Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 28 Disember 2020

Netizens Mahu KJ Jatuh Basikal Di Semua Jalanraya Malaysia Supaya JKR Cepat Baiki Jalan Rosak.

SOSMED | Nampaknya tindakan JKR Kuala Langat yang meminta maaf secara terbuka kepada Menteri Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi mendapat perhatian netizens.

Terdahulu, portal Bernama melaporkan Setiausaha Akhbar Khairy, Raja Syahrir Raja Abu Bakar‏ memberitahu menteri itu terjatuh selepas basikal ditunggangnya melanggar lubang di atas jalan raya pada Ahad.

Khairy dilaporkan cedera di bahagian muka selepas terjatuh ketika melakukan aktiviti berbasikal di Jalan Kampung Sri Cheeding, Banting, Selangor.

JKR Kuala Langat kemudiannya membuat permohonan maaf terbuka menerusi Twitter rasmi agensi berkenaan.

"JKR Hulu Langat memohon maaf atas kejadian yang menimpa YB menteri dan akan mengambil tindakan segera ke atas isu berkenaan dan mendoakan YB cepat sembuh," kata JKR Kuala Langat.

Namun tindakan JKR itu kemudiannya mengundang reaksi negatif dari para netizens yang nampaknya tidak berpuas hati. Rata-rata dari mereka beranggapan tindakan JKR Kuala Langat itu sebagai membodek dan mengamalkan sikap double standard kerana selama ini sudah jenuh pengguna jalanraya melaporkan kerosakan jalanraya namun tak ada diambil tindakan drastik seperti memperbaiki kelemahan dan SOP kerja mereka.

Bukan itu sahaja, sudah ramai yang terkorban nyawa dan cedera. Tak ada satu pun permohonan maaf dibuat kepada mana-mana mangsa baik di mana-mana negeri sekalipun. 

Hal itu kemudiannya mencetuskan polemik di media sosial. Netizens juga membuat grafik bagi menyindir perlakuan double standard oleh JKR itu.

Sebagai rekod, jalanraya di Malaysia dan lubang berpisah tiada. Disebabkan itu jugalah tampil NGO seperti Brotherhood bagi membaiki sendiri jalanraya di seluruh Malaysia. Hal ini berlaku kerana kelemahan agensi yang sepatutnya memainkan peranan menjaga kualiti jalanraya.

Antara respon netizens adalah;

1. Mencadangkan KJ berbasikal di seluruh Malaysia dan buat-buat terjatuh supaya JKR di kawasan tersebut akan membaiki jalan dengan laju.

2. Mahu semua VVIP dan para menteri buat-buat kemalangan di semua jalan rosak di Malaysia supaya jalan-jalan itu dibaiki dengan cepat.

3. Semua aduan perlu disalurkan menerusi Twitter, mengikut cara Menteri. Kalau Menteri dapat respon, tak akan pengguna jalanraya tak dapat respon.

4. Pakat-pakat doa agar semua menteri-menteri jatuh lopak dan jatuh atas jalan berlubang agar JKR semakin prihatin tentang keadaan jalanraya di Malaysia.

Bila baca sekali imbas memang nampak lucu tetapi ia bukan lucu sebenarnya. Inilah perasaan pengguna jalanraya di Malaysia. Mereka sudah habis iktihar untuk mendesak JKR agar lebih proaktif dalam membaiki jalan dan menjaga kualiti jalan. Entah di mana silapnya, walaupun sudah ramai yang terkorban, cedera parah mahupun ringan, tetap tak ada perubahan. Malahan di sesetengah kawasan bukan setakat kualiti jalanraya teruk, bahkan tak ada jalanraya tar pun. Itu belum lagi cerita tentang prasarana jalan awam seperti lampu jalan dan traffic light.

Di mana silapnya sehingga nyawa rakyat dipandang enteng. Entahlah.

Dalam perkembangan berkaitan, Khairy berkata portal online sepatutnya diwujudkan untuk menanggani masalah seperti jalan berlubang supaya JKR dapat membaiki masalah jalan rosak dengan cepat.

Cadangan itu katanya akan dibincangkan bersama Kementerian Kerja Raya.

Kita sama-sama tunggu dan lihat. Adakah cadangan tersebut mampu menyelesaikan masalah yang menghantui pengguna jalanraya selama ini ataupun tidak. - 28 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...