Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 9 Mac 2020

Selepas Menangis Teresak-Esak Dan Kempen #KekalBerprinsip, Hasnul Isytihar Keluar Parti Dan Sokong PN.

POLITIK | Hanya selepas tiga hari berkempen mempertahankan mandat rakyat dengan hashtag #KekalBerprinsip, Ketua Pemuda Amanah, ataupun boleh disebut sebagai BEKAS, Hasnul Zulkarnain memilih untuk keluar parti dan menjadi bebas.


Dalam sidang media yang disiarkan secara LIVE di Facebook itu, Hasnul bersama Paul Yong dan A. Sivasubramaniam mengumumkan keluar parti dan menjadi bebas.

Malahan menurut Paul, perbuatan mereka bertiga tidak boleh ditakrifkan sebagai lompat kerana PN telah mengumumkan gabungan baru terlebih dahulu sebelum mereka bertiga membuat pengumuman.

Hasnul sebelum ini menjadi bahan troll di sosial media kerana menangis teresak-esak selepas disahkan perlu keluar dari pejabat dan kehilangan jawatan EXCO berikutan PN dipercayai akan menjadi kerajaan baru di Perak. 

Spekulasi itu wujud selepas Peja, Menteri Besar Perak hilang dan gagal dihubungi beberapa hari untuk memberikan kenyataan.

Hasnul juga menunggu lebih dari satu jam di hadapan pagar rumah Peja bagi menuntut penjelasan. Sikap Hasnul yang dianggap 'clingy' dan tak boleh move on dipersendakan penyokong kedua pihak.

Sebagai rekod, Hasnul adalah ADUN Titi Serong, Paul ialah ADUN Tronoh dan A. Sivasubramaniam adalah ADUN Buntong.


Terdahulu, PH Perak tumbang selepas 2 adun masuk PPBM dan menyatakan sokongan bersama-sama UMNO dan PAS bagi membentuk gabungan baru di Perak.

4 ADUN PPBM bersama 3 ADUN PAS dan 25 dari BN. Dengan 3 ADUN PH yang lompat bermakna PN Perak mempunyai majoriti 35 dan cukup kukuh bagi membentuk gabungan baru. 

Pengumuman yang dibuat pada jam 11 pagi itu sebenarnya telah dijangka ramai pihak.

Dalam perkembangan berkaitan, Peja menegaskan beliau masih Menteri Besar di Perak namun UMNO akan menghantar senarai nama Menteri Besar yang baru kepada Sultan dalam masa terdekat. - 9 Mac 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...