Selasa, 9 Ogos 2016

Sudah Ada Bukti Ke PAS Dibayar 90 Juta?


Kenapa orang PAN macam neh. Sejak tersebarnya laporan Sarawak Report yang mengatakan PAS terima dana 90 juta dari Najib, berapi2 pula penyokong2 PAN mempersoalkan PAS agar membuktikan laporan tersebut adalah palsu.

Laporan tersebut disiarkan pada 6 August. Ianya bertajuk " Di Saat Najib Menafikan Segala Dakwaan Tentang 1MDB, Jangan Lupakan Kesalahan2 Najib Yang Lain".

Rujuk sini.

Ini petikan tentang laporan tersebut ;

Najib has worked to exploit the leaderless situation confronting the opposition ever since and BN/UMNO smugly talk of divisions faced by the party they deliberately decapitated. He has gone on to “woo” the PAS Islamic party away from the opposition coalition in the normal way he woos – RM90 million is widely reckoned to have flowed into the top echelons of PAS in recent months (BN veterans would tell them they came cheap).


To sugar matters further for PAS, Najib has gone on a crusade to show himself ‘more holy than thou’ on every PAS religious agenda, stirring up extremism in Malaysia and undermining civil law and institutions, without turning a single hair over the destabilising, divisive and dangerous consequences to his country and his own party.

---------------------

Dalam satu jawapan balas, Claire Newcastle Brown memperjelaskan bahawa laporan tersebut bersandarkan kepada 'syak-wasangka'.

Yakni, belum lagi menemui bukti yang konklusif bagi menyokong dakwaan.

Ini bermaksud, para penyokong PAN/PH seharusnya bersabar sehingga bukti berjaya dikemukakan. Dalam mana-mana pertuduhan ke atas pembangkang oleh mana-mana pihak, pandai pula mereka mempersoalkan mana-mana pihak yang gagal mengemukakan bukti jelas sebenarnya sedang melakukan fitnah ke atas pihak yang dituduh tetapi kenapa pula dalam soal PAS menerima bayaran 90 juta, mereka tidak berpegang kepada prinsip yang sama? Flip flop apekah ini? Kita patut bincang perkara ini secara mendalam hanya selepas bukti dihadirkan di hadapan kita terlebih dahulu.

Tidak dinafikan dakwaan itu sedikit sebanyak ada asasnya apabila kita menilai kepada tindakan Hadi sejak akhir-akhir ini. Tetapi syak wasangka bukan bukti dan tidak boleh dijadikan bukti.

Kenapa tidak kita tunggu bukti selanjutnya atau mendesak sahaja Claire untuk mengemukakan bukti yang menyokong dakwaannya itu? Pun begitu, Claire sendiri mengakui bahawa kenyataannya bertitik tolak atas perasaan syak wasangka. Ianya tidak berpandukan kepada bukti. 

90 juta kot. Apakah Najib mahu beri 90 juta kepada PAS? Dengan wang sebanyak itu lebih baik dia upah team propaganda bagi meranapkan Pakatan Pembangkang termasuklah PAS.

Jika kita teliti kepada laporan itu, ditulisnya Claire bahawa sejak beberapa bulan kebelakangan ini, wang disalurkan kepada beberapa pihak berkepentingan dalam PAS.

Pertama. Disalurkan bagaimana? Cash, bank in, cash deposit? Ada tak dinyatakan oleh Claire? 

Kedua. Siapa pemimpin2 yang dimaksudkan? Kenapa tidak dinamakan? 

Ketiga. Tujuan disalurkan bagi memecahkan Pakatan Pembangkang. 

Hello, Pakatan Pembangang kita neh dah berpecah sejak tahun 2013 lagi. Babak-babak pra perpecahan ialah sebelum PRU ke 13. Selepas PRU ke 13, pertindihan kerusi, hudud, isu Anwar, Khalid, Azmin dan Kajang Movie ialah isu2 yang menyebabkan Pakatan Pembangang semakin bergolak dari sehari ke sehari.

Tak perlu Najib bayar 90 juta pun.

Bodoh-bodoh watak2 tertentu dalam pembangkang pergi ranapkan kerjasama di antara mereka.

Beberapa bulan yang akhir ini tidak pula PAS bersama PH. Bahkan semakin menjauh selepas tertubuhnya PAN.

Maksud aku kat sini ialah, alasan pembayaran 90 juta itu tidak cukup kuat.

Jika dibayar 90 juta bagi memastikan PAS melakukan tindakan2 yang membuatkan umat Islam akan membenci PH, ada logiknya disitu.

Tetapi sekali lagi, syak wasangka bukannya bukti.

Dan pihak yang dituduh tidak pula patut dipertanggungjawabkan untuk membuktikan apa yang dituduh ke atas mereka.

Yang menuduh la patut membuktikan dakwaan tersebut.

Apakah Claire akan memperolehi bukti2 tersebut pada masa-masa mendatang? Sama-sama kita tunggu dan lihat. Apa pun buat masa sekarang malas la nak bercerita macam ye ye sangat PAS terima 90 juta. Benda terawang2an macam neh nak pegang sebagai fakta apakah logik.

Dan PAN, tak payah la tunjuk sangat sikap dengki korang tu. Nak jadi wakil PAS dalam menyaman Sarawak Report konon. Sedar la sikit buat masa sekarang tumpuan korang ialah menambat kepercayaan dan keyakinan pengundi.

Bagaimana?

Kurangkan buat kerja2 kontroversi yang tak mendatangkan faedah ke atas imej parti, tingkatkan prestasi parti, buktikan kemampuan bahawanya korang parti yang berkelayakan untuk dipangkah rakyat pada PRU ke 14 kelak bagi menjalankan tanggungjawab menjaga kebajikan rakyat.

Masalah PAS dibayar 90 juta atau tak dibayar neh, biarlah dorang bertekak dengan Sarawak Report sampai mati. Korang tak payah semak kat situ. Bukan masalah korang. Telah dinoktahkan dalam ahti bahawa kedudukan PAS ialah pembangkang pada PH sama seperti kedudukan BN. Bukan kah itu yang menjadi pendirian korang? Najib yang membayar tak pula diperli diserang tetapi yang menerima je korang ratah sakan? Kebencian ini berdasarkan dendam peribadi ke?

Tindakan korang tu sebenarnya buatkan ketawa Najib makin besar. Ya, makin besar. Tak boleh fikir ke?

Berita dilaporkan pada hari sabtu brader.
Hari sabtu.

Najib bayar 90 juta. Kepada PAS.
Yang kontroversi dan jadi keutamaan ialah pihak yang terima bayaran. PAS.

Najib yang membayar, macam mana?
Disenyapkan pula? Yang membayar bukan isu ka?

Kenapa tak laju2 pula peguamnya menafikan?
Keluarkan kenyataan rasmi, kenapa?

Hadoi.

Jauhla lagi la puak2 pembangkang neh nak tadbir Malaysia. Geleng kepala je tengok kebodohan mereka neh. Menyesal plak terikut2 dulu. Nampak sangat kebebalan aku disitu.

Kbai.

** Ejaan pembangang pada pembangkang adalah disengajakan. Bukannya typo. Sekian dimaklumkan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...