Khamis, 28 April 2016

Cicipan, Gabi Nama Baru Bagi Minum Petang, Makan Lewat Malam - DBP Kena Kutuk Kaw-Kaw Oleh Netizens.


Untuk sahur bagaimana pula? Apakah nama baru yang dicadangkan oleh DBP bagi mengantikan perkataan sahur? Sesoot?

KAH KAH KAH

Oke begini. Tadi nampak posting dari Azrul Ahmad. Dia update begini ;


WHAT? 

Terperanjat pun ada. Biar betul kau DBP. Buang tabiat ke apa? Dah nak mampos gamaknya. Reaksi pertama aku. Masih dalam keadaan kekaburan dan ketidakpercayaan. Then godek info sikit. Benda neh dah jadi bahan sindiran kat twitter rupanya. Jilake. Benda betul kot. DBP masih diam sampai sekarang belum ada apa-apa respon walaupun dah kena troll macam-macam. Kat fb. Kat blog. Kat twitter. Apa dah koma gamaknya kena kutuk berpanjangan. Beginila agensi kerajaan bekerja. Lembab nak mampos padahal benda dah jadi isu di laman sosial.

Bila aku godek-godek semula gambar berkenaan. Aku dapati kat gambar tu tulis penamaan semula. Penamaan semula bagi majlis. Bila aku fikir-fikir. Aku rasa ini mungkin merujuk kepada penamaan semula bagi majlis2 rasmi di atas dalam kertas/cetakan/jemputan/karangan. Sekaligus perkataan-perkataan berkenaan akan dimasukkan ke dalam DBP dan menjadi sebahagian dari Bahasa Melayu.

Sejujurnya perkataan-perkataan di atas tiada masalah. Tetapi macam tak mathing dengan benda yang kita nak buat tu. Contohnya. Kita nak minum petang. Apa ko rasa tak kelakar ke bila kau sebut wei jom cicipan? Cicipan kot. Cicipan. Seriyus, cicipan? What the hell is that la kan.

Makan tengah hari pula ditukar menjadi merarau? Merarau? Merayau merarau merayau merarau ah sudah aku pun jadi pening sekejap mungkin sebab tak menggabi lagi kot? Nampak tak betapa kelakarnya disitu. 

Apa2 pun aku harap DBP pertimbangkanlah kritikan masyarakat online. Kot ye pun terlalu banyak masa terluang bukan begini caranya. Lagi baik kita menggabi. Perut ku pun dah berbunyik.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH KAH 

(rujuk)

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...