Khamis, 25 Februari 2016

TMI Disekat Kerana Pertahankan Najib Atau Keselamatan Negara?

Tadi tengok berita di tv3. Buletin Utama. Saja nak tengok apa taktik-taktik pemimpin UMNO dalam nak menjatuhkan Muhyiddin dari kerusi timbalan presiden UMNO. Kronologi dah ada dah.

i. Semalam, Nazri kata nak bawa cadangan ke mesyuarat MT UMNO bagi mengantung kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai timbalan presiden UMNO (rujuk).

Statement Nazri agak kecoh. Kerana Nazri mengatakan tindakan Muhyiddin dok kritik Najib dalam isu derma, 1MDB ibarat 'anjing yang mengigit kaki' dan menyebabkan parti tergangu dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

ii. Di beberapa media pula melaporkan berita bahawa cadangan Nazri Aziz disokong oleh beberapa ketua UMNO Bahagian. Siap muncul kat tv lagi.

Jadi, aku fikir-fikir. Memang tak lama dah neh riwayat Muhyiddin dalam UMNO sebagai timbalan presiden. Najib memang nak sailang dia neh. Askar-askar dah memulakan langkah dengan memainkan strategi yang telah siap sedia diatur sebelum itu.

Kita nanti akan menyaksikan babak demi babak dalam proses penyingkiran Muhyiddin Yassin.

Dalam dok melayan berita tiba-tiba pengacara tv3 melaporkan..

"Ini berita yang kami baru terima..

Pengerusi Panel Penilaian Operasi, PPO, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, SPRM,menafikan laporan pihaknya mendapati ada cukup bukti untuk mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berhubung kes SRC International dan dana RM2.6 billion.
Dalam satu kenyataan, Pengerusi PPO, Tan Sri Hamid Bugo berkata, panel itu juga tidak pernah merumuskan bahawa ada kes prima facie terhadap Datuk Seri Mohd Najib.
Kenyataan itu turut di tandatangani, anggota panel berkenaan, tan sri mohamed jawhar hassan.
Penafian itu dibuat susulan laporan The Malaysian Insider yang memetik sumber kononnya PPO mendapati SPRM mempunyai bukti kukuh untuk membuat pendakwaan terhadap Perdana Menteri.
Tan Sri Hamid dan Tan Sri Jawhar menegaskan tiada pihak yang diberi kuasa untuk membuat kenyataan bagi pihak panel itu.
Turut ditegaskan panel itu tidak pernah meminta SPRM untuk mengeluarkan sebarang kenyataan mewakili panel itu seperti yang terkandung dalam kenyataan yang dikeluarkan Bahagian Komunikasi Strategik SPRM semalam. (rujuk)




Berita berkenaan dilaporkan oleh TMI pada pagi tadi (rujuk).

Ini analisa aku secara peribadi. 

- Berita TMI melaporkan bahawanya ada bukti lengkap/kukuh untuk mendakwa Najib dalam isu SRC dan 2.6b.

- TMI memetik sumber dari ahli panel PPO itu sendiri sungguhpun sumber berkenaan enggan dinamakan.

- Macam mana nak semak senarai ahli2 PPO?

Laporan BH ada senarai lengkap (rujuk) ;

Anggota Panel Penilaian Operasi terdiri daripada bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak Tan Sri Dr Hamid Bugo; Pengerusi The New Straits Times Press (M) Bhd, Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan; Pengerusi Bank Islam (M) Bhd Datuk Zamani Abdul Ghani; bekas Timbalan Ketua Audit Negara Datuk Azizah Arshad; bekas Ketua Pengarah Biro Pengaduan Awam Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah; Pengarah Institut Penyelidikan Perakaunan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Prof Dr Normah Omar; Prof Madya Fakulti Kriminologi Universiti Sains Malaysia (USM) Dr Sundramoorthy M Pathamanathan dan bekas Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee.

- Maksudnya, salah seorang penama di atas yang menjadi panel dalam PPO telah membocorkan maklumat kepada petugas media.

- Tolong refer penafian yang aku copy paste tadi.

- Nampak tak point kedua yang aku highlightkan? 

- "Menegaskan tiada pihak yang diberi kuasa blablala"

- Point itu membuktikan bahawa secara indirectly, pengerusi PPO mengesahkan sumber yang memberi maklumat kepada TMI ialah sememangnya salah seorang panel PPO itu juga.

- Laporan TMI turut menyebut bahawa panel tersebut telah ditamatkan khidmat sebagai salah seorang panel PPO bermula semalam dan tidak akan disambung khidmat lagi.

- Laporan berkenaan disiarkan pada pagi waktu tempatan.

- Selepas itu TMI dilaporkan tidak boleh diakses oleh beberapa pengguna Celcom dan Unifi.

- Aku still boleh akses TMI lagi. Kau nak block ke apa ke SKMM, aku tetap ada cara untuk buka portal2 berkenaan. Harap maklum oke. Keh Keh

- Malam hari pula, dan-dan TV3 menyiarkan penafian laporan berkenaan.

- Nampak macam dorang pandang berat akan penyebaran laporan berita berkenaan.

- Mungkin kerana yang salur maklumat tu ahli panel yang dapat akses semua info2 rahsia dalam penyiasatan SPRM ke atas Najib, gamaknya?

- A ada maklumat tentang B, A sempat senaraikan atau simpan beberapa bukti, B rasa terancam.. dan B mula buat beberapa strategi agar A disedarkan tentang kekuasaan yang ada pada B.. korang pun tahu la.. macam-macam boleh terjadi kan..

Sebab tu aku tertanya-tanya.

Betul ke TMI kena block atas alasan keselamatan negara atau pun kerana nak melindungi seseorang?

Dah banyak sangat 'warriors' dan undang2 diwujudkan untuk melindungi diri dia.. tak cukup2 lagi ke macam mana?

HAHAHAHAHAHAHAHA!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...