Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 9 Februari 2021

Menteri Tukar SOP Suka Hati, Bila Kes Melambung Rakyat Yang Dikeji.

Nurul Asyikin | Apa dah jadi dengan SOP menanggani covid19 di Malaysia ini? Kenapa sudah tidak ada perasaan malu dikalangan menteri-menteri Malaysia ketika menukar SOP sesuka hati?

Rakyat perlu patuh SOP.

Ada yang engkar SOP, hukuman perlu tegas.

Ikutlah SOP tu.

Semua tu SOP, rakyat perlu akur.

Kes naik kerana rakyat gagal patuh SOP.

Blablablabla rakyat salah blablablablablablabla rakyat degil blablablablablabla rakyat tak ikut SOP blablablablablabla mana boleh tolenrasi blablablablablabla puncanya rakyat.. 

Eh sudahlah. Kami dah bosan disalahkan setiap hari, setiap masa dalam setiap keadaan.

Kes PRN Sabah begitu juga. Yang langgar dan tukar SOP, terdesak nak berkuasa, mereka. Yang salah, rakyat jelata.

Yang buat SOP tu kerajaan. Yang ubah SOP sesuka hati pun kerajaan. Bila rakyat langgar on the spot kena denda tetapi bila VVIP politik langgar langsung tak ada bunyi jauh sekali hukuman lepas tu bila buat PC dengan bangganya berkata, SOP tak kira pangkat, kita tak membezakan orang awam dan pemimpin, eh kepala B la..

Dalam masa 2 hari, dua SOP telah ditukar kerajaan kerana VVIP politik.

SOP yang pertama ialah isu makan besar. Pada awalnya tidak dibenarkan sambutan Tahun Baru Cina - makan besar, tetapi selepas MCA dan beberapa elit politician membuat teguran dan bantahan, kerajaan uturn. Ya, uturn. Jika bantahan yang sama dilakukan orang awam, jangan harap kerajaan nak peduli. Sepatutnya jika kerajaan peduli pada bantahan rakyat, dan uturn dengan rakyat dulu, kita boleh je terima jika kerajaan uturn dalam SOP di atas. Tapi mereka tidak. Jika ada SOP yang mereka uturn dan flip flop last minute pun sebab duit. Contoh, pasar malam ditutup dua minggu. Bila lanjutkan PKP tiba-tiba pasar malam dibenarkan beroperasi. Nak tahu kenapa? Sebab kerajaan tak ada duit nak bantu rakyat. Patutnya bila kita plan nak tutup bisnes orang kita dah get ready dengan plan bantuan sebagai backup mereka-mereka yang terjejas, ini tidak. Suka hati je buat SOP yang membodohkan dan menyusahkan rakyat jelata. Orang nak bayar bil-bil petik duit dari langit gamaknya.

SOP yang kedua ialah arahan kuarantin selepas balik dari luar negara. Semua tahu baru-baru ini PM Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yasin ke Indonesia. Ia bukan kerana dilaporkan secara berleluasa sangat, lebih kerana rakyat Malaysia menyerang PM sendiri di page Jokowi. Disebabkan itu orang yang tak follow perkembangan politik pun jadi tahu. Tahu apa yang berlaku?

Ini;

- Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba telah mengeluarkan perintah "Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pengecualian) 2021".

- Perintah itu merujuk kepada peraturan kuarantin yang dilonggarkan kepada anggota kabinet yang melakukan perjalanan rasmi ke luar negara.

- Tempoh kuarantin menteri dari 10 menjadi tiga hari sahaja.

- Anggota kabinet tidak perlu menjalani prosedur operasi standard (SOP) tempoh kuarantin 10 hari yang ditetapkan kerajaan untuk mereka yang masuk dari luar negara.

- Perintah itu berkuatkuasa pada 9 Februari, iaitu hari ini dan KEBETULANNYA pada hari ini juga TSMY akan habis kuarantin tiga hari, dengan penguatkuasa arahan baru tersebut.

Nampak? Mereka boleh tukar SOP supaya selaras dengan keperluan mereka.

Jika ia babitkan orang miskin yang dikompaun, atau rakyat yang COP, tak boleh tolerate. Nanti apa? Nanti semua orang akan naik lemak. Menteri naik lemak tak apa. Mereka dapat gaji, elaun, kelebihan, manfaat, kenderaan, pegawai, istimewa, memang untuk kita naikkan lemak menteri. Tak percaya tanyalah kawan-kawan JKOM tu. - 9 Februari 2021.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...