Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 7 Februari 2020

PH Perlu Belajar Sejarah Politik 1998 & 2003 Kata Khalid Samad.

The Malaysia Insight | PAKATAN Harapan (PH) perlu belajar dari situasi politik pada 1998 dan 2003 untuk kekal bersatu, kata Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Abdul Samad.


Beliau merujuk kepada permusuhan Dr Mahathir Mohamad yang ketika itu perdana menteri keempat dengan Anwar Ibrahim pada 1998, sehingga timbalannya itu dipecat.

Keadaan pada masa itu juga menyebabkan perpecahan dalam Umno, kata Khalid.

“Kita tak mahu begini. Itulah sebabnya kita sering beri penekanan dan menegaskan bahawa kita mahu satu suasana yang baik, yang tenteram dan aman,” katanya ketika ketika ditemu bual Jom Channel malam tadi.

“Dan mereka yang menyerang, mengutuk dan sebagainya atas nama Datuk Seri Anwar Ibrahim….Datuk Seri Anwar pun minta hentikan. Kerana kita tak nak berulangnya 1998.”


Menteri Wilayah Persekutuan itu kemudian merujuk kepada situasi pada 2003 iaitu selepas Dr Mahathir meletak jawatan perdana menteri dan “diketepikan” oleh penggantinya penggantinya, Abdullah Ahmad Badawi.

“Jadi dua perkara ini kita perlu elak. Yang pertama, jangan kita berentap, kerana kita kena jaga air muka pemimpi-pemimpin kita termasuk termasuklah Tun sendiri dan Datuk Seri Anwar Ibrahim,”
katanya.

Selain itu, PH juga perlu meyakinkan Dr Mahathir bahawa pakatan itu tidak akan mengenepikan dan menyerang dirinya selepas menyerah kuasa kepada Anwar, tambah Khalid.

Katanya, Dr Mahathir sendiri bersedia meninggalkan Umno dan bekerjasama dengan musuh politiknya untuk menjatuhkan kerajaan kleptokrat.

“Dia tak mahu rasa diperalatkan. Kita tak peralatkan dia, kita mahu bersama dengan dia.”

Khalid juga berkata isu berkenaan peralihan kuasa sebaiknya diselesaikan oleh Majlis Presiden PH supaya ia berjalan dengan lancar.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...