Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 22 Ogos 2019

Najib Terima Hampir RM400j Dari Putera Arab Saudi, Kata Pegawai SPRM.

THE MALAYSIAN INSIGHT | BEKAS perdana menteri Najib Razak menerima hampir RM400 juta daripada putera Arab Saudi pada 2011, kata pegawai penyiasat agensi anti rasuah kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

asd

Penolong Kanan Pesuruhjaya (PKPj) Bahagian Operasi Khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Rosli Hussain berkata, siasatan menunjukkan sebanyak RM396 juta dipindahkan ke akaun peribadi AmBank milik Najib yang berakir dengan nombor “694” dan wang berkenaan adalah daripada Putera Faisal Turki Al Faisal Al Saud.

Ketika pemeriksaan balas oleh peguam bela Harvinderjit Singh, Rosli turut mengesahkan sebanyak RM243 juta ladi dipindahkan ke akaun Najib oleh kementerian kewangan Arab Saudi.

Pada September tahun lalu, Najib memuat naik surat yang kononnya dari Putera Arab Saudi Saud Abdulaziz Al-Saud bertarikh 1 Februari, 2011 di Facebooknya sebagai memperakui bekas perdana menteri itu diberi hadiah AS$100 juta kerana sumbangannya dalam dunia Islam.

Putera Faisal sebelum ini dilaporkan mempunyai kaitan dengan Blackstone Asia Real Estate Partners, sebuah syarikat berkaitan 1MDB yang disebut di mahkamah.

Dalam satu lagi posting di Facebook pada September tahun lalu, Najib berkata Raja Abdullah memberikan sumbangan kepadanya untuk memerangi kebangkitan sama seperti Arab Spring, yang menyaksikan beberapa pemimpin negara Islam di Timur Tengah digulingkan.

Najib turut memuat naik tiga dokumen yang didakwa daripada Raja Abdullah, salah satunya tertera perkataan ‘Recognition of Contribution to the Islamic World’ (pengiktirafan sumbangan kepada dunia Islam) bertarikh 1 Februari 2011.

“Almarhum Raja Abdullah sangat bimbang ketika itu dan bertindak membiayai pemimpin dan kerajaan negara Islam dengan sejumlah wang yang banyak bagi mengekalkan kestabilan.

“Lantaran kebimbangan dan hubungan akrab kami, pada awal 2011, baginda berjanji untuk turut menyediakan dana kepada saya dan parti bagi kegunaan di Malaysia,”
katanya.

Najib berdepan tujuh pertuduhan jenayah berkaitan pinjaman RM4 bilion yang dikeluarkan kepada sebuah entiti pada 2011 dan 2012. yang mana beliau didakwa menerima RM42 juta dalam akaun peribadinya pada 2014 dan 2015. – 22 Ogos 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...