Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 3 November 2020

Kerajaan Akan Isytihar Darurat Untuk Tangguhkan Pilihanraya - Takiyuddin.

The Malaysian Insight | Kerajaan akan isytihar darurat untuk tangguh pilihan raya, kata Takiyuddin

KERAJAAN tidak mempunyai rancangan untuk mengusulkan pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuaan bagi menangguhkan pilihan raya dalam wabak sebaliknya akan memilih untuk mengusulkan darurat, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan.



Untuk mengusulkan pindaan bagi tujuan seperti itu “tidak bersesuaian dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan”, kata menteri yang bertanggungjawab dalam hal Parlimen dan undang-undang dalam jawapan bertulis Parlimen.

“Untuk meminda Perlembagaan Persekutuan, sokongan dua pertiga ahli Parlimen diperlukan.

“Kerajaan boleh mencadangkan penangguhan suatu pilihan raya sekiranya pandemik ini difikirkan boleh diisytiharkan darurat seperti yang diperuntukkan dibawah Perkara 150 (1) Perlembagaan Persekutuan,”
katanya.

Beliau menjawab soalan Mahdzir Khalid (BN-Padang Terap) yang bertanya sekiranya kerajaan bercadang untuk meminda Perlembagaan atau mewujudkan rang undang-undang khusus bagi membolehkan suatu pilihan raya ditangguhkan dalam tempoh pandemik Covid-19.

Semalam rakan Takiyuddin di Jabatan Perdana Menteri Mohd Redzuan Md Yusof memberitahu Dewan Rakyat bahawa kerajaan akan mengkaji kemungkinan menggubal undang-undang baharu untuk itu.

“Jika perlu, buatlah tindakan khusus, kerajaan sedang mengkaji dan membuat cadangan kepada rakyat,” katanya dipetik Bernama. – 3 November 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...