Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 30 Jun 2015

Hadiah Raya Buat Rakyat Malaysia - Minyak RON 95 Naik 10sen.


Ahmad Maslan kau dah laju2 menjalankan tugas untuk counter persepsi dan kritikan rakyat terhadap kerajaan berikutan kenaikan harga minyak. Dedikasi betul menteri kau neh.

Bernama melaporkan ;
Harga runcit petrol RON95 naik 10 sen manakala RON97 sebanyak 20 sen seliter bagi Julai 2015 berkuat kuasa tengah malam ini.
“Namun harga diesel kekal pada RM2.05 seliter,” kata Timbalan Presiden Persatuan Penjual Pengusaha Stesen Minyak Malaysia Datuk Zulkifli Mokti ketika dihubungi Bernama.
Beliau berkata harga baharu RON95 ialah RM2.15 seliter manakala RON97 sebanyak RM2.55 seliter selepas Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
“Harga tersebut berkuat kuasa mulai 12.01 pagi, 1 Julai ini,” katanya.
-BERNAMA

Semalam menteri ada bagitau bahawa kerajaan akan hentikan tradisi mengumumkan harga minyak baru lebih awal seperti sekarang. Sebarang perubahan samada naik atau turunnya harga minyak, hanya akan diumumkan selepas harga baru berkuatkuasa. Dan tindakan menteri KPDNKK itu, disokong pula oleh persatuan petroleum. 

Benda neh boleh jadi pro dan boleh jadi contra. Kalau yang isi minyak bawa duit cukup2 aku ingat teruk gak dia nanti. Kadang2 situasi macam tue boleh terjadi. Sebab kita sedang bercakap tentang pelbagai lapisan manusia. Bukan orang2 kaya je yang beli minyak. Orang2 miskin pun mengisi minyak juga.

Pendapat aku la. Sudah sampai masanya untuk station minyak letak papan tanda elektronik besar-besar kat setiap station mereka. Harga minyak terkini akan dikemaskini melalui papan elektronik tersebut. Kerajaan taknak declare awal2 sudah. At least papan elektronik tue boleh dijadikan rujukan. Satu lagi kebaikan papan elektronik tue, kita boleh hebahkan info2 penting macam kes penculikan. Benda ada kat setiap station kan. Orang2 biasa akan lebih alert dengan cepat sebab bukan semuanya online pada masa yang sama. Tak rugi juga selain untuk advertisement bagi menjana pendapatan tambahan station minyak tersebut la.

Tapi aku pelik juga dengan kerajaan kau neh. Nak dekat-dekat raya dok naikkan harga minyak. GST dapat, subsidi minyak hapus, naikkan pula harga semasa. Kenapa?

Tak fikir ke bagaimana kenaikan harga minyak itu nanti akan memberikan side effect kepada pengguna lebih2 lagi yang sedang sakan berbelanja untuk menyambut raya yang bakal menjelma tak lama lagi?

Dah agak lama juga aku tunggu. Kerajaan kata jika ron 95 berterusan naik, pelan subsidi bersasar akan dilaksanakan. Yakni satu pelan yang mana orang2 tertentu akan menerima subsidi ketika membeli minyak. Contohnya orang2 miskin dan mereka yang berpendapatan rendah serta mempunyai tanggungan yang ramai. Bila nak laksanakan? RON 95 naik hampir setiap bulan neh. Korang tak rasa ke kita semua dah kena tipu dengan BN punya pelan rasionalisasi subsidi tue?

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...