Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 21 September 2020

#PRNSabah - Muhammaddin Ketapi Minta Maaf Tapi Masih Nak Salahkan Orang Lain..

PRNSabah | Bekas Menteri Pelancongan, Muhammaddin Ketapi meminta maaf kepada anggota keselamatan berhubung video tular yang dianggap mempersendakan insiden pencerobohan Lahad Datu.

Berikut kenyataan maaf Muhammaddin Ketapi;

Kalau kita baca, kita akan dapati;

- Muhammaddin menafikan beliau ada menghina dan memperkecilkan anggota keselamatan 

- Sebaliknya beliau mahu mengatakan ia kegagalan BN dalam memantapkan aset negara sehingga memungkinkan pencerobohan berlaku

- Kenyataan itu sebenarnya telah disalaherti

- Muhammaddin Ketapi mengutuk sekeras-kerasnya permainan kotor pihak tertentu yang bertujuan menjatuhkan maruah Warisan..

- Jika itu PATI jadi keutamaan maka insiden Tanduo tak berlaku.

- Namun beliau tetap meminta maaf sekiranya video yang ditularkan dengan niat jahat itu ada menguris anggota keselamatan keseluruhannya..

Kalau kita baca sejarah Muhammaddin Ketapi, sebelum Warisan, beliau bersama PBS.

PBS ini ialah parti yang pernah menang pilihanraya DUN di Sabah sehingga menjatuhkan kerajaan BERJAYA ketika itu. PBS ini ada sejarah lompat yang panjang dan unik.

Lepas menguasai DUN Sabah, kerajaan negeri bergolak lagi sehingga perlu dibubarkan DUN Sabah selepas memerintah dua tahun. Sama seperti yang dilalui Warisan dan tetap menang besar pada 1986.

Kemudiannya menyertai BN dan keluar semula. Dan menyertai Gagasan Rakyat diketuai Ku Li, dan keluar juga. Pada tahun 1994 UMNO masuk Sabah.

PBS tetap menang pilihanraya Sabah tapi selepas itu kesemua ADUNnya menyertai BN. Lompat lagi.

Dan peristiwa melompat berterusan pada 1999, dan 2002 PBS menyertai BN kembali.

Ini sejarah parti yang disertai Muhammaddin Ketapi. Muhammaddin Ketapi bersama PBS bermula tahun 1985.

Beliau menyertai Warisan pada tahun 2018.

Pencerobohan Lahad Datu pada tahun 2013. Ketika itu PBS bersama siapa? BN. PBS keluar BN selepas UMNO kalah pilihanraya persekutuan. Pada Mei 2018 dan bercadang merujuk semula dengan BN pada awal tahun 2020.

Jika Muhammaddin selusuri kenyataan beliau tentang kegagalan BN dalam menjaga keselamatan rakyat di Sabah sehingga terdorongnya insiden pencerobohan Lahad Datu dan mengorbankan beberapa petugas keselamatan, beliau patut sedar ketika itu beliau sendiri berdiri bersama BN.

Siapa yang beliau kutuk sebagai tak buat kerja itu?

Siapa yang beliau anggap sebagai gagal itu?

BN dan didalamnya ada Muhammaddin Ketapi menerusi PBS.

Sebenarnya terlepas cakap ini perkara biasa bagi ahli politik. Bila dah terlepas, lebih baik minta maaf dan lalui sahaja segala-segala impak yang akan berlaku kesan dari kecabulan mulut sendiri.

Itu lebih baik dari memetik-memetik nama orang dan menyalahkan pihak lain yang seterusnya hanya akan menampaknya kita ini bodoh.

Tidak hanya itu, Muhammaddin beranggapan video versi edit atau suntingan pendek yang tersebar ialah permainan kotor.

Salah tu. Dalam kes Muhammaddin Ketapi, video versi panjang dan pendek bukannya isu langsung. Kerana mesejnya masih jelas. Mesejnya tidak berubah. Memang telah dipertikaikan kejadian itu sebagai sandiwara mahu ambil Sabah dalam keadaan Muhammaddin Ketapi itu sendiri bersama PBS - BN pada tahun 2013.

Menyunting ucapan tertentu hanya boleh dilakukan jika ahli politik itu ada mengeluarkan kenyataan kontroversi. Mudah. Setiap hari pemimpin politik akan bercakap dan membebel atas pentas perkara yang sama, diulang-diulang sampai yang mendengar pun rasa jemu. Tetapi rakaman viral hanya akan berlaku jika kamu tersalah cakap. Rakyat tak perlu dengar mesej ulang-ulang kamu macam tape rosak dari awal. Cukup sahaja kamu keluarkan kenyataan bodoh dan ya kamu memang layak dikecam. Sila berhenti menyalahkan pihak lain dan move on. - 21 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...