Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 Jun 2019

Najib Perjelaskan Dakwaan Terhadap JAKEL, NAZA QUEST & Tuntutan Wang Pada MP Yang Dah Meninggal...

NAJIB RAZAK | i) MACC mengumumkan mereka telah failkan permohonan untuk lucut hak ke atas 41 individu, kumpulan, dan entiti untuk mendapat balik wang yang didakwa dari 1MDB berjumlah RM270 juta yang diberi sebelum PRU13.

Perlu ingat bahawa semasa perbicaraan kes SRC saya, pegawai bank telah mengesahkan kepada mahkamah bahawa dana dari putera Arab termasuk sekurang-kurangnya RM304 juta (iaitu lebih dari RM270 juta yang dituntut oleh SPRM) yang didepositkan dalam akaun saya pada 2011 oleh Kementerian Kewangan Arab Saudi.
https://www.malaysiakini.com/news/474209

(Pegawai bank juga mengesahkan bahawa dana yang disebut sebagai RM2.6 bilion yang diterima pada bulan April 2013 sebelum PRU14 itu telah dihantar balik kepada penghantar beberapa bulan kemudian)

Saya diberi kebebasan penuh oleh Raja Saudi untuk mengendali dana ini.

Dan saya memilih menggunakannya untuk projek kebajikan rakyat secara terus, melalui NGO dan melalui parti politik yang menganjurkan program-program kebajikan mereka.

Dana itu bukan digunakan untuk peribadi atau keluarga saya.

Kalau kita semak senarai yang diberi oleh SPRM hari ini, dua dari 41 nama itu ialah syarikat Jakel Trading dan Jakel Trading Sdn Bhd.

Selama ini, media barat dan PH pernah tuduh bahawa syarikat Jakel adalah gedung pakaian mewah.

Mereka juga memfitnah bahawa saya dan isteri saya telah belanja sebanyak RM55 juta untuk membeli pakaian mewah dan kain mahal dari syarikat ini.

Tetapi kebenarannya ialah ini adalah bayaran kepada Jakel untuk membekal kain pelikat, jubah serta bekalan lain melalui NGO dan parti kepada lebih dari 7,000 masjid diseluruh negara sempena Ramadhan untuk beberapa tahun berturut-turut.

Tahun 2012 : https://cms-th.s3.amazonaws.com/20+Julai+2012+Najib+Hadiah+…

Ini termasuk pemberian kepada 14,254 imam dan 138,746 ahli jawatankuasa 7,261 masjid di seluruh negara.
Tahun 2013: http://www.themalaysiantimes.com.my/pm-sumbang-air-zamzam-…/

Tahun 2014: https://www.mstar.com.my/…/s…/2014/06/22/sokongan-padu-najib

Ianya amat janggal bahawa syarikat Jakel pun didakwa menerima dana haram kerana mereka cuma membekal kepada parti UMNO dan NGO untuk program kebajikan.

Dana tidak disumbang kepada Jakel tetapi ianya adalah bayaran kepada mereka untuk pembelian.

Oleh itu, saya berpendapat bahawa langkah MACC terbaru ini adalah bermotifkan politik untuk melemahkan parti pembangkang.

Setelah MACC siasat selama satu tahun, mereka tidak dapat mendakwa sebarang penerima dengan kes jenayah.

Oleh itu, kerajaan PH terpaksa menggunakan saman sivil.

ii) Media barat dan PH pernah berkali-kali menuduh saya gunakan wang 1MDB untuk membeli kereta-kereta mewah.

Ini tidak betul.

 

 
Perlu ingat bahawa semasa perbicaraan kes SRC saya, pegawai bank telah mengesahkan kepada mahkamah bahawa dana dari putera Arab termasuk sekurang-kurangnya RM304 juta (iaitu lebih dari jumlah RM270 juta yang dituntut oleh SPRM) yang didepositkan dalam akaun saya pada 2011 oleh kementerian kewangan Arab Saudi.
https://www.malaysiakini.com/news/474209

Selain syarikat Jakel, satu lagi nama dari senarai 41 entiti yang SPRM mahu lucut hak adalah syarikat Naza Quest Auto.

Seperti yang Naza Quest jelaskan, wang yang mereka terima adalah bayaran RM270,000 untuk 4 buah kendaraan ataupun purata harga RM67,500 sebuah kereta.

Ya, kereta "mewah" yang PH sering tuduh saya beli adalah kereta jenama Chevrolet berharga RM67,500.

Itupun bukan dibeli untuk saya tetapi digunakan oleh NGO tertentu untuk kerja kebajikan mereka.

Kerajaan PH amat pelik.

Naza dibayar kerana menjual kereta.

Tapi dituduh melakukan pengubahan wang haram pula.

iii) PH nak gunakan alasan bahawa UMNO didakwa menerima dana RM212 juta dari saya yang mereka tuduh ialah dana 1MDB untuk mendesak Pendaftar Pertubuhan (ROS) membubarkan UMNO.

Ini berikutan langkah kerajaan PH untuk memfailkan saman sivil (bukan jenayah) pelucutan hak ke atas UMNO beberapa hari dahulu.

Tetapi dua bulan yang lalu, pegawai bank telah mengesahkan kepada mahkamah di dalam perbicaraan kes SRC saya bahawa saya telah menerima dana dari putera Arab dan dari kerajaan Arab Saudi.

Ini termasuk sekurang-kurangnya RM304 juta yang dipindahkan terus ke akaun saya dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi pada tahun 2011.
https://www.malaysiakini.com/news/474209

Pegawai bank juga memberi tahu bahawa semua bayaran ini ialah dengan pengetahuan penuh Bank Negara Malaysia.

Saya turut memuat-naik semula beberapa dokumen bank yang mengesahkan bayaran ke akaun saya dari Kementerian Kewangan Arab Saudi.

Setahu saya, RM304 juta adalah lebih besar dari RM212 juta yang dibayar kepada UMNO.

RM304 juta juga lebih besar dari jumlah RM270 juta yang SPRM mahu menuntut dari 41 entiti (termasuk UMNO) itu.

Betul atau tidak?

iv) Allahyarham Dato' Sri Abdul Manan bin Ismail adalah satu dari 41 entiti yang SPRM failkan saman sivil untuk lucut hak kerana didakwa menerima wang dari saya.

Allahyarham adalah bekas Ahli Parlimen Paya Besar dan telah kembali ke Rahmatullah pada bulan Februari 2018.

Setahu saya, wang yang saya beri yang berjumlah RM280,000 itu telah digunakan untuk program-program Rakyat di kawasan parlimen beliau.

Setelah sedar bahawa Allahyarham telah meninggal dunia, kerajaan PH memohon kepada mahkamah untuk menukar nama beliau kepada harta wasiatnya.

Sekarang, kerajaan PH mahu lucut hak harta balu Allahyarham.

Mahkamah pun dah buktikan bahawa saya telah menerima dana dari putera Arab dan dari kerajaan Arab Saudi termasuk sekurang-kurangnya RM304 juta yang dipindahkan terus ke akaun saya dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi pada tahun 2011 : https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10156160741090952

Ini jauh lebih besar dari jumlah RM270 juta yang kerajaan PH nak tuntut dari 41 entiti tersebut termasuk dari Allahyarham Dato' Sri Abdul Manan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...