dengannya iaitu terengganu. pada pendapat saya, ada satu cara saja bagaimana nak bagi kelantan ni negeri kaya iaitu kembalikan royalti minyak utk negeri kelantan dan jika peluang untuk dapatkannya amat tipis jika BN-UMNO masih lagi pegang kerajaan persekutuan maka wajiblah kita tukar kepada parti lain. sekian. terima kasih

along berkata...

perak pon miskin jugak? kena banyak menabung ni

Cik Tiey berkata...

aisey...
takde butang "like" kat blog...

Unfold Your Stupidity To The Public berkata...

BETUL TU!!!

Bodoh punya UMNO! Nak naikkan harga minyak, naikkan la harga kat semua negeri. Ni naikkan kat Kelantan je.

Ape la ke babi sangat naikkan harga minyak petrol kat kelantan aje!! bodoh betul! nmpak sangat berat sebelah! tu pasal la harga kat tmpat lain tak naik, kelantan aje naik. So orang negeri lain kekal kaya, kelantan aje makin mskin sebab kelantan aje naik harga!

BABI BETUL LA UMNO!

.
..
...
....
.....

Eh.. eh. kjap... ape? oh.. semua negeri naik minyak ke.

erm minta maaf la. saya ni jenis mencarut dan bertempik dulu baru berfikir.

sorry *malunye*

saja-saja berkata...

mmg la sabah ngn sarawak byk pndudukan miskin... tgk la bpe luas n rmai taburan pnduduk d sana...

AmenoWorld berkata...

Minyak naik semua tempat. Memang betul. Tapi faktor pengukur indeks kemiskinan tidak kira melalui berapa ramai yg dapat bantuan, tetapi sepatutnya dikira daripada pelbagai faktor. kena kaji kenapa ada permohonan yg gagal.kena amek tahu kenapa ada yg kaya boleh mendapat bantuan. kena amek peduli seme tue. setiap negeri angka kemiskinan makin meningkat saban tahun. kalau mereka memberikan stastitik yg tidak tepat bagaimana? kat kelantan segala2 nya berjalan dengan lancar tiada apa yg perlu kita selindungkan demi nak membina imej mahupun nama.

di sabah dan sarawak mereka bukan sahaja ramai rakyat tetapi mereka juga memiliki khazanah yg paling banyak. so tidak timbul rezeki Allah swt bagi sedikit. utk negeri yg ramai rakyat, besarlah peluang rezeki nya. Allah swt itu maha adil dan maha kaya. Tidak pernah tidak Allah swt ciptakan bumi dan rakyat utk mereka hidup susah kalau pun sebab pemimpin tidak adil dan tidak amanah. okey?

Tanpa Nama berkata...

Sabah & sarawak negeri yg mempunyai sumber alam yg banyak. jadi tak patut timbul kenapa mereka miskin. Aliran kekayaan kat sana tidak di agih dengan saksama. itu sebab sebenarnya.

kat kelantan kalau faktor mereka jadi miskin disebabkan petroleum naik harga, kat tempat lain pun sama juga. cuma tak di war2kan menerusi media massa sebab di kongkong oleh kerajaan. bkn semua berani nak dedahkan kepada umum seperti pegawai2 kelantan.

Hady83 berkata...

Orang kelantan nampak je miskin...tapi bukan betul2 miskin...memang negeri2 mana2 pun ada miskin tegar..tapi kalau nak kata negeri kelantan itu miskin...memang betul...cuma rakyatnya tidaklah sampai melarat..nak banding negeri yang ada hasil macam tganu pun masih miskin...inikan pulak negeri yang hasil dinafikan...didaratkan ke negara jiran...

Tanpa Nama berkata...

eh2,kelantan miskin ke???hmmm,x rasa cm klantan miskin pon....pandaija..lg stu mana boleh kata kadar tertinggi bantuan miskin,try check balikla..buat kja btol2 ..kta cekap...negeri2 lain mcm negeri sya bg bantuan x selidik btol2..kroni2 mereka je dpat,org lain yg patot dpat tp x skong mereka diabai mcm smpah..sebab tu remaja kini x memandang rendah dgan politik...apa nk jadi,..kami dh muak!

suka kelantan berkata...

kita p kelantan la ramai2... tgk sendiri dgn mata kepala kita... betul ke rakyat kelantan miskin? kalau ada pun rakyat yg miskin, negeri lain tak de ke rakyatnya miskin? rakyat kelantan dah bertaburan kat seluruh malaysia ni... sbb tu kat mana2 kita blh jumpa nasi dagang atau nasi kerabu... yg tertinggal kat kelantan hanya mungkin yg tak bernasib baik... tp kalau musim raya, cuba tgk trafik arah mana plg sesak... dan satu lg, kalau ke kelantan, nmpk mercedes ke, bmw ke... cuba tgk pemandunya.. melayu ke bangsa lain... sape yg kata kelantan miskin, mesti terlopong tgk betapa ramai melayu kelantan pakai kereta mewah...

akudanblognnurhayu berkata...

salam.. yee.. sy bersetuju dgn en/cik suke kelantan.. sy org kelantan.. mmgla korang nmpak mskin.. maybe sb xder pencakar langit.. bangunan yang megah2.. tp hakikatnye kelantan kaya.. kaya aper? bnyak aspek.. xsemestinye duit jek... i like kelantan.. n kelantan adalah sermbi mekah.. semoga crila bukti kukuh dulu klu nak kata kelantan ni negeri paling miskin... ader kekurangan n kelebihan masing2.. wallahulam..

Tanpa Nama berkata...

Kalau kira tgk tiap2 tahun terima peruntukan antara terbanyak KENAPA masih tinggi kadar kemiskinan????......Ini sebabnya berapa orang jer yang terima dalam 10% peruntukan diagihkan..90% masuk duit kocek pegawai...tuh jer...

Tanpa Nama berkata...

suka2 ko je ckp klantan miskin....ko g study balik la...kitorg tokey melayu...korg cina yg tokey melayu jd kuli je da prasan bagus...poooraahhh...

Anonymous berkata...

eh2,kelantan miskin ke???hmmm,x rasa cm klantan miskin pon....pandaija..lg stu mana boleh kata kadar tertinggi bantuan miskin,try check balikla..buat kja btol2 ..kta cekap...negeri2 lain mcm negeri sya bg bantuan x selidik btol2..kroni2 mereka je dpat,org lain yg patot dpat tp x skong mereka diabai mcm smpah..sebab tu remaja kini x memandang rendah dgan politik...apa nk jadi,..kami dh muak!

suka kelantan berkata...

kita p kelantan la ramai2... tgk sendiri dgn mata kepala kita... betul ke rakyat kelantan miskin? kalau ada pun rakyat yg miskin, negeri lain tak de ke rakyatnya miskin? rakyat kelantan dah bertaburan kat seluruh malaysia ni... sbb tu kat mana2 kita blh jumpa nasi dagang atau nasi kerabu... yg tertinggal kat kelantan hanya mungkin yg tak bernasib baik... tp kalau musim raya, cuba tgk trafik arah mana plg sesak... dan satu lg, kalau ke kelantan, nmpk mercedes ke, bmw ke... cuba tgk pemandunya.. melayu ke bangsa lain... sape yg kata kelantan miskin, mesti terlopong tgk betapa ramai melayu kelantan pakai kereta mewah...

Cik Tiey berkata...

aisey...
takde butang "like" kat blog...

manusiadimalaysia berkata...

kpd penulis blog woi ..takut neraka erk? kamu bcakap tuh kamu yakin ke betul2x kebenaran cara ayat yg kamu tulis macam xberape yakin je ....ye la kelantan miskin - sebab ape sebab kerajaan eprsekutuan....takut neraka ye , kalau ape yg kamu tulis itu xbetul die akan jadi fitnah dan fitnah itu dosa besar, takut neraka lagi ke? dan kamu tahukah perbuatan kamu ini akan myebabkan org kelantan marah (yg mmbace blog ini) dan menyumpah kamu, ajdi kamu myebabkan org lain berbuat dosa, takut neraka lagi ke? nak masuk syurga, ayat kamu yg berunsur negatif dan hasutan ini juga blh mjadi sebab kamu ke neraka ... lupe nak bagitau , kamu tahu x kisah seorang ahli ibadat yg beribadah beribu tahun tapi akhirnye masuk neraka , jadi siapa kamu utk melabelkan negeri kelantan miskin..speatutnye kamu ebrhenti memandang rendah pade kelantan dan menuduh mcm2x , sikapamu ini tidak mbantu langsung ke arah 1malaysia najib perdana menteri yg disayangi itu... assalammuaialkum

Tanpa Nama berkata...

jgnla marah penulis blog ni..dia tgh buat lawak perli sinis je..bkn dia yg maksudkn negeri kelantan paling miskin gila..maksud entri ni ialah 'sesetgh org' melabelkn kelantan sbg miskin sbb peningkatan bantuan JKM atau dgn maksud lain jumlah org miskin tegar meningkat..knp meningkat?sbb hrga minyak dan brg2 keperluan naik yg semua negeri mengalamai peningkatan yg sama..cuma di negeri kelantan yg mengamalkn pemerintahan yg telus dan cekap..agihan JKM diterima oleh golongan yg benar layak...dan itu bukan petanda negeri kelantan miskin..negeri lain rmi juga org miskin,cume 'tak layak' dpt bantuan sbb kerajaan negeri diorg sgt 'cekap' dan 'telus'

Tanpa Nama berkata...

SOALAN kepada penulis blog...kalau akhbar najib kate kelantan ada bom nuklear tanpa kaji selidik mata sendiri kau percaya x?

Tanpa Nama berkata...

..ya ka miskin.???...hangpa mai sini tengok dengan mata hangpa sendiri...

game lover berkata...

mmg la sabah ngn sarawak byk pndudukan miskin... tgk la bpe luas n rmai taburan pnduduk d sana...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...