Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 30 November 2015

Hospital Kerajaan Perkenalkan Caj Parking - Kementerian Kesihatan Dikritik Hebat Netizens.

Ini laporan dari BERNAMA.
Kementerian Kesihatan memutuskan untuk mengenakan caj bagi tempat letak kereta di kawasan hospital di zon tengah Semenanjung bagi mengelak salah guna kawasan parkir, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.
Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata langkah ini adalah untuk mengelak mereka yang tidak mempunyai urusan di hospital daripada menggunakan tempat parkir di hospital.
Beliau berkata kementerian sedang menawarkan tender terbuka bagi syarikat yang ingin menguruskan tapak parkir di hospital secara sementara dengan kadar yang ditetapkan kementerian.
"Kadar tempat letak kereta akan kita tetapkan dan penender yang ingin libatkan diri kena ikut kadar yang telah ditetapkan," katanya.
Beliau menjawab soalan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad (BN-Kuala Kangsar) yang mempersoalkan penyalahgunaan kemudahan tempat letak kereta di hospital oleh orang awam yang tidak mempunyai urusan di hospital.
Dr Hilmi juga berkata kementerian itu juga sedang berurusan untuk mengeluarkan tender bagi menambah bilangan parkir tambahan di semua hospital di seluruh negara.
Terdahulu semasa menjawab soalan Julian Tan Kok Ping (DAP-Stampin) yang bertanyakan tentang Hospital Umum Sarawak (HUS), beliau berkata kementerian sedang dalam perancangan untuk membina blok jagaan harian, blok patologi dan tempat letak kereta bertingkat yang bakal dilaksanakan secara kerjasama pihak awam dan swasta.
"Pembinaan blok jagana harian akan melibatkan tujuh buah dewan pembedahan, empat bilik endoskopi serta kemudahan wad yang diperlukan untuk memberi rawatan harian," katanya.
Dr Hilmi berkata blok tempat letak kereta bertingkat pula bakal memuatkan 1,750 lot yang turut melibatkan pembinaan kemudahan medihotel dengan kapasiti 160 bilik.
Katanya projek pembinaan tempat letak kereta akan melibatkan kos RM351 juta.

Masalah pihak hospital ;

1. Orang yang takde kena mengena dengan urusan hospital suka parking di kawasan hospital.

2. Ini menafikan mereka-mereka yang ada urusan di hospital untuk parking kenderaan.

Masalah tersebut memang menganggu betul tak?

Tindakan kerajaan ;

1. Kenakan caj parking kepada orang awam.

2. Gunakan tender untuk urusan kawasan parking.

3. Juga gunakan tender untuk besarkan/luaskan/tambahkan kawasan parking.

Tambah atau perluaskan kawasan parking memang patut guna tender. Kita faham. Tapi macam mana dengan pengurusan kawasan parking. Adakah ini patut guna tender juga?

Lepas tu nanti yang jaga kawasan parking semua muka-muka warga asing, ye tak? Dah company yang amek tender nak bayar gaji murah. Nampak sangat menteri sohai kau neh memang takde otak.

Sepatutnya ;

1. Masalah = ruang parking kena abuse.

2. Macam mana nak elak dari kena misuse di kemudian hari?

3. Buat satu sistem. Setiap kenderaan yang park masuk, kena tinggal nama, IC, butiran diri, no wad, nak melawat siapa dan etc-etc.

4. Macam ko letak pondok pengawal di kawasan masuk parking.

5. Dan guard akan alert jika ada penipuan disitu. Yela, kalau dah hari-hari kereta yang sama parking pada waktu tertentu, ko boleh buat sport-check, dan berkuasa keluarkan perintah saman atau seperti denda.

6. Atau buat sistem kupon. Tapi sistem kupon nak kena keluarkan duit juga. Aku tak galakkan sistem neh. Aku lebih suka guna sistem keluarkan IC tu. Macam nak melawat pesakit, kena bagi IC. Kali neh nak park kenderaan, kena bagi IC, pihak pengawal akan keluarkan pas lawatan.

7. Nak lagi ketat. Boleh bagi sistem masa. Setiap kenderaan yang park lebih 2 jam, akan dicaj jika bukan individu yang bertanggungjawab untuk temankan pesakit di hospital.

8. Cara yang betul ada. Friendly rakyat, tetapi kerajaan tetap nak guna cara kapitalis. Macam mana kelemahan, kecuaian dan sikap pentingkan diri sendiri oleh sesetengah rakyat boleh dipergunakan dan dimanipulasikan oleh kerajaan bagi menjana keuntungan kepada mereka.

9. Bila dah guna sistem tender, sudah tentu kerajaan sasarkan keuntungan.

10. Kalau dah bukan pada kerajaan, at least syarikat yang masuk tender tentu mahu untung bila dah meniaga jaga kawasan parking hospital.

11. Mana nak bayar gaji kakitangan lagi, kos operasi lagi, modal dan sebagainya.

12. Patut yang jaga kawasan parking, diserahkan kepada pihak hospital untuk cari pekerja.

13. Cara tersebut bukan sahaja lebih selamat bahkan jimat.

14. At least warga asing tak boleh kerja dengan kerajaan sebab nak apply kerja kerajaan pun kena ada certain kriteria kan..

15. Dan satu lagi pihak hospital berkuasa pantau dan kawal staff-staff tue berkerja. Ini kalau bawah company, hmmmmmm.. macam-macam boleh berlaku sebab company cenderung pentingkan keuntungan apa-apa hal.

16. Terus-terang aku kata, cadangan neh cadangan bodoh. Aku harap BN boleh laju-laju mati.

Dan aku terbaca satu respon netizen tentang cadangan tersebut.

Katanya lah..


Tu dia.

Bukan tak ada. Sudah ada yang dicaj. Rupanya kena caj mahal-mahal. Kita faham kerajaan nak bendung kegiatan 'parking haram'. Tapi tolong la gunakan kaedah yang bersesuaian untuk menyelesaikan masalah. Kenapa mesti mencari untung juga dalam pada beria nak menyelesaikan masalah tersebut?

Ini pula respon-respon netizens tentang saranan tersebut ;




Memang ramai yang marah, tapi marah-marah pun macam kerajaan kau heran. Aku setuju gak dengan cadangan guna token tu. Lepas habis melawat, pulang token, dapat balik duit. Had masa ditentukan. Macam neh susah juga yang salah guna kawasan parking hospital nak main tipu-tipu. 

Menteri takde otak nak fikir idea-idea begini. Sebab pada mereka semua free. Semua ada elaun. Semua boleh claim. Semua ditaja. Tol free. Minyak free. Kereta pun dapat free. Apatah lagi parking. Siap ada kawasan khas lagi. Kita bayar roadtax, mereka tak bayar roadtax guna kenderaan rasmi, kita yang tolong bayarkan penyelenggaraan kos kenderaan semua dan macam-macam lagi tetapi mereka yang diescort beria-ria, kita yang kena ke tepi untuk beri laluan supaya mereka cepat sampai ke destinasi.

Dalam dunia apa, di negara apa yang kita hidup neh. Kita neh yang beria-ria bersabar dan tanggung biawak hidup yang telah/sedang menyusahkan hidup kita neh dah kenapa. Aku tertanya-tanya apa benda yang aku makan sampai aku begitu lemah, benak dan biarkan diri aku diperkotak-katikkan oleh menteri-menteri tak guna macam neh. Hmmmmpffffftt.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...