Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 31 Disember 2016

Kenaikan RON 95, Jadi Terbuktilah Kerajaan Menipu Bila Kata Ringgit Jatuh Tak Beri Kesan - Di Mana Subsidi Petrol Bersasar Yang Dijanjikan?

Lokman Nor Adam, Pengarah Komunikasi Strategik - baru naik pangkat nampaknya, menyatakan kerajaan tak boleh tidak terpaksa menaikkan harga jualan petrol 95 bagi bulan Januari.

Dan ini adalah apa yang kami petik menerusi berita Sinar Harian yang menyiarkan laporan Bernama.

Kenaikan Harga Minyak

** Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas.

Dalam kenyataan tersebut, Lokman Nor Adam memberikan alasan >> dengan pengukuhan dollar Amerika berbanding ringgit Malaysia kini, ia mengakibatkan kos pembelian minyak juga meningkat. Ia beri kesan kepada penetapan harga bahan api di Malaysia.

What the park!

Guna ayat bunga-bunga untuk cover situasi sebenar. Hakikatnya, dengan kejatuhan nilai ringgit dan paling buruk di Asia pula tu (rujuk sini) ia menyebabkan apa-apa benda yang kita import akan menjadi mahal (naik mendadak disebabkan pertukaran matawang). Jika sebelum neh 1 dollar misalnya 3.80 sekarang 1 dollar boleh dapat 4.50. Jika kita nak beli 1 dollar kita kena ada 4.50. Kalau 1 barrel minyak dijual pada 10 dollar contohnya = nilai dalam dollar walaupun kekal tetapi kita terpaksa keluarkan lebih banyak ringgit untuk tukar kepada nilai dollar. Kat sini la kos kita meningkat.


Boleh juga kita nak kaitkan dengan faktor luaran seperti perlantikan Donald Trump sebagai presiden baru tetapi tak boleh kita nak salahkan faktor luaran sebagai punca kepada kejatuhan nilai ringgit 100%. Ia mempengaruhi tetapi bukan satu-satunya sebab.


Kegagalan kerajaan uruskan ekonomi dengan baik juga menjadi punca. Tak payah nak blame orang lain sangat la. Kesalahan diri sendiri taknak tengok ke?

Lagipun, apa la sangat setakat beli minyak mahal-mahal kan kejatuhan nilai ringgit baik untuk negara dan sapa tak nampak kebaikan ringgit jatuh dia orang gila bak kata menteri sewel kau tu.

Nazri Aziz

Rakyat Malaysia tak patut merasa sedih dan gusar sebab kerajaan pernah menjanjikan pada tahun 2014 mereka nak perkenalkan satu mekanisme bagus terdunia untuk orang2 miskin beli minyak dengan harga subsidi.

Dah lupa ke?

Mekanisme Subsidi Petrol

Kata janji dilafazkan pada akhir tahun 2014, tahun pertama dorang hapuskan subsidi petrol. Kita tunggu tahun 2015. Krik krik krik. Kita tunggu lagi tahun 2016. Last day dah neh. Krik krik krik. Tahun depan PRU. Bila kau nak laksanakan mekanisme subsidi petrol bersasar tu setannnn?

Mohon jawab sikit la. Kalau tak dapat jawab pun takpe. Cuma jangan jadi sotong pondan bapuk block-block blog orang ya. Hehe.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...