Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 9 Mac 2020

ADUN Lendu Jadi KM Baru Melaka, Rafiq Menangis Di Bucu Katil Ke Tu?

POLITIK | Tahniah diucapkan kepada Datuk Sulaiman Md Ali, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lendu, yang dilantik menjadi Ketua Menteri Melaka yang ke 12 sebentar tadi.




Upacara angkat sumpah dijalankan di Kompleks Seri Negeri, Melaka, dan boleh disaksikan secara langsung di saluran Astro Awani.


Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Angkat Sumpah Jawatan, Taat Setia serta Sumpah Simpan Rahsia
disempurnakan dihadapan Yang Dipertua negeri, Tun Dr Mohd Khalil Yaakob pada Isnin, 9 Mac 2020.


Sebelum ini wujud polemik politik di Melaka apabila Rafiq, dikhabarkan mahu merebut jawatan Ketua Menteri Melaka.

UMNO hanya membuat tiga langkah sahaja, iaitu;

1. Memisahkan diri dari sokongan PPBM. UMNO masih majoriti kerana mempunya sokongan adun lompat dari DAP dan PKR.

2. Zahid Hamidi berjumpa dengan TYT dan UMNO Melaka mempertahankan hak menjadi KM kerana mereka adalah majoriti di Melaka.

3. Dengan membuka cerita rasuah. Ia dimulakan oleh Ketua Pemuda UMNO, Asyraf Wajdi dalam satu kenyataan yang disiarkan pada 5 Mac 2020.

Rafiq kemudiannya menjawab kenyataan tersebut seperti berikut pada 6 Mac :  

Respon Kepada Kenyataan Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang meminta diteruskan kertas siasatan dan pendakwaan rasuah melibatkan saya. 

Saya yakin beliau berniat jahat kepada saya dan sengaja mengeluarkan kenyataan ini ketika sedang berlakunya Kemelut Politik di Melaka. SPRM telah melengkapkan siasatan di atas pertuduhan mengaitkan saya dan memutuskan TIADA KES terhadap tuduhan berkenaan. 

Saya akan berbincang dengan peguam saya untuk mempertimbangkan tindakan undang-undang selanjutnya ke atas beliau.

Dan pada 8 Mac pula seperti berikut :  

BERSATU MELAKA SOKONG SESIAPA SAHAJA YANG DILANTIK KETUA MENTERI MELAKA OLEH TYT YANG DIPERTUA NEGERI MELAKA

1) BERSATU Melaka konsisten dan akan menyokong sesiapa sahaja yang bakal dilantik menjadi Ketua Menteri Melaka Ke-12 oleh TYT Yang Dipertua Negeri Melaka Isnin Ini.

2) Rakyat mahu kemelut politik yang berlaku di negara dan Negeri Melaka dihentikan segera dan tidak berpanjangan.

3) Tumpuan kerajaan harus diberikan kepada isu-isu berkaitan pembangunan ekonomi rakyat, penyelesaian jangka pendek, sederhana dan panjang bagi menangani krisis air yang menjejaskan kehidupan rakyat dan sektor pendustrian dan pelaburan, kesihatan rakyat termasuk langkah pencegahan penularan coronavirus, kebajikan dan pendidikan rakyat.

4) BERSATU Melaka berharap agar semua ahli, penyokong BERSATU dan rakyat Melaka dapat bertenang dan BERSATU Melaka yakin pentadbiran kerajaan akan berjalan dengan lebih teratur dan lancar sebaik urusan perlantikan Ketua Menteri Melaka dan barisan EXCO Kerajaan Negeri selesai minggu hadapan.

5.) BERSATU Melaka komited ke arah memperkukuhkan gabungan politik baharu Perikatan Nasional (BERSATU, BN & PAS) sepertimana yang telah dipersetujui bersama kepimpinan tertinggi parti bagi membentuk Kerajaan Persekutuan.



Setinggi-tinggi tahniah diucapkan kepada BN kerana berjaya menafikan Rafiq sebagai Ketua Menteri Melaka. Tak apa lah Melaka jatuh angkara pengkhianatan. Adly pula dikenang sebagai Ketua Menteri yang buat kerja dan beliau boleh melawan semula pada PRU ke 15 kelak. Yang pasti Rafiq akan mimpi ngeri. Sudahlah hilang jawatan idaman, entah-entah dalam PRU nanti, kalah teruk. Bukan semua luka ada parut tetapi yang pasti dimana ada parut, disitu ada luka. Ingat yer Rafiq. - 9 Mac 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...