Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 30 Disember 2020

RM80 Juta Dan Peranan Ahli Politik Dalam PRASARANA, Apa Yang Kita Faham Setakat Ini.

POLITIK | Portal The Edge melaporkan wujudnya usaha untuk membuat keputusan secara politik dalam menentukan kepimpinan, halatuju dan matlamat Prasarana.

2. Prasarana Malaysia Bhd merupakan syarikat milik kerajaan Malaysia 100% dan ditubuhkan untuk transformasikan dan menstrukturkan semula perkhidmatan pengangkutan awam di Malaysia.

3. Apa yang didedahkan oleh portal The Edge adalah seperti berikut;

- Pada 13 Mei 2020, Ahli Parlimen Pasir Salak, Dato Sri' Tajuddin Abdul Rahman, 72 tahun telah dilantik sebagai Pengerusi Prasarana Malaysia Berhad.

- The Edge mendakwa Tajuddin menggunakan autoritinya untuk melakukan perubahan signigfikan dalam Prasarana.

- Beberapa perubahan yang ingin dilakukan itu, dikatakan telah menimbulkan persoalan dan pertikaian mengenai kepimpinan dan hala tuju syarikat.

- Tajuddin didakwa berusaha menamatkan kontrak Latitud 8 bernilai RM1.2 bilion, yang merupakan projek pembinaan komersial pelbagai guna dekat stesen LRT Dang Wangi di Kuala Lumpur.

- Tajuddin didakwa mahu melakukan itu atas tujuan untuk membolehkan Prasarana memainkan peranan lebih besar dalam projek itu dan akhirnya memindahkan pejabatnya di situ.

- Sokongan lisan dari Kementerian Kewangan juga telah diperolehi,
atas alasan kawasan yang bakal menempatkan pejabat baharu lebih strategik kerana berada di segi tiga emas Kuala Lumpur. Pejabat kini berada di Bangsar.

- Prasarana dikatakan mampu untuk menanggung
kos RM80 juta bagi menamatkan Perjanjian Pembangunan Tanah (JLDA) dengan dua syarikat yang terlibat.

- Syarikat yang terlibat dalam pembinaan Latitud 8 adalah Crest Builder Holdings Bhd dan Intan Sekitar Sdn Bhd.

- Crest Builder ada pegangan sebanyak 51%.

- Manakala Detik Utuh Sdn Bhd ada pegangan sebanyak 49%.

- Pemegang saham Detik Utuh ialah Tindakan Juara Sdn Bhd (40 peratus), Obata-Ambak Holdings Sdn Bhd (35 peratus) and Vignesh Naidu Kuppusamy Naidu (25 peratus).

- Anak Tajuddin, Sri Rahayu merupakan ahli lembaga pengarah Detik Utuh.

- Tindakan Juara pula dimiliki oleh ahli keluarga Tajuddin. 35 peratus pegangan dalam syarikat itu dimiliki anak perempuannya, isterinya Rohkiah Abd Samat (35 peratus) dan anak lelakinya Firdaus (30 peratus).

- Rohkiah dan Firdaus dilantik sebagai pengarah Tindakan Juara pada awal 2007, kira-kira empat bulan selepas syarikat itu didaftarkan. Sri Rahayu pula dilantik pada Feb 2010.

- Pada Mac 2012, Crest Builder dan Detik Utuh dianugerahkan projek pembangunan di Dang Wangi itu.

- Prasarana, pemilik 2.72 ekar tanah di mana projek itu dibina, akan menerima RM46.64 juta atau 21.2 peratus daripada anggaran nilai pembangunan kasar (GDV), iaitu kira-kira RM220 juta.

- Pada mulanya, Latitud 8 dijadual dilancarkan pada 2016 tetapi ia tidak terlaksana. Bagaimanapun, Crest Builder dalam laporan tahunan pada 2019 menyatakan kerja-kerja utama telah pun bermula.

- Kerja pembinaan dilaporkan tergendala dan dijadual dilancarkan semula pada tahun ini. Tetapi ia sekali lagi tidak terjadi. Pejabat Latitud 8 berkata pelancaran hanya akan dibuat dalam masa satu atau dua tahun susulan sentimen pasaran.

- Projek itu melibatkan sebuah bangunan 43 tingkat, dengan 17 tingkat untuk ruang pejabat dan 418 unit SoHo (small office, home office), selain kawasan perniagaan.

4. Portal Malaysiakini telah mendapatkan respon dari Ahli Parlimen Pasir Salak untuk mengulas laporan The Edge.

5. Setakat ini Malaysiakini masih lagi menunggu maklum balas dari bekas Menteri Pertanian itu.

6. Dalam perkembangan lain di sosial media, netizens dilihat merumuskan laporan itu seperti berikut;

- Kemungkinan besar usaha untuk mendorong PRASARANA membatalkan perjanjian adalah supaya pembayaran PAMPASAN boleh dilakukan terhadap syarikat yang terlibat.

- Syarikat tersebut mungkin mengalami masalah kewangan memandangkan projek masih tergendala.

Kita akan tunggu laporan susulan dalam perkembangan kes ini kelak. - 30 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...