Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 25 Jun 2019

Haziq Dedah Saat Jatuh Cinta Pada Azmin, Inilah Pengakuan Lengkap Haziq Mengenai Skandal Video.

MSTAR | HAZIQ Abdullah Abdul Aziz ingin bekerja dalam sektor awam namun impiannya musnah berikutan skandal video seks baru-baru ini.
 

 
Pengakuan mengejut bahawa dia adalah lelaki dalam klip video seks yang menjadi tular dan mendakwa bahawa Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali adalah lelaki kedua telah merosakkan impiannya dalam bidang politik.

Malah Ketua Pemuda PKR Santubong telah ini diminta menjawab surat tunjuk sebab oleh partinya mengenai kontroversi itu.

Dia juga dipecat sebagai setiausaha kanan kepada timbalan menteri industri utama. Kementerian melihat penglibatannya sebagai 'sifat yang jijik'.

"Video skandal seks ini telah menjejaskan impian politik saya tetapi sejauh mana, saya tidak pasti.

"Tetapi sudah tentu, dengan cara yang buruk. Buat masa ini, saya perlu melupakan untuk menjadi orang politik,"
katanya.

Haziq menganggap kontroversi ini sangat tragis apabila dia diseret dalam konspirasi untuk menjatuhkan Azmin dalam politik.

"Saya mangsa. Saya tidak terlibat dalam konspirasi dan saya tidak tahu siapa yang berada di belakangnya. Saya serahkan kepada polis untuk menyiasat," katanya.

"Sudah tentu masyarakat Melayu Islam tidak dapat menerima tingkah laku seperti ini. Tetapi satu perkara yang saya akui - saya melakukannya. Ia adalah satu kesilapan dan perkara yang betul adalah untuk mengaku," katanya.

Mengenai pemecatannya sebagai setiausaha kanan kepada Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin, Haziq berkata dia sangat kecewa.

"Hanya kerana saya mengakui bahawa saya adalah individu dalam video itu, bagaimana anda boleh menghukum satu pihak sahaja, sebenarnya perkara itu dilakukan oleh dua pihak?," tanyanya.

Sabtu lalu, The Star dapat bercakap dengan Haziq yang sedang berehat di Langkawi.

Berikut adalah petikan wawancara selama satu jam.

Bagaimanakah reaksi anda dan keluarga apabila video seks itu timbul?

Keluarga saya sangat sedih tentang perkara ini. Pada hari ia menjadi viral, ibu saya menangis tanpa henti. Keluarga saya juga takut meninggalkan rumah (di Kuching).

Apabila saya membuat pengakuan video, mereka terkejut. Pada mulanya, mereka menganggap bahawa pengakuan video itu palsu. Saya memberitahu mereka, "Lihat ia tidak palsu, itu saya". Mereka terpaksa menerimanya. Secara jujur, keluarga amat sedih kerana keluarga saya sangat konservatif. Dan mereka mahu jaga nama baik keluarga.

Bagaimana anda bertindak balas apabila video seks itu muncul?

Saya menyedari tentang video itu pukul 8 pagi ketika baru bangun tidur pada 11 Jun lalu. Saya sangat terkejut. Pada mulanya, saya fikir Azmin yang merekodnya kerana tidak ada ruang bilik menteri kanan untuk diceroboh oleh sesiapa pun. Keselamatan mesti ketat, bukan?

Pada mulanya, saya tidak mahu mengaku ia adalah saya. Saya berasa terkejut kerana perkara peribadi tentang saya telah viral. Saya berfikir untuk menyorok (pergi bersembunyi). Itu sebabnya saya memadam semua akaun media sosial saya.

Pada 11 Jun, Hilman (Idham, yang merupakan setiausaha politik Azmin) menghantar WhatsApp pada saya. Dia mahu berjumpa dengan saya. Jadi, saya bertanya di mana dan dia memberitahu Putrajaya Marriott.

Saya menunggu hampir sejam sebelum dia muncul. Dia pada dasarnya meminta saya untuk menafikan bahawa saya berada dalam video itu. Dan dia mahu merakam penafian saya itu. Saya memberitahunya bukan sifat saya untuk berbohong. Ia bukan perkara yang betul untuk dilakukan.

Kerana penolakan saya, Hilman marah dan dia mengancam saya bahawa dalam masa 48 jam dia akan menyelesaikannya dengan atau tanpa saya. Perkara yang membuat saya takut adalah bahawa Hilman menunjukkan kepada saya bahawa dia mempunyai hubungan dengan SB (Cawangan Khas), dia mendapat sambungan dengan SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia), hubungan dengan orang yang berkuasa.

Dia seperti alat mengawal kerajaan dan saya sangat takut. Selepas Hilman mengancam saya maka terfikir saya lebih baik mengaku kerana dia sanggup melakukan apa-apa demi bosnya.

Tetapi tidakkah ia lebih baik jika anda tidak mengakuinya?

Saya takut nasib saya akan berakhir seperti Altantuya (Shaariibuu) atau Kevin Morais. Apabila orang tidak tahu tentang anda, sesiapa sahaja boleh mencederakan anda. Selepas Hilman mengancam, saya sangat takut. Itulah sebabnya saya kelihatan sedikit tegang dalam rakaman video itu (pengakuan). Mungkin, saya juga kelihatan tegang kerana kerusi itu besar sehingga saya meletakkan tangan saya tepi dan itulah sebabnya saya kelihatan janggal.

Tetapi itulah saya. Malah SKMM memberitahu saya pada mulanya, mereka fikir ia palsu. Kemudian mereka memberitahu saya selepas melakukan analisis forensik mendapati video (pengakuan) bukan palsu tetapi tulen.

Tidakkah anda takut bahawa akan dipenjara kerana kejujuran anda?

Sudah tentu, saya takut. Tetapi ia adalah perbuatan sukarela (consensual). Maksud saya tidak ada mangsa dalam kes ini. Saya maksudkan mereka yang mengambil video, mereka harus menghukum pelaku. Tetapi persetujuan antara dua orang dewasa, saya fikir, itu bukan jenayah.

Tetapi sebagai seorang peguam, anda tahu bahawa seks homoseksual dan oral adalah jenayah.

Tidakkah anda bimbang bahawa anda melanggar undang-undang? Sudah tentu YA. Saya memikirkannya. Tetapi saya tidak mempunyai pilihan. Keselamatan dan kehidupan saya sangat penting.

Apa yang anda fikir orang ramai akan fikir apabila mereka menonton video seks? Maklum balas apa yang anda dapat? 


Secara jujur, saya belum membaca apa-apa yang dipos laman sosial. Kerana jika ada komen negatif, saya tidak mahu menjadi stres.

Mengapa terdapat peranti rakaman video di dalam bilik (di Four Points Sandakan)?

Saya tidak pasti kerana saya merasakan bahawa Azmin adalah orang yang mengambil video itu untuk koleksi peribadinya tanpa izin saya. Itulah sebabnya saya sangat marah.

Bagaimana kehidupan anda dalam beberapa hari yang lalu?

Sekarang saya tidak mempunyai telefon bimbit. Saya telah membuangnya kerana saya bimbang seseorang akan menjejaki saya dan membunuh saya. Saya sangat paranoid. Jadi, saya hanya tinggal di rumah dan menonton TV dan membaca buku. Sekarang, saya sedang membaca buku Francis Fukuyama’s Identity: The Demand for Dignity dan the Politics of Resentment serta menonton Neflix, Peaky Blinders (drama TV di sebuah geng terkenal di 1919 Birmingham, England).

Apa rancangan seterusnya?

Sekarang, saya tidak mempunyai rancangan. Tetapi saya sentiasa boleh kembali ke amalan undang-undang di Kuching.

Bilakah kali pertama anda bertemu dengan Azmin?

Ketika saya membantu pasukan kempennya dalam pilihan raya PKR pada 2014 apabila Azmin mempertahankan jawatan timbalan presidennya menentang Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Selepas Azmin menang dan menjadi menteri besar, saya membantunya secara profesional pada mulanya dan kemudian hubungan kami mula menjadi lebih rapat (intim).

Apakah tanggapan anda kepadanya?

Pada masa itu, dia tidak begitu popular. Sekiranya anda masih ingat, orang-orang yang dibuang itu mempunyai DNA Umno. Kami menentang norma dengan menyokong Azmin. Tetapi kami percaya terhadap kepimpinan dan bakatnya.

Tetapi apa tarikan peribadi anda kepadanya?

Beliau seorang lelaki yang sangat menawan dan sangat menarik. Bagaimana ia berlaku?

Adakah anda jatuh cinta kepadanya?

Pada mulanya, kami berkomunikasi menggunakan BBM (BlackBerry Messenger) kerana ia lebih selamat. Kami berbincang mengenai pilihan raya parti kerana saya perlu melaporkan kepadanya tentang apa yang berlaku di lapangan. Tetapi selepas pemilihan berakhir, kami bercakap tentang perkara-perkara biasa. Dan kemudian saya dapat rasakan beliau seorang homoseksual apabila beliau memberi petunjuk. Ia berlaku pada tahun 2016 apabila beliau sudah menjadi Menteri Besar Selangor.

Adakah anda gay atau biseksual?

Ah ... Ah ... Saya tidak mahu menjawab soalan ini.

Adakah anda pernah mempunyai teman wanita?
Yeah.

Mengapa orang mempersoalkan ketika hubungan dalam video itu 'tidak bersemangat'?

Kerana Azmin adalah jenis lelaki yang suka dilayan - beliau master. Saya rasa itu adalah fetisynya. Beliau seorang tuan politik; beliau adalah orang yang kuat - jadi beliau mahu lelaki itu melakukannya kepadanya.

Kenapa tidak ada reaksi di wajahnya?

Beliau selalu seperti itu. Beliau megah.

Adakah anda bersama Pakatan Harapan atau dengan Barisan Nasional?

Biarkan saya jelasnya ini. Saya menyertai program Perdana Fellowship sebagai pelatih kepada Nancy Shukri. (Datuk Seri Nancy Shukri, yang merupakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri semasa pentadbiran Barisan Nasional). Dalam hati saya, saya masih ahli PKR. Malah, saya tidak pernah menyertai mana-mana parti komponen BN. Mengenai tuduhan yang saya ditanam oleh BN untuk melakukan semua ini, jika saya adalah kuda Trojan BN, saya akan membuat laporan polis sebaik sahaja kami melakukan hubungan seks di Four Points Sandakan atau Hyatt Regency KL atau semasa pilihan raya PKR 2018 apabila saya bertemu Azmin di Pullman Kuching.

Adakah video seks ini mengenai perjuangan untuk jawatan Perdana Menteri?

Saya tidak pernah memikirkannya. Saya tidak nampak bagaimana ia boleh memberikan kelebihan kepada sesiapa yang bercita-cita menjadi Perdana Menteri yang akan datang.

Siapa yang anda fikir akan menjadi PM seterusnya?

Ok, siapa yang saya fikirkan atau yang saya mahukan? Sudah tentu, saya mahu .... Tetapi jika saya beritahunya, mungkin orang ramai akan mengatakan bahawa - orang tersebut berada di belakang semua ini.

Siapa yang anda fikir adalah di belakang video seks ini?

Saya tidak mempunyai idea. Malah polis masih belum membuat sebarang kesimpulan.

Adakah video seks memecahkan PKR?

Sudah tentu, ia boleh dengan cara ini. Malah, PKR kini terbahagi kepada dua puak. - 25 Jun 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...