Sabtu, 17 Disember 2016

Muhyiddin, Wan Azizah Sebagai TPM, PM Idea Gila Wahai Lim Kit Siang - Letak Rafizi Lagi Baik.

Edited.
17 Disember.
5.34
 
Apa yang Lim Kit Siang cadangkan ialah, jika pembangkang menang bergaya dalam PRU ke 14 kelak, maka kerusi Timbalan Perdana Menteri akan dipegang Muhyiddin manakala Perdana Menteri dipegang oleh Wan Azizah.

Nanti dulu. Ia tidak habis disitu.

PM dan TPM interim kata Lim Kit Siang. Ini bermaksud kerusi PM masih lagi diberikan kepada Anwar Ibrahim selepas dia dibebaskan dari penjara.

Cara yang pembangkang prefer ialah, apabila pembangkang berjaya merampas pentadbiran negara, satu permohonan pengampunan akan diusulkan kepada Agong bagi mendapatkan pengampunan diraja oleh keluarga Anwar dan jika berhasil Anwar akan keluar penjara.

Dan kononnya, selepas itu barulah Anwar dilantik sebagai PM.


Boleh ke begitu?

Anwar bukan ke terikat dengan had waktu untuk membolehkan dia bertanding sebagai wakil rakyat disebabkan masuk ke dalam penjara?

Boleh ke Anwar menjawat kerusi PM tanpa kerusi Ahli Parlimen?

Dan paling penting, mahu ke Muhyiddin & PPBM menjadi TPM dengan serahkan kerusi PM kepada Anwar?

Logik ke cadangan Lim Kit Siang ini?

Jawapannya, tidak logik. Sebaliknya Lim Kit Siang memperbodohkan rakyat Malaysia dan sesungguhnya aku tak suka.

Kenapa aku ada fikiran sebegini?

Pertama. Muhyiddin wakil PPBM. Di belakangnya Mahathir. Apa kerja gila Mahathir yang mahukan kerusi PM untuk Muhyiddin akan setuju dengan kedudukan TPM? 

Muhyiddin perlu sebagai PM sebab Mahathir mahu lakukan projek membetulkan negara secara solid tanpa campurtangan keterlaluan dari pihak-pihak yang lain. Jika pihak2 yang lain banyak bunyi, anytime je PPBM boleh JV dengan UMNO bagi menguatkan kedudukan masing-masing. Syarat Mahathir bukan susah sangat pun. Najib just go.

Nampak tak?

Kedua. Wan Azizah sebagai PM hanya nak secure kedudukan Anwar dalam kerajaan, dalam parti. Semua tahu, 1 Malaysia tahu bahkan iktirafkan Wan Azizah sebagai boneka Anwar. Wan Azizah bukan produk yang dilahirkan untuk berpolitik kerana politik bukan bidangnya.

Dia tak mahir, tak buat keputusan dan tindakan sendiri sebaliknya dia diarahkan dan menurut.

Orang macam neh Lim Kit Siang nak letakkan sebagai PM? Sebab apa? Nak secure kedudukan Anwar dalam kerjasama dengan PPBM, begitu kan?

Lagipun, perempuan sebagai PM. Boleh ke? Perlembagaan membenarkan ke?

Boleh jadi, team Anwar akan terpaksa tunduk kepada permintaan DAP atas beberapa isu disebabkan DAP yang cadangkan Wan Azizah sebagai PM bersama-sama persetujuan PAN. Lebih banyak propaganda demi propaganda akan dimainkan berpunca dari satu dua kerja dan tindakan bangang pembangkang neh nanti. Percayalah.

Yang ketiga. Sebelum neh PH/PKR telah pun bersetuju meletakkan Azmin sebagai PERDANA MENTERI jika PEMBANGKANG menang PRU.

 
Nampak? 

Lepas neh nak mengadap team Azmin punya karenah (rebel la). Kerja gila semua neh. Penyokong nak hadap masalah demi masalah tak pasal-pasal. 

Bukan. Ini bukan caranya untuk kau nak menang PRU. Ini cara kau nak kalah PRU.

Dari segi lain, pilihan Muhyiddin - Wan Azizah mungkin nak melemahkan sokongan melayu kepada mana-mana parti politik pembangkang pada PRU kelak.

Bukannya LKS tidak tahu dan bukannya pembangkang tidak menyedari. Suara penyokong bawahan yang pecah kepala fikir macam mana nak berhujah menghalalkan Mahathir sebagai pembangkang.

Dan kini Muhyiddin sebagai CALON TIMBALAN PERDANA MENTERI PILIHAN?

Masa dia TPM pun banyak benda bangang dah dia buat kot. Re-turn sebagai TPM?

Seberapa jauh jalan hipokrit yang penyokong pembangkang perlu pergi bagi menghalalkan semua keputusan, tindakan bangang pemimpin parti sebenarnya neh?

Ramai dari mereka terpaksa jilat ludah sendiri, tabahkan diri, sabarkan ahti demi mempertahankan Mahathir dan PPBM yang kini telah menjadi produk pembangkang.

Mereka takde masa pun nak terima Mahathir dengan seikhlas ahti. Apa yang berlaku ialah terpaksa terima Mahathir sebab nak jatuhkan rejim BN dan Najib sebagai pemerintahan negara.

Faham tak maksud terpaksa terima? DAP dan pembangkang sebenarnya gagal selesaikan protes senyap rakyat tentang Mahathir. Penyokong pembangkang sekarang keliru. Jika kita himpit lagi kekeliruan mereka, jangan menyesal jika akhirnya mereka DUDUK DIAM DALAM RUMAH DAN TIDAK KELUAR MENGUNDI.

Melihat kepada sentimen sekarang, belum ada bukti kuat lagi bahawanya PPBM mahu menarik ahli UMNO menyokong pembangkang tetapi ada beberapa 'event' yang menunjukkan pengundi/penyokong pembangkang tidak rela kerjasama pembangkang dengan PPBM. Ia boleh dijadikan penanda aras dalam memahami sentimen/trend pengundian. Dalam bahasa mudahnya, mereka yang non partisan semakin menambah pengaruh. Kemeluatan kepada karenah partisan semakin meningkat.

Jika letak Muhyiddin, pembangkang akan dilabel berada di bawah kekuasaan Mahathir. Even penyokong2 pembangkang pun merasakan perkara yang sama. Team propaganda Najib akan mainkan serangan dua penjuru. Untuk melayu dikatakan DAP berjaya mempengaruhi Mahathir dan untuk cina dikatakan Mahathir menguasai pembangkang.

Dari segi reputasi, Muhyiddin dan Wan Azizah memang bukan tokoh yang kredibel. Mereka berdua tiada aura, ketokohan mahupun sikap kepimpinan.

Mahathir sebagai PM lebih menyakinkan. 

Di kalangan pembangkang, ada beberapa pemimpin yang boleh dikedepankan. Jika Rafizi tidak masuk ke penjara, dia boleh berada di kerusi TPM mahupun PM.

Sungguhpun ada beberapa tindakan bangang yang dilakukan oleh Rafizi, tetapi penyokong pembangkang agak bersetuju dia antara pemimpin yang lantang mempertahankan hak rakyat.

Muda? Ia tiada masalah kita dipimpin oleh orang yang muda janji dia berkelayakan.

Jika merit jadi pegangan pembangkang, lupakanlah Anwar, Muhyiddin dan Wan Azizah sebagai kerusi no 1, 2 dan menteri2. Mari beralih ke arah pemimpin yang lebih berdaya saing dan dinamik seperti Rafizi, Raja Kamarul, Fuziah, Nurul.

Sebenarnya ada beberapa nama yang berkelayakan juga tetapi mereka tu berbangsa cina dalam PKR dan DAP. Baik perempuan dan lelaki. Kita boleh lihat cara mereka berhujah di parlimen, kurangkan main propa, tumpu kepada bahas masalah rakyat dan cari solusi. 

Ini yang rakyat mahukan cuma mereka kadang2 tak berapa aware tokoh2 yang berkelayakan disebabkan media jarang2 up berita2 tentang mereka. Tambahan pula wakil2 rakyat macam neh malas nak main cerita sensasi untuk dapatkan millage politik, cukupla pengundi2 mereka sedar bahawanya mereka buat kerja itu yang penting.

Imej dan populariti adalah sesuatu yang boleh dibentuk dan diwar-warkan. Memang kadang pelik kenapa satu2 wakil rakyat yang jenis buat kerja dalam parti tidak ditonjolkan? 

Ini kerana kebanyakan parti memang tidak suka kepada pemimpin yang terlalu idealis. Yang terlalu idealis neh naik pun sebab kadang2 terpaksa cemarkan diri dengan propaganda murahan kerana pemikiran masyarakat/penyokong tu sendiri. 

Stop disini. Jangan jadi masyarakat yang pilih pemimpin hanya kerana parti tolong pilihkan.

Bukannya korang masyarakat yang takde akal.
Pilih pemimpin korang sendiri. Mainkan sentimen itu sehingga parti tunduk pada desakan. Tidak kepada Muhyiddin dan Wan Azizah. Ini strategi nak kalahkan pembangkang dengan teruk bukannya nak tawan negara. Jika menang, nak hadap Putrajaya-move lagi bagi menukarkan kerusi PM. 

Rakyat tak perlu layan propaganda parti lagi. Sudah-sudahla tu pembangang. Eh silap, pembangkang.

Kbai. 
 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...