Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 24 Disember 2010

Review filem baru : Saman ekor atau ekori aku untuk ko saman.

saman-ekor01

Filem ini ialah filem baru. Poster pun belum siap lagi. Tetapi saya tertarik nak review filem ini bersama-sama pembaca blog ini. Semoga kita boleh menilai samada filem ini bagus ataupun tidak untuk ditonton. Baiklah mari kita mulakan dengan review kita.

Nama filem : Saman ekor atau ekori aku untuk ko saman.

Barisan pelakon utama : Beta Tegap sendirian berhad
                                           Commercial circle (M) Sdn Bhd.
                                           Kerajaan barisan nasional akupunyanegara.

Pengarah : Kerajaan barisan nasional akupunyanegarakojangansibuktanya

Pelakon tambahan : Sayfool bayarsamanpuntaklepasasyikkenaliwatjer
                                    Rahimi demiduitderhakabapakpunsanggup
                                    Ummi hafilda gilaglamour

[Peranan pelakon tambahan ini digunakan untuk melupakan suasana kelam kelibut bagi mengalihkan perhatian penonton kelak]

Sipnosis :


Saman ekor ataupun ekori aku untuk ko saman mengisahkan tentang bagaimana satu-satu kerajaan yang korup menggunakan kuasa untuk menciplak dan mengepow wang rakyat seboleh-boleh yang mereka mahu. Dengan menggunakan kuasa yang mereka miliki, mereka melantik dua buah syarikat yang entah bila ditubuhkan taw2 je syarikat terbabit diberikan tender untuk memprogramkan sistem mereka di beberapa tempat tertentu bagi memperolehi saman ekor.

Seperti kerajaan korupsi yang lain, usul kelulusan untuk meminda undang2 agar saman ekor dilaksanakan mendapat tentang sengit. Tetapi entah macam mana menteri dalam kerajaan koropsi ini berkerja kita pun taktahu, taw2 aje usul ini dah diluluskan. Dan apa yang lebih menghairan apabila 2 buah syarikat tersebut berjaya mendapat tender untuk memasangkan program mereka sedangkan berdasarkan kepada tarikh surat kelulusan tersebut, usul itu sebenarnya baru sahaja dibahaskan dalam parlimen.

Apa itu saman ekor? Dalam filem ini, saman ekor ialah satu notis. Notis ini diproses melalui sistem AES. AES = Automated enforcement system / sistem penguatkuasaan automatik.

Cara dia ialah meletakkan kamera di satu tempat yang diyakini sering terlibat dalam kemalangan jalanraya. Selepas itu kamera tersebut akan tangkap gambar mana-mana kenderaan yang DISYAKI melakukan kesalahan. Gambar tersebut akan diproses di satu tempat tertentu sebelum di hantar kepada PDRM untuk diolah-semula untuk mencari wang daripada rakyat marhaen. 

Mana-mana individu yang mendapat notis ini terikat 2 cara. 

1. Pertama mengaku salah. Bayar denda/kompaun. Kemudian settle case.
2. Jangan mengaku salah. Lepak dalam mahkamah berbulan2 dan buang masa. 

Kesudahannya akibat penat, last2 kena mengaku salah.
Bagaimana kalau mereka betul2 tak salah? Jawapan dia ialah : PERGI MAMPOS SAMA LUE!

Senang kan? 

Dalam filem ini juga mengisahkan bagaimana kerajaan korupsi yang cetek akal akibat kurang makan kismis minda terdedah penipuan mereka demi penipuan ketika mengepow duit rakyat.

Ini boleh dilihat dalam babak ke 10, aksi ke 4 bila kerajaan korupsi mendedahkan bahawa mereka tidak terlibat dalam sebarang bentuk peruntukan kewangan untuk menyediakan sistem AES bagi dua syarikat pengendali utama untuk program ini tetapi mereka mendedahkan bahawa

1. Beta Tegap Sdn Bhd dengan 18.7%
2. Commercial M Sdn Bhd dengan 18.6%
3. Kerajaan barisan nasional inibapakguepunyacountry dengan 65.7%

Akan mendapat keuntungan lumayan melalui pengagihan notis saman yang dibayar oleh rakyat marhaen yang salah mahupun tidak salah. Heh.

Niat yang digunakan oleh kerajaan barisan nasional akupunyacountrypunyabapak dalam babak ke 2, scene no 5 juga saya anggap lucu.

"Sahaja aku kumpul saman ekor melalui AES untuk mengepow duit rakyat. Di depan rakyat aku cakap aku mahu mendidik rakyat supaya memandu secara berhemah. Tetapi lue ada akal lue fikir sendiri. Takan penat2 aku buat sistem lepas tue syarikat yang buat sistem takan dapat pulangan beb? Mesti dorang nak kan pulangan semula. Dorang bukan buat syarikat kebajikan. So matlamat kami ialah mencari sebanyak saman yang mungkin. Supaya syarikat yang menyediakan perkhidmatan/program ini tidak akan rugi dan sebagai supporter mereka, kerajaan pun turut sama dapat keuntungan, kerana Barisan Nasional."

Panjang giler niat dorang. Nasib baik niat puasa kita tak panjang macam neh. Heh.


Review  saya :

Saya bagi 10 bintang untuk filem neh. Saya tengok filem neh menjadi saingan sengit filem liwat II. Jika untuk filem liwat II saya bagi 20 bintang, untuk filem neh saya bagi 10 bintang sebab rosmah mansur tak muncul dalam filem neh. Saya yakin jika rosmah mansur muncul mungkin kerajaan akan berhasil merosmahmansurkan lebih banyak pendapatan kerajaan. Saya agak kecewa kerajaan rosmah mansur tidak muncul even sebagai pelakon tambahan sekalipun. Apa pun usaha murni kerajaan dalam menipu dan terus menipu harus dipuji. Saya melihat kerajaan barisan nasional inicountrymakbapakgueyangpunya semakin lama semakin pandai memutarbelitkan dalam setiap statement2 mereka. Ini satu pencapaian yang amat2 di banggakan. Syabas.

Jangan lupa baca sini, review dari paper tempatan tentang filem ini.


Ameno : taktik demi taktik digunakan untuk baham wang rakyat. Ini memang bagus!

Share this

4 Responses to " Review filem baru : Saman ekor atau ekori aku untuk ko saman. "

  1. pow rakyat untuk tanggung mahsiswa kuota dan biawak hidup kikiki

    WOO 30 863 PMR dapat 9A

    BalasPadam
  2. bro aku nak jadik polis.... aku nak tangkap orang kene liwat ngan derhaka ngan bapak dia serta yang suka interprame... haha buleh la... ko lah pengarah ke2 lam filem nih...!

    BalasPadam
  3. antara 2alam dgn filem ni yg mana akan meletup? Ekekeke -lau tze

    BalasPadam
  4. cerita ni sure pecah punggung. opss, panggung.

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...