Isnin, 29 Jun 2015

Gambar2 Sekolah Pandan Jaya Yang Teruk.

Mendapat maklumat dari rakan blogger, Omakkau ;

BIAR GAMBAR MENJADI SAKSI BERBICARA. 

Beginilah keadaan amat menyedihkan Sekolah Kebangsaan Pandan Jaya terkini ... walaupun terletak dikawasan bandar namun keadaannya cukup daif dan menyedihkan sekali ... membuktikan betapa kata-kata Ketua Pengarah Kabatan Hal Ehwal Khas (JASA) yang juga mantan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi merangkap Ahli Majlis Tertinggi UMNO Dato' Dr Puad Zarkashi pada 21hb Mei 2015 yang lalu melalui akuan media sosialnya betapa Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan-timbalan jenis pemalas turun padang untuk meninjau sendiri keadaan sekolah-sekolah. Sebelum ini beliau melaporkan keadaan beberapa buah sekolah di Keningau Sabah yang terletak dipinggir bandar ... kalau tak sempat turun padang pun kira boleh dimaafkan tetapi ini kawasan bandar yang terlertak dalam Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) masih begini keadaaanya untuk sekian lama.
 Difaham pihak PIBG sudah pun membuat pengaduan kepada pihak sekolah agar bertindak cepat ... malangnya diberitahu bahawa tiada peruntukkan. Kalau perkara asas ini pun gagal sebagai Menteri Pelajaran untuk dilaksanakan apakah Muhyiddin layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia???? .. takut semua bangunan kerajaan yang bocor dan rosak tidak mendapat pembelaan.





Sumber : Omakkau.

Sekolah yang dimaksudkan ialah Sekolah Kebangsaan Pandan Jaya. Kalau diperhatikan bukan setakat masalah bumbung, even suasana dalam bilik darjah tue pun kelam aje. 

Aku tak faham satu benda.

Kalau kita perhatikan rekabentuk sekolah kita, dari dulu lagi ini je patern dia. Lantai mesti simen. Dah tahu budak suka bergayut tetap juga dibuat sekolah bangunan terbuka dengan design tingkap yang tak pernah diubah.

Aku perhatikan bangunan kerajaan. Khusus untuk menempatkan menteri2 kita. 30 tahun yang lepas, 20 tahun yang lepas, 10 tahun yang lepas, bila diperbandingkan sentiasa wujud perubahan dan penambahbaikan bagi memberikan ruang keselesaan kepada menteri2 kita melakukan kerja dalam suasana yang lebih menyenangkan.

Bukan mereka guna duit sendiri.
Duit pembayar cukai juga setiap kali buat modifikasi bangunan.

Tapi kenapa perkara tue tak dilakukan ke atas bangunan sekolah kita?

Sekolah kita perlukan reka bentuk yang baru dan dipertingkatkan kualitinya demi keselesaan semua. Bukan untuk para pelajar semata2 bahkan untuk keselesaan para guru juga sebenarnya.

Takan la tak boleh nampak selepas 56 tahun merdeka, bangunan seperti itu, bukan sahaja tidak selamat bahkan tidak relevan dengan wawasan kita kononnya nak menuju ke arah negara maju.

Sekolah2 kat negara maju mana ada guna tingkap design kuno. Jauh sekali pintu kopak2. Lantai pun tak main simen dah. Sesetengah sekolah dilengkapi kemudahan aircond dalam bilik kelas. Bahkan siap ada karpet nak masuk pun kena buka kasut kau tahu.

Malu nak banding dengan sekolah kita.
Bila tengok gambar2 sekolah di atas, tengok pula sekolah2 di pendalaman, jauh lagi la nak bayangkan sekolah2 kita neh disama levelkan dengan sekolah2 di negara maju. Aku rasa sampai aku mati pun tak ter-realisasi nak tengok perubahan tue.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...