Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 22 September 2020

#PRNSabah WARISAN PLUS Hilang 90% Undi Tentera Lapor Malay Mail.

PRNSabah | Portal The Malay Mail melaporkan Warisan PLUS kehilangan hampir 90% undi tentera disaat salah seorang calonnya di DUN Segama menimbulkan kontroversi berhubung insiden pencerobohan Lahad Datu pada 2013.


Calon Warisan di DUN Segama ialah Muhammaddin Ketapi yang juga bekas Menteri Pelancongan semasa Pakatan Harapan menjadi kerajaan.

Dalam dua video viral di sosial media, Muhammaddin Ketapi dipetik sebagai berkata, apa yang berlaku di Lahad Datu merupakan satu sandiwara dan jangkitan covid19 yang naik mendadak wajar dipertikaikan.

Malay Mail melaporkan sebanyak 16,877 anggota tentera dibolehkan mengundi dan Warisan kehilangan 90% darinya. Ramalan awal mengatakan Warisan berupaya mendapat 60% undi tentera bagaimanapun unjuran itu dilihat merosot selepas kenyataan Muhamaddin Ketapi tular.

Pada awalnya Warisan dijangka akan dapat membentuk kerajaan semula di Sabah namun Warisan dilihat kehilangan momentum tersebut selepas Muhamaddin Ketapi membuat kenyataan mengenai insiden Lahad Datu. 

Dijangka Warisan akan menghadapi persaingan sengit namun tidak semestinya tewas memandangkan PRN Sabah menyaksikan BN dan PN bertembung sesama sendiri. 

Sebagai rekod, Muhammaddin Ketapi telah pun membuat permohonan maaf dan mengulanginya sekali lagi pada lewat petang tadi.

Datuk Seri Shafie Apdal juga telah membuat permohonan maaf terbuka malam tadi. - 22 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...