Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 22 Ogos 2019

Ahli DAP Terima Ugutan Keris Sahkan Hantar Rakaman CCTV Ke PDRM.

POLITIK |Nampaknya berlaku salah faham dalam cerita terima ugutan keris. Ramai menyangka yang mendapat ugutan keris ialah ADUN DAP Balakong, Wong Siew Ki tetapi rupa-rupanya hanyalah ahli DAP biasa sahaja, iaitu Lee Khai Ming.

Lee mendakwa telah menghantar rakaman CCTV kepada pihak polis petang tadi.

"Rakaman CCTV sudah hantar bagi IO Kajang. Video tu berjaya rakam Pos Malaysia hantar hadiah. Esok pejabat Pos Malaysia yang i akan sampai," katanya di Facebook.

Sebelum ini netizens mempersoalkan apa 'merit' Lee untuk menerima ugutan keris.

Alasan mereka;

i) Lee bukanlah pihak yang dikenali membantah tulisan jawi. Sepatutnya orang seperti pemimpin Dong Zong, MCA, Waytha, Kulasegaran, P. Ramasamy, Lim Lip Eng lebih berpotensi menerima ugutan.

ii) Ejaan yang tunggang langgang - membayangkan ia mungkin umpan bagi memupuk perasaan benci melayu-cina yang semakin membarah. Masyarakat cina merasa marah menerima ugutan. Melayu berasa marah kerana fikir difitnah. Akhirnya perkauman akan mengambilalih.

iii) Ugutan yang dihantar menggunakan setem dan dokumen biasa itu mustahil untuk sampai kepada penerima kerana melanggar peraturan Pos Malaysia.

Alasan itu disokong oleh kenyataan yang dikeluarkan oleh POS MALAYSIA menerusi Facebook mereka ketika menjawab pertanyaan netizens;


Menurut POS MALAYSIA, senjata seperti keris adalah barang larangan untuk pengeposan. Jika dipos, item itu akan ditahan dan dirampas.

Berdasarkan semakan, pengirim juga berpotensi didakwa jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Lee bagaimanapun mempertahankan dakwaannya itu dan menyatakan bukti berkaitan telah diserahkan kepada IO.  
- 22 Ogos 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...