Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 27 Oktober 2015

Ringgit Jatuh, Baik Untuk Orang Kampung - Pengerusi PAC.


Dia kata la, dia kata ;
Pengerusi Kira-kira Wang Negara (PAC) Datuk Hasan Arifin memberitahu Dewan Rakyat bahawa kejatuhan nilai ringgit baik untuk masyarakat luar bandar.

Ini kerana, kata Hasan (BN-Rompin), keadaan itu menyebabkan harga komoditi meningkat.


Hasan berkata demikian ketika mencelah perbahasan Rafizi Ramli (PKR-Pandan) berkaitan belanjawan 2016 yang dibentangkan Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak Jumaat lepas.

Pasaran komoditi kini tidak menentu dengan harganya jatuh sepanjang tahun sebelum pilih semula pada Oktober.

Harga Minyak sawit mentah (CPO) ditutup tinggi minggu lepas sementara pasaran getah pula bercampur-campur.


CPO bagaimanapun akan dipengaruhi oleh pergerakan ringgit, menurut peniaga.

Sementara itu, Hasan berkata kerajaan tidak patut menyuntik wang untuk menstabilkan nilai ringgit.

Beliau bagaimanapun tidak mengulas panjang selepas Rafizi tidak lagi memberi laluan kerana kesuntukan masa. - Mkini.

--------------

1. Mula macam confuse gak. Kenapa dia neh yang dilantik menjadi pengerusi PAC.

2. Selepas membaca statement di atas, semua kekonfiusan aku hilang. Aku dah faham kenapa dia yang menjadi pilihan untuk terajui PAC.

3. Semakin bahlol dan menjilat BN/kerajaan, semakin seseseorang itu berkeupayaan untuk pergi jauh dalam kepimpinan kerajaan pusat. Tahniah la ek Hasan Rifin.

4. Tak sure dia sedar ke tak bahawanya bukan semua orang kampung mempunyai ladang atau terlibat dalam pertanian berskala besar. Apahal plak dia citer bab komoditi2 bagai neh tah.

5. Selalunya yang besar-besar tu syarikat dah pegang. Penduduk dapat kecil-kecil aje. Itupun berapa la sangat.

6. Harga komoditi meningkat = kejatuhan ringgit? 

7. Tapi dalam statement di atas dinyatakan harga komoditi kembali stabil pada oktober. So sebelum2 neh harganya jatuh = jadahnya orang2 kampung dapat faedah?

8. Ko berpeluang buat duit dalam 1 benda tetapi perlu tambahkan perbelanjaan dalam banyak perkara, apa yang untungnya?

9. Ringgit jatuh, orang2 kampung nak beli barang elok sikit, import sikit yang berkualiti sikit pun akan fikir berpuluh kali.

10. Tak faham kenapa ringgit jatuh akan memanfaatkan orang2 yang duduk kampung. Orang kampung ka orang bandar ka semua terjejas dengan kejatuhan nilai ringgit. Contoh, orang2 kampung yang nak p haji atau umrah. Bukan kah dah menyusahkan diri mereka andai perlu tambah wang? 

11. Kalau anak2 belajar kat luar negara lagi haru. Kalau jenis meniaga guna barangan import pun haru juga.

12. So macam mana agaknya ya, seorang pengerusi PAC boleh berpendapat kejatuhan ringgit akan untungkan orang kampung dengan membayangkan semua orang kampung terlibat dalam pasaran atau industri komoditi.

Sakai betul pemikiran dia. Nak jaga atau audit projek2 bermasalah konon. Otak kau sendiri bermasalah mengikut cara kau menafsirkan kejatuhan nilai ringgit.

Aduhai..

Jambatan 1.06km Bernilai 350 Juta Bakal Dibina Di Bagan Dato Cetus Kritikan Netizens.

Memetik laporan dari Utusan dan screenshot Sinar Harian ;


Pembinaan sebuah jambatan yang menghubungkan Bagan Datoh dan Seberang Perak bakal mengubah landskap pembangunan persekitaran kedua-dua kawasan tersebut.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, jambatan yang akan dibina antara Kampung Sejagop di Seberang Perak dan Kampung Sungai Pergam di Bagan Datoh sepanjang 1.06 kilometer itu menelan kos RM350 juta.


Menurut beliau, pembinaannya mengambil masa empat tahun dan akan mengubah wajah Bagan Datoh daripada kawasan lengang kepada lokasi yang rancak dengan pembangunan.


Beliau yang juga Ahli Parlimen Pasir Salak berkata, jambatan tersebut juga akan memberi impak kepada kawasan berdekatan apatah lagi dengan pembinaan Lebuh Raya Pantai Barat yang sedang dilaksanakan.


"Saya dan Timbalan Perdana Menteri yang merupakan Ahli Parlimen Bagan Datoh, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sedang memperjuangkan untuk pembinaan jambatan ini menjadi kenyataan.


"Projek ini akan dilaksanakan sebaik sahaja menerima peruntukan kerajaan. Saya mohon supaya projek yang kita rancang ini dapat dilaksanakan," katanya selepas meninjau tapak cadangan untuk pembinaan jambatan tersebut di Kampung Sejagop dekat sini hari ini.


Tajuddin mengakui keadaan jalan raya sekitar Bagan Datoh masih berada pada tahap kurang memuaskan selain sempit sehingga menimbulkan ketidakselesaan dalam kalangan pengguna.


Menurut beliau, ini tidak selaras dengan kerancakan aktiviti pembangunan di kawasan tersebut.
Kata beliau, pengguna tiada pilihan kerana hanya mempunyai satu laluan untuk ke Teluk Intan atau sebaliknya, juga ke Lumut.
"Saya yakin jika jambatan ini dibina, Bagan Datoh akan menjadi laluan pintas untuk ke Teluk Intan atau Lumut dan akan mewujudkan kira-kira 5,000 peluang pekerjaan," katanya.

Sumber : utusan.com.my/berita/wilayah/perak/jambatan-rm350-juta-dibina-di-bagan-datoh-1.149487

- Dalam peringkat cadangan dan pelaksanaan.

- Menteri sedang usahakan untuk perolehi peruntukan.

- Kos pembinaan mencecah 350 juta.

- Panjang jambatan 1.06 KM.

- Tujuan utama untuk menyediakan alternatif jalan yang selesa kepada pengguna disamping merancakkan pembangunan, membuka lebih banyak peluang pekerjaan dan boleh menjadi laluan pintas ke Teluk Intan dan Lumut.

Berdasarkan kepada point menteri, sebenarnya ia betul.

Jalan Bagan Dato memang tidak cantik tetapi tidak bermaksud tidak boleh ditambahbaik. Cuma, ialah bab nak meluaskan/memperbesarkan jalan memang bermasalah sikit.

Masa yang dapat dijimatkan pun paling2 tinggi 20 minit, mungkin? Dari Bagan Dato ke Teluk Intan. Tapi sekarang yang menjadi pertikaian netizens bukan la merujuk kepada matlamat atau cadangan projek sebaliknya nilai kos.

Apakah benar projek ini perlu menelankan perbelanjaan sebanyak 350 juta?

Baca respon mereka ;



 
Ini antara respon-respon netizens. Tak larat nak petik semua. Memang yang mempertikaikan itu ramai berbanding dari yang bersetuju apatah lagi memuji.

KAH KAH KAH

Pendapat aku secara peribadi, jika projek ini untuk manfaat rakyat sila teruskan. Tetapi kos berkenaan perlu diperhalusi. Nak-nak ia melibatkan kawasan Zahid Hamidi. Macam mana pun ko takan boleh lari dari persepsi rakyat yang fikir begini ;

Mentang2 dia dah jadi TPM = maka laju2 la ada projek itu ini di kawasan sendiri untuk halalkan peruntukan masuk dan seterusnya.. lue fikirlah sendiri.. hmmmmmmm..

Ini persepsi rakyat. Adakah TPM ataupun kerajaan boleh mengawal cara rakyat berfikir? Tak boleh kan. So, bab kos rakyat perlu tahu kenapa ia mencecah sehingga 350 juta. Apa yang rakyat terlepas pandang sehingga jambatan sepanjang 1km ini boleh mencecah kos pembinaan sebanyak itu. Nyatakan.

Kbai.

Isnin, 26 Oktober 2015

Jika Minyak Dunia Naik, Lebih Banyak Peruntukan Utk Rakyat - Lepas Tu Rakyat Kena Beli Minyak Mahal-Mahal?


Fikirla menggunakan otak kamu sebelum bercakap. Tolong. Eh silap. Usahkata akal, otak pun belum tentu mereka ada.

Hihi..
Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata lebih banyak peruntukan akan disalurkan kepada rakyat jika harga minyak mentah Brent naik melangkaui paras AS$48 setong tahun depan.

Katanya jika harga minyak naik, pendapatan kerajaan akan bertambah sekali gus membolehkan ia berbelanja lebih.

"Jika jatuh lebih rendah daripada AS$48 setong, kita perlu menyemak semula bajet kerana kita tidak boleh mencatat defisit melebihi paras 3.2 peratus dan kita juga tidak boleh melangkaui nisbah hutang berbanding KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar)," katanya. - SH

Sembang. Sembang.

Bila bersembang memang kencang. Ingat tak kes GST? Itu contoh yang paling terdekat sekali. Ketika nak melaksanakan GST kemain lagi janji bulan bintang menteri kau sembur. Barang turun la. Apa la. Sekali kereta turun 60sen pun nak bangga. Padahal turun sikit, naiknya banyak. Bayar roadtax kau tengok la beza before and after GST macam mana.

GST tidak turunkan harga barang pun. Pengalaman aku sendiri, kau pergi beli kat kedai terpakai pun ada GST. Aku ingatkan uncle tue tipu. Lepas tue aku check sebab dia bagi no GST dia. Sekali memang betul lah plak. Tak jadi nak report uncle tu. 

Haha.

Menteri kata lebih banyak peruntukan dapat disalurkan kepada rakyat andai harga minyak dunia naik.

Tapi, bila minyak dunia semakin mahal = rakyat perlu keluarkan wang lebih untuk membeli minyak. Oleh kerana rata2 bergantung pada kenderaan sendiri terutamanya di luar bandar sudah tentu ini sukarkan rakyat yang terjejas.

Luar bandar tak sama macam dalam bandar beb.

Luar bandar mereka terpaksa memiliki kenderaan sendiri sebab sistem jaringan pengangkutan sangat LANCAU.

Nak tahu apa yang LANCAU?

Jangan cakap pasal jalan la. Setakat jalan berlubang tue luar bandar ka dalam bandar ka sama ja selalunya.

Yang LANCAUnya ialah BAS 2 jam sekali baru datang. Itu, kalau yang jenis 2 jam sekali. Kalau yang kena guna bot macam mana? Yang kena guna kenderaan 4WD macam mana? Tak ke menyusahkan mereka. Minyak naik tambang naik. Nak pergi kerja ke belajar ke kalau stok luar bandar memang jenis kena ada kenderaan sendiri. Sapa sanggup menunggu BAS 2 jam sekali. Kalau jalanraya hancur macam pendalaman Sabah dan Sarawak memang seksa la. Aku tengok pun kesian. Tatau nak cakap apa dahh.

Subsidi untuk petrol dah berbulan hapus. Apa kebaikan yang kau dan aku dapat? Ada dapat apa-apa tak menerusi bajet terbaru neh?

Jangan citer pasal pelan subsidi bersasar yang belum dijalankan kerajaan. Ya, Najib ada sebut tahun 2016, mereka akan laksanakan satu mekanisme baru untuk subsidi petrol. Tapi benda belum jadi belum laksanakan so tak tentu apa yang kerajaan sebut itu betul.

Rafizi kata ;
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli mendakwa rakyat akan terpaksa membayar cukai tambahan RM13 bilion mulai tahun depan.

Ini katanya, akan dikutip melalui cukai barangan dan perkhidmatan (GST), duti eksais, cukai individu, dan juga cukai korporat.


"Ramai yang fikir cukai korporat tidak memberi kesan kepada orang ramai, tetapi kebanyakan mereka yang membayar cukai korporat adalah pemilik perniagaan kecil dan sederhana.

"Mereka ini adalah orang biasa, orang yang menjalankan kedai runcit dan sebagainya," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Rafizi juga menerangkan perbezaan antara GST dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Katanya, kerajaan mengumpul RM19 cukai GST daripada setiap isi rumah setiap hari, manakala pembayaran BR1M mereka hanya meningkat sebanyak 14 sen sehari. - MK.

Kerajaan bukan sahaja kurangkan subsidi secara berperingkat untuk beberapa jenis subsidi yang lain mulai tahun depan bahkan turut mengurangkan peruntukan ke atas beberapa kementerian. Tapi Najib gunakan ayat rasionalisasikan subsidi. Dia rasionalisasikan banyak jenis subsidi tetapi dia hanya sebut tentang subsidi bersasar petrol untuk next year.

Subsidi minyak masak/elektrik mungkin hapus (walaupun had utk bayar gst dinaikkan kepada 300KWJ mulai tahun depan).
Subsidi gula hapus.
Tol naik.
Minyak naik (hasil kejatuhan ringgit).
Kos sara hidup lagi jangan kau sebut.
Naik mencanak-canak.
Selepas penghapusan kesemua itu ke atas diri kita ini, apa jer yang kita terima sebagai hasil? Sembang pongpang2 hasil bertambah tetapi takde erti atau memberi nilai tambah kepada diri kita neh hah.

Nak beli rumah semakin susah apatah lagi nilainya semakin meningkat disamping kerajaan tidak melaksanakan polisi yang tepat bagi menyelesaikan masalah berkaitan perumahan.

Nak menyimpan semakin payah apatah lagi kepada mereka yang berkeluarga.

Ada ahti pula menteri kau berharap minyak dunia dinaikkan kononnya untuk mendapatkan lebih banyak peruntukan. Apa lancau. Semakin kita terbeban lagi la ada. Minyak naik = kerajaan naikkan harga minyak pada kita, minyak turun = kerajaan ada GST (kita) untuk cover. Apa lagi nikmat tuhan yang mereka dustakan bila berjaya mengkulibatakan kita sebagai rakyat? 

Lue fikirlah sendiri.

YB Pokok Sena Mahfuz Omar, 2 Orang Warga Emas Ini Perlu Bantuan Anda - Sampai Takde Duit Nak Makan.

Rungsing aku baca berita neh.

Sepatutnya orang2 susah yang wujud di kawasan tertentu menjadi tanggungjawab ketua kampung untuk peduli dan bantu.

Jika ketua kampung tak peka, confirm la susah nak dapat bantuan apa pun.

Ketua kampung neh macam penghubung kepada agensi-agensi kerajaan, kepada wakil-wakil rakyat. Jawatan nampak macam kecik tetapi tugas dorang tue besar kot. Ada impak untuk membantu masyarakat yang memerlukan sebenarnya.

Sedih kot baca ;

- Rumah usang.
- Didiami oleh 2 warga emas, adik beradik.
- Mandi air telaga.
- Salah seorang dari mereka sakit mental.
- Gaji lebih kurang 400. Itupun sebab menoreh.
- Kalau tak dapat keluar menoreh, kena ikat perut.
- Pernah minta bantuan tetapi ditolak tanpa alasan yang jelas.

Nanti dulu. Jangan marah. Kau semua bukan sedang communicate dengan warga emas yang celik IT, duduk bandar atau berpendidikan tinggi. Umur pakcik neh 57. Orang kampung yang aku kira dia tidak tahu banyak perkara. 

So tak mustahil untuk dia sendiri tak faham kenapa bantuan2 yang pernah dia mohon sebelum neh ditolak. Maybe dokumen tak lengkap. Tapi orang tua. Tak faham. Takde cerita tentang anak-isteri. Expect, orang tak kahwin mungkin.

Pokok Sena under Mahfuz. Harap kakitangan Mahfuz boleh review permasalahan keluarga ini dan buat la apa-apa yang patut.

Sedih kot tengok wajah-wajah dorang. Laporan oleh Sinar. Ini gambar dan laporan berita yang mereka laporkan baru-baru neh.

 
POKOK SENA - "Ada ketika, kami terpaksa makan roti untuk alas perut jika putus wang untuk beli beras dan lauk." luah seorang daripada dua beradik yang hidup dalam serba kekurangan di Kampung Pulau, Mukim Telaga Mas.

Awaluddin Shaari, 56, dan kakaknya, Fatimah, 75, bukan sahaja tinggal dalam rumah usang, malah bekalan air bersih juga tiada dan hanya bergantung harap dengan air perigi.

Awaluddin berkata, selepas bapanya meninggal dunia 30 tahun lalu, dia menjaga kakaknya yang mempunyai masalah mental dengan meraih pendapatan sebagai penoreh getah.

Menurutnya, pendapatannya hanya RM400 sebulan dan jumlah itu hanya cukup untuk menampung perbelanjaan mereka berdua.

"Jika hujan, pendapatan saya akan terjejas dan kami terpaksa mengikat perut.

"Kadangkala saya terpaksa berhutang untuk membeli makanan kami berdua," katanya kepada Sinar Harian.

Awaluddin berkata, kini dia memang menggunakan sepenuhnya air telaga untuk melakukan rutin harian.

"Bila tiba musim kemarau, air perigi ini akan bertukar warna, namun kami tiada pilihan lain dan terpaksa menggunakannya walaupun bimbang akan membawa penyakit," katanya.

Katanya, dia bukan sahaja memerlukan bantuan kewangan, malah rumahnya juga perlu dibaiki segera kerana sudah reput akibat dimakan anai-anai.

"Kini bahagian dapur rumah saya tidak boleh digunakan lagi," katanya yang sangat berharap rumah yang berusia lebih 50 tahun dapat dibaiki.

Tambahnya, sebelum ini, dia pernah memohon bantuan daripada pelbagai agensi kerajaan tetapi ditolak tanpa sebarang alasan.

"Oleh itu, saya berharap ada pihak yang sudi membantu kami berdua,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...