Khamis, 25 Ogos 2016

Kes Cabul - Satu Konspirasi Budak 10 Tahun Bagi Membunuh Karektor Ustaz Kazim - Ini Penjelasan Kes Dari Penyokong UKE.

Ya betul... fitnah dan tidak benar.
DUKE dan AlBarakah difitnah Dek bapa yang tak puas hati coz anak dia dibuang kes disiplin. Bila dah dibuang sebab disiplin....

Pihak AlBarakah mmg xkan terima rayuan pelajar utk masuk semula. Masa kes ni baru kecoh...sy tgh daftarkan anak sedara.

Pihak pengurusan dah beri penjelasan kepada ibubapa yang mwndaftar pd hari itu. Bapa budak tu bengang dan cucuk ibubapa yang hadir mendaftar....rupanya bapa budak ni xpuashati lagi....bab disiplin mmg pengurusan AlBarakah xdak kompromi.

Respek AlBarakah n DUKE

-----

Kat atas neh apa? Kat atas neh ialah benda yang dicopypaste oleh geng-geng UMNO kat ruangan komen portal2 berita yang melaporkan kes Maahad Tahfiz milik DUKE aka Datuk Ustaz Kazim Elias. Selain itu ianya juga giat disebarkn di mesej-mesej WhatsApp.









Berikut di atas pula ialah petikan komen-komen netizens yang menberikan pelbagai reaksi. Ada yang menyokong DUKE, ada juga yang mengkritiknya. Ada juga yang lebih selesa menunggu hasil siasatan rasmi. Ada juga yang memberikan gambaran bukan-bukan terhadap mangsa. Ada juga yang menyamakan kehidupan DUKE seperti Nabi Muhammad.

Contoh komen Iza Amie. Dengan mengupas sirah kehidupan Nabi disandarkan pada kehidupan DUKE kononnya inila jalan-jalan yang dilalui para alim ulama. Sakai. DUKE tak pernah tegur kemungkaran pemimpin-pemimpin negara pun. Tang mane ada persamaan dengan Baginda? Ada Nabi kita kompromi pada perkara-perkara yang merosakkan institusi masyarakat ke? Ada Nabi kita takut menyatakan kebenaran ke? Nak bela DUKE pun tak payah bagi respon merepek sangat boleh tak.

Komen Hayati Ramli. Benda neh tak mungkin sebab dia rajin lawat sekolah. Sakai juga. Takan pemangsa2 tu, "Eehhh Makcik Yati.. Meh la tengok we all nak cabul adik2 junior neh hah..". Seriously ko tak fikir dorang akan buat kerja2 macam neh secara terbuka, di kawasan yang boleh dilihat menerusi CCTV dan ada saksi dewasa serta di hadapan orang luar, kan?

Komen oleh Aishah Ali lagi tak boleh blah. Serangan kepada Maahad Tahfiz, serangan kepada DUKE dan serangan kerana tidak mahu Islam hidup disini katanya. Sakit otak gamaknya kakak Aishah korang neh. Dia sedar tak bahawanya mangsa-mangsa dalam kes neh berumur sekitar 9-10 tahun? Budak 9,10 tahun nak karang konspirasi pejadahnya. Baik main bola sepak ke game ke tengok kartun ke. Budak lagi kan. Maksud konspirasi pun dorang tak tau apa. Sakai betul mentaliti begini. Mentaliti menyalahkan mangsa, keluarga mangsa demi membela si pelaku jenayah & Ustaz Selebriti atas kerana dia menyukai Ustaz berkenaan. Ada ke apa yang kita sukai semestinya betul? Ada ke Ustaz ditakrifkan maksum dan sememangnya dilindungi dari melakukan dosa? Kali terakhir yang aku ingat, DUKE dan anak-anak lelakinya masih lagi seorang manusia yang biasa. Sejak bila kita ada Nabi Kazim? Ada sesiapa boleh bagitau apa yang aku terlepas tak??

Ya. Benar. Aku memilih bersama mangsa-mangsa dalam kes ini. Kes neh kalau ko follow dari awal ialah ;

1. Wardina bagi pendahuluan cerita.

2. Tersebar di media sosial.

3. Desakan laporan polis dibuat.

4. Dan akhirnya kes dilaporkan. Polis sedang siasat Maahad tersebut.

Ada gap masa antara babak first dan babak keempat dalam kisah neh. Aku percaya jurang waktu ini berlaku disebabkan keluarga mangsa perlu membina kekuatan. Ini bukan kes main-main beb. Ini ko nak lawan Maahad Tahfiz milik ustaz popular. Yang ada ramai penyokong. Yang pada bila-bila masa kau boleh diserang balas kononnya sedang melemparkan fitnah. Nak jatuhkan pusat tahfiz. Nak create persepsi negatif terhadap agama. Macam-macam tuduhan yang penyokong2 UKE boleh karang bagi membunuh karektor mangsa dan ahli keluarga mangsa. Mereka tak peduli apa yang dilalui mangsa2 dan ahli keluarga mangsa. Yang mereka tahu, UKE ko serang ko kena.

Tu yang wujud penjelasan counter attack dari side pro UKE. Anak ada masalah disiplin la. Kena buang la. Pre rayuan tak lulus la. Padiayapa. Satu Pusat Tahfiz buang, berlambak2 lagi Pusat Tahfiz di luar sana yang sudi terima. Yang percuma, yang berbayar, you name it la. Semua ada. Complete. Apa yang susah-susah nak karang drama konspirasi bagi menjatuhkan Maahad Tahfiz milik UKE. Bodoh unlimited. Hanya orang bodoh je pergi percaya penjelasan karut macam tu dan laju-laju sebar.

Tambahan pula keluarga2 mangsa somehow menambahkan penderitaan diri sendiri dan anak masing2 bila bernekad lawan terus. Nak ulang cerita babak-babak kejadian pada beberapa pihak dalam suatu tempoh masa. Risiko kalah. Risiko tutup kes atas sebab campurtangan politik memandangkan dia penceramah VVIP. Ingat emosi tak terjejas ke? Ini citer ganguan seksual pada anak-anak sendiri. Bukan pada anak2 orang lain. Tatau juga macam mana anak2 sendiri terjejas dari sudut saikologi. Apa yang dia fikir. Bagaimana insiden neh akan mempengaruhi hidup dia, perwatakan dia, perlakuan dia, pemikiran dia. Seberapa jauh dia terpengaruh. Apakah dia akan meniru tingkahlaku pemangsa. Semua soalan2 ini ada dalam kepala hotak ahli keluarga mangsa. Ia bukan sekadar berakhirnya satu babak penderitaan dan serangan kemudiannya habis cerita. Tidak. Ada implikasi-implikasi yang perlu dilalui oleh ahli keluarga mangsa. Yang neh kita tidak akan tahu kerana kita off-babak dalam kisah neh. Hanya mereka2 yang lalui je akan faham.

Kerana itu aku decide untuk percaya pada mangsa2 kes dan famili. Jalan cerita begitu terperinci. Amat tipu untuk kata aku tak percaya. Aku percaya. Bahkan yang percaya dan menyokong mangsa juga perlu ada kekuatan kerana kita2 neh nanti akan menjadi keyboard warriors dalam mempertahankan hak mangsa. Membaca kenyataan yang disebarkan Wardina dan Syed Azmi membuatkan aku jadi sedih. Aku hanya baca sekali je kenyataan2 yang berbeza tu. Aku tak boleh membaca kali kedua bahkan pembacaan aku jadi kabur-kabur disebabkan aku sampai satu tahap, tak sanggup nak baca. Itu aku orang luar. Mangsa bagaimana? Famili mangsa bagaimana? Konspirasikah ini? Akai ada ka?

Mangsa sebetulnya takde kepentingan sepatah haram pun dalam cerita neh. Bertambah2 menjadi lebih mangsa dari mangsa itu ada la. Namun DUKE ada kepentingan bila menafi. Ini Maahad dia. Berisiko untuk ditutup. Hilang wang bantuan / peruntukan kerajaan. Kerjaya ceramah bakal terjejas. Hilang mata pencarian. Salah satu pemangsa ialah anak DUKE sendiri. Satu kes babitkan reputasi famili. Berceramah kemain hebat sana sini. Tapi sahsiah anak sendiri bermasalah kronik. Adakah masyarakat akan menyakini pada kata-katanya lagi?? Sudah tentu ia akan dipertikaikan. Dan aku setuju kita perlu tunggu polis buka kertas pendakwaan. Jika korang baca luahan ibu mangsa, ada dinyatakan bahawanya wakil ustaz menyatakan kes ini tidak akan ke mana. Jika bukan wakil ustaz mungkin ustaz itu sendiri yang berkata demikian. Aku dah tak sanggup baca untuk kali kedua so jika salah betulkan. Aku ingat-ingat lupa tapi antara dua ni la. Selepas diceritakan semua masalah, pengetua yang diharapkan membela nasib rupanya lebih membela nasib si pemangsa.

Aku tak terkejut dengan pendirian Pengetua. Sebab aku dah sedia maklum pemikiran dia macam mana. Tengok pendirian bab politik dia je dah kelaut. Jangan ko sentuh benda2 lain. Confirm bermasalah. Tapi aku kesian tengok orang2 yang tertipu dengan wayang hebat dia.

Kita sembang bab Islam macam takut Tuhan. Tetapi bila diuji dengan anak bermasalah, anak buat salah, kita lupa apa yang telah kita ceramahkan. Apa yang kita ajar orang kita sendiri tak amal. Kita kata Islam agama adil. Agama benar. Risalah cahaya kebenaran. Tetapi bila kita sendiri perlu mengadili satu2 kes yang terjadi dalam kawasan kawalan kita sendiri, mencari kebenaran, siasatan, membela mangsa semua entah ke mana. Gara2 sayangkan anak sendiri, anak orang kita mangsa2kan. Adil ke?

Sebetulnya jika ketika diadu masalah, kita bersedia mendengar, menyiasat, mengambil tindakan, membetulkan, membela mangsa2 keadaan dan mempertahankan kebenaran, orang akan lebih memghormati kita biarpun kita mendedahkan kelemahan anak sendiri, masalah yang berlaku dalam Maahad Tahfiz sendiri. Ini bukan sahaja untuk bela mangsa dan famili mangsa ini juga suatu tindakan tepat bagi menyelamatkan anak sendiri dari terus tersasar dan memangsakan anak2 orang lain pula. Tetapi sayangnya kita buat pilihan yang salah sejak mula. Sekarang kan dah makan diri.

Sedikit info : Asiah Abu Jalil bersedia menawarkan khidmat guaman kepada keluarga2 mangsa. Sesiapa yang mengenali sila sampaikan maklumat ini.



Jika korang ada baca juga luahan ibu mangsa ada diceritakan yang pegawai polis ada menyebut bagi kes-kes sebegini mendapatkan sokongan umum dan masyarakat memberikan tekanan kepada VVIP yang terlibat akan memudahkan siasatan. Dalam banyak kes, selalunya tak memihak pada mangsa.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...