Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 27 Ogos 2016

Selepas Disahkan Pegawai DBKL Terlibat Rasuah, Apa Tindakan DBKL Untuk Betulkan Keadaan?

Pendahuluan.

24 Ogos lepas kita digemparkan dengan berita seorang pegawai kanan DBKL berpangkat Datuk Seri yang telah ditahan SPRM pada 15 Ogos kerana terlibat dalam aktiviti rasuah memiliki berpuluh-puluh unit kondominium mewah yang diperolehi secara salah. 

Individu berkenaan yang namanya dirahsiakan (kalau nama disorokkan biasanya pro BN @ UMNO) dikatakan terlibat dalam aktiviti salahguna kuasa menggunakan kedudukannya di DBKL yang mana ia mendorong dia memiliki 31 aset hartanah bernilai RM15.5j. 

Selepas terbongkarnya skandal berkenaan, SPRM juga akan menyiasat 30 pegawai DBKL yang lain, yang mana turut terlibat dalam skandal berkenaan yang disebut sebagai skandal-kondo atau condogate.

Skandal kondo ini ialah merujuk kepada sekumpulan kakitangan DBKL dari pelbagai peringkat pangkat yang mana mereka meminta rasuah berbentuk unit kediaman kondominium daripada pemaju perumahan yang terlibat projek dengan DBKL. 
 
Pemberi rasuah dan penerima rasuah kemudiannya akan menandatangani satu dokumen jualbeli unit kondo yang masih dalam proses pembinaan tanpa melibatkan sebarang transaksi kewangan. Selepas unit tersebut berjaya disiapkan, ianya akan dijual pada harga 500 ratus ribu ringgit dan ke atas.

Pemaju perumahan yang terlibat perlu memberikan suapan sebagai balasan projek diluluskan.

Pemaju perumahan kemudiannya akan mendirikan unit kondominium mewah kerana unit ini tidak terikat dengan sebarang peraturan halangan jual beli selama 10 tahun seperti unit perumahan kos rendah, kos serdahana rendah dan rumah PRIMA.

Menurut Datuk Bandar KL, Datuk Mohd Amin menjelaskan siri tangkapan dan siasatan rasuah di pelbagai pangkat pegawai DBKL telah menjatuhkan moral staff DBKL yang lainnya.

Disebabkan kenyataan itu, pengarah siasatan SPRM, Datuk Azam Baki menjemput Datuk Bandar KL untuk datang ke SPRM dan meneliti serta menilai sendiri SOP yang dilakukan SPRM ketika menjalankan siasatan kes rasuah berkenaan.

Datuk Bandar juga telah mewajibkan semua kakitangan DBKL untuk update status kewangan masing-masing selepas terbongkarnya skandal tersebut. 

Tak takut kena culik pula. KuNan kata isytihar aset/harta berdepan risiko culik. Kesian PDRM kena kutuk. Menteri pun sedar kalau berlaku kes penculikan PDRM bukan boleh buat apa. Tapi Kunan neh mmg bengap pun. Samada dia declare atau tak declare, orang dah tau dia memang kaya. Kita cuma nak definite proof. Bukan atas anggaran. Tak dapat declare terbuka declare tertutup untuk wakil rakyat jadi la.

Nak culik menteri pun bukan senang. Kalau senang tak merasa ko hidup lagi aku rasa. Security menteri neh bukan level pak guard jaga sekolah yang main tangkap muat je. Saja taktik Kunan taknak timbul persepsi pendapatan melebihi kemampuan dan dia juga tak public tahu dia involve dengan pojek hape. Kot2 ada clash dengan condogate tak ke naya kantoikan diri sendiri.

Kahkahkahkahkah!

----

Isi kandungan.

Yang boleh kita fahami ;

1. DBKL ada tanah.

2. Tanah diserahkan pada pemaju untuk dibangunkan.

3. Penduduk setinggan yang mendiami tanah dihalau bagai hanjing-hanjing liar. Ini kerana kakitangan DBKL saya yang menurut perintah.

4. Disebalik tabir ada deal menarik dengan pemaju perumahan.

5. You nak tanah? You nak kelulusan? You bagi i satu unit rumah. Percuma.

6. Untuk mewajarkan perbuatan rasuah ini, tak effective buat rumah kos rendah.

7. Rumah kos rendah ada peraturan yang leceh. Tangga gaji, pemilik rumah pertama, dasar monotorium 10 tahun, tak boleh sewakan, harga pun tak boleh lambung tinggi-tinggi bila nak dicairkan pada cash value.

8. Semua tu dah jadi rumah, dah jadi hak milik pemaju. Mereka dah untung besar. 

9. Rakyat miskin kena naya dok ternganga lagu tu jela kena tipu.

10. Takan selepas tangkap, siasat dan bekukan aset, segalanya kembali ke seperti keadaan yang lepas?

11. Takan lepas wajibkan declare harta dan status kewangan dalam agensi, DBKL fikir mereka dah selesaikan masalah?

12. Pergi mati wahai DBKL. Jika itu yang ko fikir. P.E.R.G.I MATI.

13. Untuk semua yang dihalau bagi membolehkan aktiviti penrasuahan berkembang subur, harus kau gantirugikan dengan tanggungjawab mencuci dosa.

14. Tanah yg sepatutnya mendirikan rumah orang miskin dan kurang kemampuan harus kau gantikan dengan membina projek yang sepatutnya.

15. Agensi kerajaan tetapi tanggungjawab sosial macam sial.anak.babi.

16. Boleh pula kau semua bergelak tawa hihihaha selepas menyusahkan hidup masyarakat miskin tanpa rasa bersalah.

17. Ingat dengan membantu siasatan, tanggungjawab DBKL berakhir disitu ke?

18. Selepas hanya mementingkan keuntungan, melambakkan projek perumahan mewah meskipun korang tu berstatus agensi kerajaan, apakah DATUK BANDAR DAN DBKL harus wujud lagi? Apakah mereka tiada pemantauan yang khusus bagi menyelidik setiap projek2 yang telah diluluskan dan diproses bagi membendung amalan salahlaku? Kalau takde makanya pegawai2 atasan yang lain dikira subahat sama. Apakah patut terlepas dari sebarang hukuman?

19. Harus DBKL membetulkan kesalahan yang berpunca dari kelemahan dan kecuaian amalan pentadbiran mereka.


20. Caranya dedahkan semua projek perumahan yang terlibat rasuah, lokasi, berapa untung yg DBKL raih berikutan projek tersebut dan apa status hak pemilikan tanah tersebut. Jika wujud setinggan disitu, ke mana penghuni, dimana mereka dirempatkan? Apakah nasib mereka terbela dan sejauh mana mereka menerima kesan berikutan pendedahan rasuah tersebut. Sedikit sebanyak pasti ada mangsa2 yang menerima tempias negatif. Almaklumla. Hak untuk mendapatkan rumah sebuah dinafi oleh bpemaju kapitalis bagi mengcover wang rasuah kepada kakitangan DBKL. Tak begitu ke? Aku tertanya-tanya ini sejak mula. Tak payah bajet bangga bina rumah kos rendah bertahun-tahun dahulu. Yang korang letak kat tepi-tepi bandar. Lepas tu muka tersengih-sengih declare depan press, DBKL dah melunaskan tanggungjawab sosial pada masyarakat. Tanggungjawab abah kau. Tu pun jenuh la manusia menunggu bila boleh masuk rumah DBKL. Permintaan meningkat, tetapi unit bina baru terhad atau mungkin dah lama tak buat sejak beberapa tahun yang lepas.Kesedaran moral zero. Kesedaran humanity pun out. Kesedaran tanggungjawab lagi la corrupt. Yang ada hanyalah kesedaran memaksimakan keuntungan. Itula DBKL. Marah ke? Yang masyarakat dihanjingkan korang bagaimana pula? Ada peduli perasaan mereka? G matila. Please.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...