Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 20 Julai 2019

Jual, Pajak, Pinjam, Tipu, Fitnah, Itulah Kekuatan PH - Najib Razak.

NAJIB RAZAK | i) Bukan jual. Pajak!

Khazanah jelaskan mereka bukan jual kepentingan 3.45% mereka dalam Bank CIMB dengan harga RM1.7 bilion seperti yang dilaporkan oleh The Edge semalam.
"Dana harta negara itu dalam satu kenyataan hari ini berkata saham-saham tersebut dipindahkan menurut perjanjian pemberian pinjaman sekuriti yang dimeterainya masing-masing dengan CGS-CIMB Securities Sdn Bhd, Credit Suisse Securities (Europe) Limited dan J.P. Morgan Securities PLC berkaitan dengan bon boleh tukar yang diterbitkan baru-baru ini." https://www.malaysiakini.com/news/484209

Pendek kata, Khazanah sudah pajak kepentingan 3.45% Bank CIMB semalam untuk mendapat pinjaman.

Ini berbeza dengan kepentingan saham CIMB bernilai RM364 juta yang benar-benar dijual pada akhir tahun lalu oleh kerajaan PH:

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/12/04/khazanah-sells-small-stake-in-cimb/

Jual, pajak, pinjam, tipu, fitnah.

Jual, pajak, pinjam, tipu, fitnah.

Itulah kekuatan kerajaan PH.

---
ii) Seperti yang saya tulis semalam, Media The Edge sahkan bahawa Khazanah telah membuat pinjaman sebanyak AS$500 juta (RM2.1 bilion) dalam matawang asing.
Pinjaman ini dibuat dengan menggunakan kepentingan saham 3.45% Bank CIMB bersamaan dengan 335.7 juta saham milik Khazanah sebagai pajakan.

Pinjaman ini tidak dikenakan apa-apa faedah (zero coupon) tetapi peminjam ada hak untuk menukar pinjaman ini kepada pembelian terus saham CIMB dengan harga RM6.14 satu saham.

Harga saham CIMB kini antara RM5.15 hari ini tetapi sebelum PRU14, adalah setinggi RM7.30.

Jika harga saham CIMB memulih kepada tahap sebelum PRU14, peminjam akan menukar pinjaman dengan harga RM6.14 satu saham dan menjualnya serta-pada harga RM7.30.

Peminjam bolehlah untung RM390 juta serta-merta dengan modal RM2 bilion.

Melainkan harga saham CIMB tidak ada peluang memulih ke atas RM6.14, realitinya ialah Khazanah telah menjual kepentingan 3.45% kepentingan saham CIMB dengan harga effektif RM2 bilion walaupun pada masa ini mereka mengumumkannya sebagai satu pinjaman dan bukan penjualan.
Macam ini:

a) Kalau harga saham CIMB memulih dan melebihi RM6.14, saham itu akan menjadi milik peminjam untuk dijual. Khazanah tak payah bayar balik pinjaman RM2 bilion itu.

b) Kalau harga tak memulih, Khazanah perlu bayar balik RM2 bilion dengan sepenuhnya. Saham CIMB dikembalikan kepada Khazanah.

Disember 2018 lalu, Khazanah telah jual saham CIMB bernilai RM364 juta.

Minggu ini pula jual lagi saham CIMB bernilai RM2 bilion.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...