Channel Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia PRU14

Rabu, 16 Ogos 2017

Nah, Bukti Video Exco Penang Membela Kilang Haram Sungai Lembu!

"Soalan saya ialah berkenaan dengan kilang activated carbon yang telah beroperasi di Sungai Lembu secara haram selama 10 tahun. Yang tidak mempunyai kawalan kebakaran semasa aktiviti membakar habuk kayu. 

Apa yang saya terima dari majlis mesyuarat tindakan daerah, tidak ada apa-apa tindakan yang telah dilakukan hanya kes itu akan dibawa ke mahkamah tetapi sementara menunggu apa-apa tindakan filing ke mahkamah kilang itu masih beroperasi. 

Soalan saya, apakah tindakan yang dilakukan selain daripada hendak fail di mahkamah? Adakah ada akta-akta yang boleh digunakan untuk memberhentikan operasi kilang, yang pembakaran habuk kayu neh, sementara kelulusan lesen ke, kelulusan tukar tanah ke, dan apa-apa kelulusan yang boleh didapati oleh kilang itu," soal YB Norlela, Adun Penanti dalam satu persidangan Dewan Undangan Negeri pada 23 Mei lepas.

Rujuk video dibawah ini;



Dalam video di atas neh, Phee Boon Poh, Adun Sungai Puyu yang juga EXCO Pulau Pinang gagal menjawab soalan YB Norlela, Adun Penanti.

1. Penanti bertanya, apakah kerajaan negeri mempunyai bidang kuasa tertentu selain dari menantikan kuasa mahkamah bagi menghentikan operasi kilang haram tersebut?

2. Kilang tersebut melakukan kegiatan pembakaran habuk kayu secara terbuka - mengundang pencemaran. 

3. Masih ingat kes hutan terbakar di Indonesia tapi sampai ke Malaysia kita dilanda jerebu? Phee nampaknya tak faham soalan dan menghurai secara salah. Jarak 500 meter bukan isu la. Malaysia dan Indonesia lebih jauh dari itu tetapi bahana jerebu tu satu Malaysia rasai woi!

4. Phee membela kilang berkenaan dengan mengatakan carbon filter itu tidak membahayakan - siapa pula kata carbon filter itu yang berbahaya atau mencemar? Orang kata KILANG MEMBUAT PEMBAKARAN HABUK KAYU TERBUKA.

Faham ke tak?

Lihat video;

 

5. Pembakaran itu, asap-asapnya pergi ke kampung-kampung, pergi ke rumah-rumah, disedut oleh orang awam, mereka tak suka. Mereka marah, mereka buat aduan. Soalnya kenapa kerajaan negeri meremehkan aduan tersebut? Kenapa ada ura-ura bincang bab lesen dan tukar status tanah? Tak perlu. Arah sahaja mereka berpindah ke satu kawasan yang lain dan pastikan mereka tidak melakukan pembakaran habuk kayu secara terbuka.

Di negara ini, bakar sampah terbuka pun jiran marah. Asap rokok kat kedai makan pun merupakan satu kesalahan. Inikan pula asap bakar kayu terbuka pula tu.


5. Phee mengulas tentang fitnah, soalnya yang membuat aduan ialah orang kampung yang terjejas. Orang kampung fitnah apanya? Sejak bila Phee mewakili kilang tersebut? Apa jawatan Phee? CEO kilang haram ke macam mana? Kenapa tidak Phee tinggal di sebelah kilang itu, dan jalani kehidupan anak beranak kat situ sampai dia tamat riwayat. Nak tengok dia boleh tahan sabar ke tak dengan asap-asap kilang tu.

Kerajaan negeri tiada kuasa - Guan Eng


Mr., Mrs. dan Ms. Mah Chai mungkin mempercayai tetapi tidaklah bagi mereka yang berfikir. Jika sekarang kerajaan negeri menggunakan alasan 'tiada kuasa bagi menutup kilang haram' - apa sebab diungkitnya kilang tersebut beroperasi ketika zaman BN memerintah? Polisi perundangan sama kan? So BN pun boleh jawab, kami ketika menjadi kerajaan negeri pun tiada kuasa nak tutup kilang! - Nah, betapa bahlolnya alasan Lim Guan Eng kau neh. Ingat kita semua pemakan semut ke nak perbodohkan rakyat?

Lepas tu diheretnya rumah ibadat, penjaja yang beroperasi secara haram; deiii rumah-rumah ibadat seperti kuil, tokong bakar habuk kayu ke? 

Buat pencemaran asap ke?

Penjaja jual serbuk kayu bakar ke? 

Perbandingan tak relevan langsung, lari tajuk. 

Saksi - Yang Pasti Beliau Anti UMNO
Lim Guan Eng hadir ke mahkamah untuk beri sokongan kepada EXCO Penang yang ditahan, Phee Boon Poh, ini jelas memaparkan pendirian kerajaan negeri, mereka bersama EXCO mereka, bukannya bersama rakyat tertindas yang terjejas dengan pencemaran tersebut - heyy kejap, sapa yang bagi undi kat kau? Besar kepala pijak rakyat; maka bodohlah kalau membiarkan diri ditindas dengan mengundi wakil rakyat yang sebegini.

Kuasa kerajaan negeri hanya robohkan tandas dan gerai penjaja je ke?



Sebenarnya nak selesaikan isu neh senang je. Ada bukti kilang tersebut beroperasi secara haram, beroperasi pula di atas tanah yang tidak diwartakan untuk perindustrian - dah langgar dua kesalahan.

Boleh rekod yang mereka melakukan pencemaran - bawa bukti ke mahkamah, kerana mereka juga melakukan pencemaran alam sekitar; dah langgar 3 kesalahan - takan tak boleh ikat kilang tersebut dengan undang-undang? Dia langgar 3 kesalahan serentak tu. Kita kalau bawa kereta tak berlesen pun ada peruntukan undang-undang untuk menghukum kita, tak akan di negara kita, di negeri kita tiada perundangan untuk mengawal operasi perkilangan haram yang bukan sahaja tidak berlesen, malahan mencemarkan sehingga mempertaruhan kesihatan dan keselamatan penduduk?

Boleh ke kita sebagai manusia yang waras, berakal menerima alasan sedemikian yang dikeluarkan dari mulut Ketua Menteri Pulau Pinang?

Poster sindiran oleh Cybertroopers BN
Janganlah memperbodohkan rakyat. Masalah bila ahli politik ingat semua rakyat Malaysia neh bengap macam penyokong-penyokong mereka.

Satu lagi, aku baca komen-komen penyokong DAP. AllahuAkhbar, kesiannya anak mengandung pun datang mahkamah, bini bawa air, kesiannya kena reman. Bullshitla.

Elemen keagamaan yang sering digunakan oleh PAS untuk mendapatkan sokongan awam, elemen perkauman yang sering digunakan oleh BN untuk mendapatkan sokongan rakyat, elemen simpatisan, acah-acah tertindas atau kasihan sangat neh boleh beli jiwa hampir kebanyakan rakyat 10 tahun lepas.

Tapi selepas 10 tahun, seperti mana ahli politik bertambah kaya dan kuasanya, seperti itu rakyat bertambah bijak dan matangnya. Pergi raih simpati bodoh kau tu dalam tong sampah.

Sekian.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...