Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 1 Julai 2020

DAP Pulau Pinang Jawab Isu Projek Terowong Dasar Laut.

KENYATAAN MEDIA DAP PULAU PINANG BERTARIKH 1 JULAI 2020

Berikut ialah lima FAKTA tentang projek terowong bawah dasar laut yang telah dicanang oleh parti lawan sebagai senjata politik terhadap pemimpin DAP dan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang.


Fakta 1

Projek terowong bawah dasar laut ini telah dilaksanakan sepenuh-penuhnya melalui TENDER TERBUKA selaras dengan dasar Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) Kerajaan PH Pulau Pinang. Tender terbuka disyor oleh Transparency International sebagai langkah berkesan mencegah rasuah.

Fakta 2

Projek ini telah disiasat oleh SPRM sejak 2017 dan sehingga kini tiada sebarang salahlaku didapati berlaku. Malah selepas siasatan lanjut, pada November 2018, SPRM telah mengeluarkan surat kepada syarikat yang didakwa terlibat dalam salahlaku projek terowong, iaitu Construction Zenith Construction (CZC), menyatakan bahawa siasatan telah selesai dan tiada sebarang pertuduhan dibuat.

Rujukan: https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/04/18/firm-in-penang-undersea-tunnel-project-cleared-by-macc/

Fakta 3

Pada Mac 2019, blogger pro-BN Raja Petra Kamaruddin (RPK) telah membuat fitnah berdasarkan dokumen palsu tentang projek tersebut. SPRM ketika itu telah membuat laporan polis terhadap RPK.

Rujukan: https://www.malaysiakini.com/news/466258

Fakta 4

Pada 28 Februari 2020, LGE telah menang saman fitnah di Mahkamah Tinggi terhadap RPK dalam isu yang sama, di mana RPK tidak berani hadir di mahkamah. 

Rujukan: https://www.sinarharian.com.my/article/71873/BERITA/Mahkamah/Isu-terowong-Guan-Eng-menang-saman-Raja-Petra

Fakta 5

Projek terowong dasar laut merupakan projek pembangunan untuk memajukan negeri Pulau Pinang, khususnya di daerah Seberang Perai Utara. Dengan projek ini, Seberang Perai Utara akan dihubungkan dengan kawasan Pulau seperti daerah Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan.

DAP Pulau Pinang

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...